Kreowanie wizerunki marki jest dziś istotą prowadzenia biznesu. Bez rozpoznawalności, pozytywnej opinii i reprezentowaniu określonych przez grupę odbiorców wartości, nie można osiągnąć sukcesu. Elementem kreowania wizerunku marki jest jej unikalna identyfikacja. W jaki sposób sprawić, aby identyfikacja marki okazała się skuteczna? Na jakie aspekty musisz zwrócić szczególną uwagę?
Zdj 1. Identyfikacja wizualna wskazuje klientowi, z jakich usług ma korzystać
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/mobile-smartphone-location-2398300/
Konkurencja nie śpi. Choć powiedzenie to wydaje się marketingowym frazesem, to w dobie Internetu przekazuje niezwykle istotną prawdę. Konkurencyjne ze sobą przedsiębiorstwa walczą ze sobą „na noże”, aby pozyskać użytkowników, którzy (dzięki globalizacji) mogą korzystać z oferty firm działających na terenie całej Polski, a nawet świata.
Tu kluczową rolę odgrywa identyfikacja marki. Budowanie świadomości jej istnienia i pozytywnego odbioru u klienta sprawia, że ten szybciej skorzysta z jej usług. Musisz mieć tego świadomość!
Dlaczego identyfikacja marki jest tak istotna?
Przede wszystkim identyfikacja marki wpływa na budowanie zaufania do klienta. Odbiorca usług lub osoba, która jest zainteresowana Twoimi towarami zaczyna obserwować rozwój danego brandu i widzi, że ma do czynienia z profesjonalistami, którzy stawiają na jednolity przekaz treści.
Wraz z budowaniem zaufania zwiększa się także rozpoznawalność firmy. Klienci kojarzą markę z rzetelnością, rozwojem, innowacyjnością i pozytywnym wpływem np. na środowisko. Budowanie takich skojarzeń i rozpoznawalności sprawia, że klient w odpowiednim momencie wybierze właśnie Twoje usługi. Warto wspierać to działaniami SEO (które wykona dla Ciebie agencja SEO) oraz influencer marketingiem (opartym na współpracy z rzetelnymi i lubianymi blogerami).
Ostateczną rolą budowania spójnej identyfikacji marki jest zwiększenie sprzedaży. Możesz spodziewać się większej liczby odwiedzin na Twojej stronie internetowej i poprawionego współczynnika konwersji. Z pewnością warto skupić się na tym aspekcie już od początku prowadzenia działalności.
Na co zwrócić uwagę, wytyczając unikalną identyfikację Twojej marki?
Wytyczenie identyfikacji wizualnej należy oprzeć na kilku elementach. To m.in. kwestia spójności graficznej oraz wspieranie zewnętrznej promocji. Na co zwrócić szczególną uwagę, tworząc jednolitą komunikację marki z klientem?
- Stwórz wytyczne identyfikacji wizualnej – wraz z doświadczonym zespołem graficznym opracuj logo, księgę znaku, barwy firmowe i aspekt wizualny np. strony internetowej (co wpływa na SXO). Wizualny odbiór marki powinien być dostosowany do charakterystyki branży i gustu odbiorców (np. marka motoryzacyjna kojarzy się z siłą, dynamiką, skutecznością i takie powinny być elementy wizualne identyfikacji).
- Pamiętaj o pełnej ekspozycji marki – tworząc materiały reklamowe, realizując pozycjonowanie czy planując kampanię outdoor pamiętaj, że Twoja marka musi być dobrze wyeksponowana. Logo, nazwa, brand lub slogan musi być istotną częścią każdego aspektu prowadzenia działań promocyjnych.
- Wykorzystuj zalety i historię marki – pozytywne elementy z historii marki, działanie na rzecz lokalnej społeczności, wspieranie drużyny sportowej czy organizowanie akcji charytatywnych. Wszystkie te elementy należy podkreślać, przygotowując spójną identyfikację Twojej marki.
- Buduj skojarzenia – skojarz markę z elementami istotnymi z punktu widzenia Twoich odbiorców. Chodzi o innowacje, lokalność, wszechstronność, trwałość, skuteczność czy szybkość realizacji zleceń.
- Przygotuj spójne i oparte na faktycznym stanie hasła reklamowe – warto mieć m.in. slogan marki oraz podrzędne hasła, które pomogą w promocji kolejnych produktów czy usług. Zwróć uwagę, aby hasła odzwierciedlały rzeczywistość. Jeżeli działasz na rynku od niedawna, nie próbuj oszukiwać klientów, że Twoja działalność oparta jest na „wieloletnim doświadczeniu”.
- Dbaj o HR i wewnętrzną promocję – komunikuj się także z pracownikami. Mało firm zdaje sobie sprawę, że są oni pierwszym nośnikiem reklamy. Jeżeli będziesz pozytywnie odnosił się do osób zatrudnionych w firmie, pomogą oni zdobyć pierwszych klientów!
Zdj 2. Główna korzyść z identyfikacji wizualnej? Zdecydowanie rozwój i zwiększony zysk!
Źródło: https://pixabay.com/photos/entrepreneur-idea-competence-vision-1340649/
Identyfikacja marki musi być oparta na konkretnych celach, które wytyczysz w strategii marketingowej. W ten sposób określisz jakie aspekty działania identyfikacyjnego są najbardziej istotne, a które mogą pełnić rolę drugoplanową.
Spójna identyfikacja marki – co to oznacza?
Wszystkie wyżej wymienione elementy muszą tworzyć jednolitą całość. Nie mogą grać innej melodii. Realizując jeden element, myśl już o kolejnym. Pamiętaj, że spójna identyfikacja marki to m.in. stosowanie logo zgodnego z wytyczoną księgą znaków, używanie konkretnej nazwy firmy lub produktu (z zachowaniem wytyczonej wcześniej pisowni np. z małej lub wielkiej litery), komunikacja z klientem oparta na określonym słownictwie itd.
Niewątpliwie spójna identyfikacja marki pełni bardzo ważną funkcję, pomagając w promowaniu brandu firmy lub produktu. Zastanów się więc co łączy poszczególne elementy promocji Twojej firmy i wskaż jednolitą drogę budowania świadomości, która pomoże Ci wypromować się na rynku i przyciągnąć do siebie kolejnych klientów.