Jak uchronić się przed Payday Loan?
4 min
4 min
Na skróty
Mówiąc o algorytmach Google najczęściej mamy na myśli te najbardziej znane. Każda osoba, która choć trochę liznęła SEO, kojarzy analizującą jakość i ilość treści na stronach Pandę, oceniającego linki zewnętrzne Pingwina, czy Kolibra, który precyzuje wyniki wyszukiwania i dba o to, by propozycje wyszukiwarki były jak najbardziej dopasowane do oczekiwań użytkowników. Na przestrzeni lat pojawiły się także mniejsze algorytmy Google, które odpowiedzialne są między innymi za wyższe pozycjonowanie witryn wykorzystujących technologie dla urządzeń mobilnych czy ukrywanie stron nielegalnych i spamerskich. W tym artykule przyjrzymy się algorytmowi Payday Loan.
Payday Loan – na język polski tłumaczony jako Chwilówki – nie należy do najmłodszych algorytmów Google. Gigant z Mountain View wprowadził go 11 czerwca 2013 roku, czyli nieco ponad dwa miesiące wcześniej niż znacznie bardziej znanego Kolibra. Co to Payday Loan?
Najogólniej mówiąc aktualizacja ta została wprowadzona w celu identyfikowania i karania witryn internetowych, które w celu zwiększenia swojej widoczności w wynikach wyszukiwania wykorzystują konkretne techniki spamerskie. Opis taki może budzić skojarzenia z innymi algorytmami Google, takimi jak Panda czy Pingwin, ale w przeciwieństwie do nich Payday Loan był skoncentrowany nie na ulepszaniu wyszukiwarki, a stricte na stronach, które chciały poprawić swój ranking częstym używanyiem fraz kluczowych, związanych często z chwilówkami czy pornografią (np. hasła „chwilówki”, „viagra”).
Od momentu wprowadzenia Payday Loan w 2013 roku algorytm doczekał się dwóch aktualizacji. Wprowadzona w maju 2014 roku aktualizacja 2.0 bardziej koncentrowała się na atakowaniu stron wykorzystujących techniki spamerskie, podczas gdy uruchomiona około miesiąc później wersja 3.0 skupiała się przede wszystkim na rozwiązywaniu kwestii zaspamowanych zapytań.
Warto zauważyć, że algorytm Google Payday Loan jest skierowany na bardzo konkretne zapytania, w związku z czym w wielu krajach dotyczy wyłącznie marginesu zapytań wyszukiwanych w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej. Według Google pierwsza aktualizacja „Chwilówek” wpłynęła na około 0,3% wszystkich haseł wpisywanych w wyszukiwarce w Stanach Zjednoczonych. Jednak już w Turcji, gdzie takie praktyki spamerskie są znacznie powszechniejszym zjawiskiem, współczynnik ten wynosił ponad 4%. Dla porównania, wprowadzenie w 2011 roku najbardziej znanego algorytmu Google, czyli Panda, dotknęło około 12% wyników wyszukiwania.
Wiesz już, co to Payday Loan, powstaje jednak pytanie: w jakich okolicznościach przede wszystkim może on być zagrożeniem dla Twojej witryny? Pierwotnym celem wprowadzenia tego algorytmu była weryfikacja i walka ze stronami z branż, które powszechnie kojarzono ze szczególnie dużym spamem, czyli witrynami skupiającymi się na hazardzie, pornografii czy tematyce finansowej. W dość oczywisty sposób można na tej podstawie wywnioskować, że obecność aktualizacji Payday Loan może Ci zaszkodzić szczególnie wtedy, gdy Twoja firma oferuje klientom pożyczki i chwilówki.
Jest to jednak niepełne zobrazowanie problemu. Jak wspomnieliśmy wcześniej, aktualizacja Payday Loan 3.0 z 2014 roku – w przeciwieństwie do pierwszej wersji algorytmu, która była wymierzona w strony o konkretnej tematyce – skupiła się bardziej na „czyszczeniu” wyników wyszukiwania ze wszystkich spamerskich stron, które wykorzystywały najpopularniejsze zapytania.
