Jak zachęcić klientów do kolejnych zakupów w sklepie online?
4 min
4 min
Na skróty
Jednorazowe zainteresowanie ofertą sklepu internetowego to tak naprawdę początek w relacji klienta z marką. Zwrócenie uwagi użytkowników na sklep można uzyskać poprzez odpowiednie pozycjonowanie witryny. Proces zakupowy oraz aspekty związane z wyglądem oraz UX sklepu internetowego również powinny zostać dopracowane. Wtedy można zwiększyć prawdopodobieństwo tego, że klient zdecyduje się na kolejne zakupy. Przeczytaj poniższy tekst, aby poznać skuteczne metody na wielokrotne zaangażowanie użytkowników robiących zakupy online.
Jest wiele rozwiązań, które obecnie są tak popularne, że wielu właścicieli sklepów online traktuje je jako konieczność. Należy do nich między innymi tworzenie programu lojalnościowego. Zbieranie punktów, które można wymienić na zniżkę nie sprawdza się we wszystkich rodzajach sklepów online. Często samo wprowadzenie systemu zliczania punktów i przypisywania ich użytkownikom jest kosztowne. Małe sklepy, które dopiero się rozwijają, mogą wprowadzić łatwiejszy system. Na przykład taki, który automatycznie nalicza rabat w wysokości 10% przy kolejnych zakupach. Warto poinformować o tym w mailu. Wiele sklepów oferuje rabat przy pierwszych zakupach po zapisaniu się do newslettera, jednak po nich nie otrzymują żadnych zniżek. Wprowadzenie takowej również na drugie zakupy o wiele bardziej zachęci do lojalności. Nie powinno się więc dobrze traktować wyłącznie nowych osób. E–zakupy to proces, który pod wieloma względami jest zbliżony do odwiedzin sklepu stacjonarnego. Klient musi czuć się dobrze podczas wybierania produktów i kupowania. Warto zadbać o wszystkie aspekty z tym związane. Jakie kwestie warto doprecyzować?
Pierwszym elementem przybliżającym sklep do ideału jest dopracowana komunikacja. W mniejszej firmie wystarczy możliwość wysłania e-maila przez stronę internetową oraz udostępnienie numeru do obsługi klienta. Wraz z tym jak firma rośnie, można zacząć rozważać integrację czatu live czy messengera. Jeśli stwierdzisz, że na niektóre kwestie dałoby się odpowiedzieć bez personalizacji, pomyśl o stworzeniu bota, sekcji pytań/odpowiedzi, a także bloga, na którym umieścisz artykuły odpowiadające na najczęstsze pytania. Warto też dodać do strony zakładkę FAQ. Klienci cenią sobie szybkie rozwiązywanie problemu, już przy pierwszym kontakcie. Dlatego najlepiej będzie skupić się nie tylko na łatwości nawiązania kontaktu, ale też na postawie pro-klienckiej.
Pamiętaj o możliwościach, jakie daje współczesna technologia. Zaangażowanie swoich klientów możesz zwiększyć wykorzystując personalizację. Najprostszym przykładem jest posługiwanie się imieniem, kiedy jest to możliwe. Można również posegregować klientów np. ze względu na płeć, datę urodzin i na okazje im dedykowane (np. dzień matki, urodzinach), informować ich o produktach, które okazałyby się dla nich przydatne. Plusem będzie również zniżka z danej okazji.
Zachęta do zakupów online wymaga umiejętności ponownego dotarcia do osób, które dokonały już zakupów. Dlatego tak ważne jest to, aby zbierać dane do newslettera, ale też korzystać z płatnych reklam. Na samym początku warto wziąć pod uwagę reklamy Google Ads. Poza tym, że za niewielką kwotę pozyska się nowych klientów, to dodatkowo można wykorzystać skuteczny remarketing. Możesz przypomnieć swoim klientom, aby wrócili do sklepu i jeszcze raz odwiedzili porzucony koszyk. Wypróbuj też cross-selling i up-selling w celu reklamy innych produktów z oferty sklepu.
Kolejną propozycją z kategorii płatnych reklam są te dostępne w mediach społecznościowych. Facebook i Instagram Ads to doskonałe narzędzia pozwalające pozyskać nowe leady i dane kontaktowe potencjalnych klientów. Dla sklepów internetowych oferują rozbudowane narzędzia do retargetingu. Mnogość dostępnych tutaj formatów oraz narzędzi analitycznych pozwala dotrzeć do ściśle zakrojonych grup odbiorców. Możesz korzystać też z darmowych sposobów. Wysoką skuteczność przynosi email remarketing, który w głównej mierze wymaga pozyskania informacji o naszych klientach. Najlepiej sprawdzają się spersonalizowane wiadomości, w których po zakupach pytamy o opinie na temat produktu oraz oferujemy rabat na kolejne zakupy i najnowszą kolekcję. Warto połączyć to z techniką sprzedażową cross-sell oraz wysyłką newsletterów.
Jednym z najważniejszych elementów, które sprawiają, że klient staje się lojalny jest wizerunek marki i metody interakcji. Twórz konkursy, pomysłowe akcje marketingowe, pokazuj swoją politykę firmy, a także prowadź interesujący blog. Marki sprzedające odzież mogą opisywać materiały i modne fasony, a także pokazywać różne kreacje wykorzystujące jeden produkt z ich sklepu na różne sposoby i okazje. Takie działania należy dopasować do branży i docelowych użytkowników. Dokonaj dokładnej analizy i działaj!
Kiedy prowadzisz sklep online musisz wielokrotnie stanąć przed decyzją ustalenia cen produktów i marży. Nie zawsze jesteśmy w stanie manipulować tymi zmiennymi tak, jak zechcemy. Możemy jednak wprowadzić pewne zmiany, które przyciągną oko i sprawią, że klienci podejmą kolejne zakupy online bez dłuższego zastanowienia. W standardowym e-commerce warto wykorzystać metodę sprzedaży polegającą na tworzeniu zestawów. Kiedy ktoś do koszyka dodaje określony produkt, możemy przy okazji zaproponować zestaw, jednocześnie pokazując realną oszczędność. Zaletą takiego podejścia jest to, że klient krócej się zastanawia, co zwiększa wygodę i zmniejsza szansę na rozmyślenie się.
Pamiętaj, aby ceny w sklepie online zachęcały do zakupu tak jak w miejscu stacjonarnym. Zamiast podawać cenę w zaokrągleniu postaci, używaj formatu ceny obniżonej o jeden grosz czy o złotówkę. W przykładzie to będzie 9,99 zł zamiast 10 zł. Choć może wydawać się to podstępne, wszyscy jesteśmy do tego przyzwyczajeni i wiele marek działa właśnie w ten sposób. Jeśli chcesz zwiększać wartość koszyka, to wyświetlaj klientowi specjalne oferty, na przykład przy dokupieniu butów oferuj 5% zniżki na całe zamówienie.