Na skróty
Content Marketing to nieodłączna część życia każdej marki. Jednak, jeżeli ma być on skuteczny, należy prowadzić go w sposób przemyślany. Oznacza to zaplanowaną strategię z przejrzyście określonymi etapami i celami, które pomogą w sprawnej organizacji. Jednym z narzędzi, które pozwalają na sprawne wdrażanie tych założeń, są kalendarze publikacji. Pomagają one efektywnie nakreślić podział obowiązków wśród osób odpowiedzialnych za dodawanie treści, spisywać pomysły oraz uporządkować harmonogram ich pojawiania się na blogu, stronie czy w social mediach. Dodatkowo sprawdzają się w połączeniu z technikami SEO! Zapoznaj się z tym artykułem, a dowiesz się jak zrobić kalendarz publikacji, jakie narzędzia będą do tego potrzebne i co możesz dzięki temu zyskać!
Cykliczne dodawanie wartościowych treści, rozplanowanych przy pomocy kalendarza publikacji, niesie ze sobą wiele korzyści. Jedną z nich jest również optymalizacja strony lub bloga pod kątem pozycjonowania. Największe znaczenie ma tutaj algorytm od Google o nazwie Panda, który sprawdza treści zamieszczone w witrynie pod kątem oryginalności contentu i jego poprawności językowej. Używanie kalendarza publikacji pozwala na łatwą organizację treści, które mają zostać stworzone i opublikowane. W ten sposób łatwo uniknąć powtarzających się tematów, rozplanować występujące w nich słowa kluczowe i dostosować je do zapotrzebowania użytkowników.
Odpowiednio prowadzony kalendarz publikacji motywuje do regularnego dodawania nowych i przemyślanych treści. Buduje to renomę strony czy bloga jako tworu profesjonalnego, bo terminowego i zawierającego przemyślaną zawartość. To z kolei oznacza zwiększenie ruchu na stronie, dzięki użytkownikom poszukującym wartościowych treści. Jest to ruch organiczny, który przy odpowiednio rozplanowanym w kalendarzu publikacjom z frazami kluczowymi, zwiększy widoczność witryny w wynikach wyszukiwań Google.
W przypadku prowadzenia strony w mediach społecznościowych, strategia content marketingowa prowadzona w oparciu o plany i harmonogram kalendarza, zwiększy jej zasięg. Aktywne tworzenie treści zwiększa szanse na linkowanie ich w obrębie społeczności, a więc dalsze generowanie ruchu.
Praca przy użyciu kalendarza pozwala na dokładniejsze analizowanie zamieszczanych treści i pomaga zmierzyć ich efekty. W tak zorganizowanym środowisku łatwiej odkryć korelację między treścią, a terminem zamieszczonych publikacji. Prościej też przyporządkować takie wartości jak wzrost ruchu i konwersji oraz zmniejszenie współczynnika odrzuceń do konkretnych wpisów. Dzięki temu widoczne jest to, jakie treści wpływają na pozycjonowanie pozytywnie, a jakie nie. Umożliwia to wyjście naprzeciw potrzebom użytkowników i klientów i skonstruowanie strategii wokół działań, które pozytywnie wpływają na pozycjonowanie.
Do właściwej organizacji pracy nie potrzeba dedykowanych narzędzi, ale te pomagają. Zwłaszcza, jeżeli ilość pracy się mnoży. Jeżeli zaś obrana strategia content marketingowa przynosi rezultaty, to utrzymanie tych trendów z pewnością będzie wymagało większego wysiłku włożonego w dalsze planowanie. Z tego powodu warto zapoznać się z najpopularniejszymi programami i aplikacjami, które pomogą w prowadzeniu profesjonalnego kalendarza publikacji, niezależnie od skali przedsięwzięcia.
Warto zacząć od najprostszych rozwiązań. Popularny pakiet MS Office zawierający Excel, albo inny jego odpowiednik, który posiada podobne funkcje, to świetne narzędzie do tworzenia kalendarza publikacji. W wersji online, takiej jak arkusze Google, bardzo łatwo dać dostęp wszystkim osobom zaangażowanym w tworzenie i optymalizację treści i ułatwić im komunikację. Poprzez edycje komórek można dostosować poszczególne wiersze i kolumny pod własne upodobania i potrzeby, tworząc przejrzysty harmonogram prac.
Bardziej zaawansowane narzędzia wymagają nieco intensywniejszej nauki interfejsu, ale wynagradzają to oferowanymi przez siebie możliwościami. Trello pozwala na dodatkowe dołączanie załączników do projektów, zapewnia system dodawania komentarzy oraz możliwość oznaczenia statusu konkretnych elementów danego projektu – dzięki temu wiadomo co już jest zrobione, a co jeszcze nie. Nadaje się idealnie do pracy w zespole, gdzie można rozdzielić zadania w przejrzysty sposób między kilkoma ludźmi.
Jest to kolejne z popularnych narzędzi do kalendarza publikacji. Posiada podobne funkcjonalności co Trello. Umożliwia też nadawanie różnych priorytetów aktualnym projektom, co w razie napiętych terminów, pozwala na dynamiczne dostosowanie pracy zespołu pod bieżące zapotrzebowanie. Program pokazuje również czas pracy nad danym zadaniem i komunikuje o ewentualnych opóźnieniach w stosunku do wcześniejszych planów.
Aktywnie wspierane i tanie narzędzie, znajdujące się w zasięgu finansowym nawet małych firm. Producenci zapewniają szereg różnorakich szablonów, które dostosowane są pod różnego rodzaju kalendarze. Można korzystać z niego też przy pomocy urządzeń mobilnych, co przydaje się zwłaszcza w czasach wszechobecnego home office.
Właściwa organizacja pracy przy pomocy narzędzia kalendarza publikacji to tylko połowa sukcesu. Druga część to zapewnienie stronie lub blogowi wartościowych treści. Skąd czerpać na nie pomysły? Podstawową rzeczą, którą należy wykonać przed ich tworzeniem, jest określenie odbiorców dla których mają być one przeznaczone. Oznacza to stworzenie person, czyli wyobrażenia potencjalnych klientów zainteresowanych danym contentem. Należy wziąć pod uwagę wiele czynników, przeanalizować dane demograficzne, możliwe pragnienia i obawy. Tak, aby treści wzbudziły jak największe zainteresowanie grupy docelowej. Podsumowując – trzeba wiedzieć dla kogo się pisze i wychodzić naprzeciw faktycznemu zapotrzebowaniu. Mają to być treści inspirujące czy informacyjne? Mają podnieść konwersję, wzbudzić ruch albo zwiększyć zaufanie do marki? Na wszystkie te pytania należy znać odpowiedzi wcześniej.
W ramach tworzenia contentu warto zastanowić się nad cyklami treści. Seria dobrze wykonanych publikacji rozwijających konkretne zagadnienia, buduje długofalowe zainteresowanie i zapewnia powracających użytkowników. Daje szansę na wykreowanie eksperckiego wizerunku. W budowaniu cykli warto zajmować się treściami, których aktualność nie przedawnia się zbyt szybko (tzw. evergreen). Zapewnią one stały przypływ nowych użytkowników. Artykuły sezonowe są oczywiście dopuszczalne, ale powinny stanowić mniejszość publikacji. Pamięć o tych wskazówkach połączona z odrobiną kreatywności, wyniesie Twój content marketing na nowy poziom!