Podsumowując, można powiedzieć, że aktualizacja Google Payday Loan może niekorzystnie wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania w kilku sytuacjach. Przede wszystkim, musisz zachować szczególną ostrożność, jeśli Twoja strona internetowa zalicza się do tak zwanych „witryn Your Money, Your Life” (YMYL), czyli tych, które potencjalnie mogą mieć większy wpływ na życie ewentualnych klientów. W takiej sytuacji bardzo łatwo wpaść w „zasadzkę” Google i otrzymać karę od giganta z Mountain Valley, nawet jeśli nie ma się złych intencji.
Payday Loan jest zagrożeniem również wtedy, gdy w celu lepszego pozycjonowania wykorzystujesz techniki spamerskie oraz tak zwane praktyki Black Hat SEO, czyli działania niezgodne z wytycznymi Google, których celem jest szybkie (warto zauważyć, że zazwyczaj krótkotrwałe) poprawienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Działania, które w głównej mierze piętnuje Payday Loan, to upychanie fraz i spamerksich słów kluczowych, ale może on w pewien sposób dotknąć również stron YMYL, które wykorzystują takie praktyki jak thin content, treści generowane automatycznie czy ukrywanie treści w kodzie.
Choć cel wprowadzenia Payday Loan jest oczywisty, nie do końca wiadomo na czym konkretnie polega jego działanie. Wiemy natomiast tyle, że Google może ukarać stronę internetową w momencie, gdy uzna ją za witrynę o niskiej jakości i wykorzystującą techniki spamerskie. Nie ma jednak złotego środka, który dałby stuprocentową pewność, że konkretna witryna zostanie oceniona pozytywnie. Co zatem należy zrobić, by uchronić się od Payday Loan?
Rozwiązanie jest jedno – należy po prostu działać zgodnie z wytycznymi Google dla Webmasterów. Dbanie o wysokiej jakości content, poprawne umieszczanie w treściach słów kluczowych, dbanie o eksperckość i autorytet strony, zdobywanie wysokojakościowych linków zewnętrznych oraz wykonywanie działań mających na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy w sieci są podstawą.
Zalecenia te dotyczą w szczególności stron internetowych z branży finansowej oraz innych YMYL, na które Payday Loan zwraca większą uwagę. Nie ma tu innego rozwiązania niż konsekwentne, długotrwałe działanie w zgodzie ze wskazaniami Google. Przede wszystkim dotyczy to jakości contentu – trzeba dbać nie tylko o to, by treści były unikalne, ale także odpowiadały na realne problemy i zapytania użytkowników. Tylko w ten sposób stworzysz stronę, która zostanie uznana za autorytet i będzie darzona zaufaniem. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że najłatwiej uchronić się od Payday Loan korzystając z profesjonalnych firm i ekspertów SEO.
Wiesz już co to Payday Loan, teraz odpowiedzmy na pytanie w jaki sposób odbywa się weryfikacja algorytmu? Google niechętnie dzieli się szczegółami dotyczącymi konkretnych algorytmów i ich aktualizacji. Co wiadomo na pewno to to, że weryfikowane i oceniane są zarówno strony internetowe z branży finansowej (z naciskiem na pożyczki i chwilówki), hazardowej czy pornograficznej. Z drugiej strony Google weryfikuje też wyniki wyszukiwania na spamerskie frazy, które często są używane przez firmy z innych sektorów. Można oczywiście liczyć na to, że spamerska witryna uniknie kary od Google, jednak w dalszej perspektywie działanie takie na pewno się nie opłaci – strona w końcu straci na wiarygodności i autorytecie i zostanie wyprzedzona w rankingu przez inne, dbające o content i postępujące w zgodzie z wytycznymi Google.
Co dzieje się ze stroną, która została negatywnie oceniona przez Payday Loan? Nie mamy na ten temat pełnej wiedzy, możemy jednak przypuszczać, że kończy się to po prostu dużym spadkiem witryny w wynikach wyszukiwania, a w skrajnych przypadkach – ukaraniem banem. To kolejny dowód na to, że praktyki spamerskie i próby oszukania Google nie są dobrym pomysłem.