Jakie błędy można popełnić pozycjonując stronę samodzielnie?
4 min
4 min
Na skróty
Chcesz wypozycjonować stronę, ale nie uśmiecha Ci się korzystanie z usług profesjonalistów z agencji SEO? Mamy dla Ciebie dwie wiadomości. Dobra jest taka, że to jak najbardziej możliwe. Zła, że to ogromne wyzwanie. Metody pozycjonowania stale ewoluują, a bycie na bieżąco ze wszystkimi wytycznymi i nowinkami może kosztować wiele czasu i pracy. Jeżeli interesuje Cię to skąd czerpać aktualną wiedzę na temat SEO i jakich błędów się wystrzegać, ten artykuł jest dla Ciebie.
Najtrudniej jest zacząć. Wiedza potrzebna do prowadzenia skutecznego SEO jest dość obszerna. Zwłaszcza na początku może przytłaczać. Kluczem do poprawnego zrozumienia procesów pozycjonowania jest czerpanie jej z dobrych źródeł. Jednym z nich są oficjalne poradniki Google, które wyszczególniają jakiego rodzaju techniki są dozwolone, a jakie nie. Jest to bardzo ważne, gdyż stosowanie metod, które są nieetyczne, skutkuje zawsze karami nałożonymi przez wyszukiwarkę. Oznacza to zniknięcie witryny z wyników wyszukiwania i zniweczenie dotychczas wykonanej na jej rzecz pracy. W tym przypadku zawsze trzeba trzymać rękę na pulsie i wnikliwie analizować pojawiające się aktualizacje algorytmów – to co dziś jest dozwolone, jutro może zaszkodzić stronie.
Świetnym pomysłem na zgłębianie wiedzy jest czytanie poradników tworzonych przez profesjonalne agencje zajmujące się SEO. Fakt, że zajmują się tą tematyką na co dzień w pracy zawodowej i osiągają wyniki, którymi mogą się pochwalić, sprawia że można zaufać przygotowanym przez nie treściom. Specjaliści od pozycjonowania zawsze są na bieżąco ze wszystkimi nowinkami w branży więc ich artykuły to świetny sposób na zapoznanie się z aktualnymi trendami i nowoczesnymi technikami SEO. Dodatkowo zyskuje się w ten sposób wiedzę popartą doświadczeniem, a nie tylko teorią.
Warto korzystać też z coraz powszechniejszych szkoleń, warsztatów i seminariów z zakresu wiedzy o SEO. Skondensowana wiedza, skupienie i nauka w optymalnych warunkach oraz fachowi wykładowcy są gwarantem tego, że przekazywane informacje zostaną zrozumiane dobrze i wyczerpią temat.
Zdawać by się mogło, że w SEO przede wszystkim dba się o własną stronę. Nie jest to do końca prawda. Ogromna część pracy zakłada optymalizację off-site, czyli poza własną witryną czy blogiem. Dzieje się to poprzez pozyskiwanie backlinków. Jakie błędy pozycjonowania mogą popełnić w tej kwestii początkujący?
Hasła reklamowe mówiące o setkach linków zwrotnych potrafią działać na wyobraźnie. Nie wolno jednak dawać się im skusić. Powody są dwa. Pierwszy z nich jest taki, że Google negatywnie zaopatruje się na kupowanie linków. Drugi to fakt, że tego rodzaju łącza nie będą ani naturalne, ani nie będą prowadzić z zaufanych witryn. Oznacza to ich niską wartość, która skutkuje uznaniem ich przez boty za spam i nałożeniem kar.
Więcej nie znaczy lepiej. Jeżeli do strony prowadzą odnośniki pochodzące z witryn ze spamem, ze zduplikowanym contentem lub w inny sposób ocenianej źle, oznacza to, że ich reputacja będzie udzielać się też stronie, do której odsyłają. Zdecydowanie lepiej skupić się na pozyskiwaniu lepszej jakości linków, niż próba wstawiania ich gdziebądź.
Tego rodzaju odnośniki są ignorowane przez boty Google i przez to, nie wpływają na to jak strona jest przez nie widziana. Nie są jednak całkowicie nieprzydatne. Linki nofollow wciąż generują ruch na stronie i mogą przyczynić się do zwiększenia jej popularności wśród użytkowników sieci.
Istnieje wiele zabiegów SEO, które można wykonać na stronie i ich poznanie może zająć wiele czasu. Dodatkowo, każdy z nich można zrobić dobrze lub źle. Niektóre z błędów są tak oczywiste, że nawet początkująca osoba zajmująca się samodzielnym pozycjonowaniem je wyłapie. Niektóre są jednak dużo trudniejsze do wyłapania i zrozumienia. Jakie są najpopularniejsze błędy związane z technikami on-site?
Bardzo wiele treści jest żywcem skopiowane z innych stron. Niekoniecznie musi oznaczać to plagiat, ale z pewnością działa to źle na pozycjonowanie. Algorytmy Google nie odróżniają bowiem tego, na której ze stron znajduje się oryginalny tekst, a na której jego kopia. W przypadku wykrycia zduplikowanego contentu, należy go jak najszybciej zastąpić.
Przejrzysta struktura wewnętrznych linków, która łączy stronę główną z jej podstronami jest bardzo ważna z punktu widzenia SEO. Ułatwia ona botom Google poruszanie się po witrynie i zapewnia to, że każdy jej element jest brany pod uwagę podczas ustalania jej pozycji. Zignorowanie tego aspektu może bardzo utrudnić walkę o lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania.
Strona powinna być funkcjonalna, a długi czas jej ładowania przeszkadza w tym. Zniechęca to użytkowników do korzystania z niej, a duży współczynnik wyjść źle wpływa na pozycję w rankingu. Dlatego nie należy przesadzać z dużymi objętościowo treściami graficznymi i dodatkami, które mogą spowolnić witrynę.
Osoby samodzielnie pozycjonujące strony często popełniają ten błąd. Owszem, słowa kluczowe pomagają w odnajdywaniu strony, ale algorytmy Google biorą pod uwagę to w jaki sposób wkomponowują się w treść strony. Muszą być zamieszczone w sposób naturalny i poprawny językowo, a nie wciśnięte na siłę.
Błędy pozycjonowania mogą mieć bardzo przykre skutki dla strony. Często nie chodzi nawet o przyhamowanie postępu, ale wręcz znaczne cofnięcie go. Nieraz do stopnia, w którym trudno na nowo odbudować zaufanie do witryny. Algorytmy Google są bardzo surowe, a wykroczenia w postaci słabej jakości contentu, wątpliwej reputacji linków i kiepskiej funkcjonalności strony, wliczają się do ich ocen. Najniższym wymiarem kary jest brak postępów w pozycjonowaniu i stagnacja strony. Jeżeli jednak błędów będzie dużo, a wśród nich boty odnajdą nieetyczne techniki, powiązane na przykład ze spamem, na witrynę zostaną nałożone filtry blokujące. W ich skutek nie będzie ona widoczna w wynikach wyszukiwania, co spowoduje zamarcie ruchu i przekreśli jej szansę na sprawne funkcjonowanie. Z tego powodu przed podjęciem się samodzielnego pozycjonowania należy dokładnie zgłębić tematykę SEO i przygotować się możliwie jak najlepiej do optymalizowania strony.