Kampanie Google Ads – jak prowadzić? [Poradnik]
12 min
12 min
Na skróty
Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem płatnych reklam internetowych, to powinieneś zapoznać się z Google Ads. Ich wysoka skuteczność i opłaty za kliknięcia, a nie wyświetlenia – to ich podstawowe zalety. Łatwo je dopasować do budżetu oraz celów przedsiębiorstwa. Czym dokładnie jest Google AdWords (Google Ads) i na czym polegają jego mechanizmy?
Przed odpowiedzeniem na pytanie – kiedy Google Ads sprawdzi się najlepiej – warto wyjaśnić czym w ogóle jest. Otóż Google Ads to system reklamowy Google, który stał się ostatnimi czasy niemal bezkonkurencyjnym kanałem promocyjnym. Pozwala on na wyświetlanie reklam tekstowych i produktowych w wyszukiwarce. Ponadto Google Ads daje możliwość tworzenia reklamy graficznej zwanej również bannerową, a także reklam wideo, które wyświetlane są na łamach portalu YouTube.
Najczęściej z reklamą Google Ads można spotkać się w sytuacji, kiedy po wpisaniu w wyszukiwarkę danego słowa kluczowego pojawiają się strony najlepiej pasujące do zapytania. Zajmują one najwyższe pozycje i są oznaczone zielonym znakiem z napisem „reklama”. Niejednokrotnie można również spotkać się z sytuacją, kiedy Google Ads towarzyszy kolor żółty. Niegdyś ten rodzaj reklam był wyświetlany również po prawej stronie wyników wyszukiwania w tak zwanym boxie. Obecnie jednak taka forma nie występuje. Reklama Google Ads wyświetlana jest również w innych witrynach internetowych. Dzięki temu użytkownicy mogą w nią kliknąć i automatycznie zostaną przeniesieni do strony reklamodawcy. Co ważne, z tego typu reklamą można spotkać się również na platformie YouTube.
W tym artykule stosujemy zamiennie nazwy Google AdWords i Google Ads. Nowa nazwa funkcjonuje już od dłuższego czasu, jednak wiele osób wyszukuje informacji o reklamach Google jeszcze po starej nazwie.
Reklamy pojawiające się w różnej formie: graficznej, tekstowej oraz vide skutecznie promują usługi i produkty, o ile zadba się o ich odpowiednią konfiguracje. Można zdecydować się między innymi na kampanię w sieci wyszukiwania, w aplikacjach, umieszczanie reklam na różnych serwisach, które mają współpracę z Google. Należą do gałęzi marketingu internetowego typu PPC – Pay Per Click. Polega to na pobieraniu płatności za każde kliknięcie w reklamę, a nie wyświetlenie. To opłacalny system, ponieważ korzystający z Google Ads płacą za realne zainteresowanie jego firmą, a nie za samo wyświetlanie się reklamy. Jest wiele możliwości promowania swojego biznesu za pomocą Google Adwords (Google Ads), wybór form reklamy oraz miejsc występowania, a także ich konfiguracja powinny być indywidualnie dopasowane.
Zdj 1. Działanie kampanii Google Ads.
Źródło: Google.
Kampania Google Ads wyróżnia Twoją stronę na różne sposoby. Na pewno nie raz zaobserwowałeś reklamy w wynikach w wyszukiwarce. Płatne pozycje w Google pojawiają się na samej górze oraz na dole pierwszej strony. Wyświetlają się wyłącznie pod konkretnymi frazami wyszukiwanymi przez użytkowników. Reklamodawca musi więc znaleźć najtrafniejsze frazy i dopasować je do potrzeb grupy docelowej. Nie zawsze jest to łatwe i skuteczne kampanie Google Ads często wymagają pomocy specjalistów. Te kampanie kosztują tyle, ile jest kliknięć. Czyli nie płacisz za samo to, że Twoja strona zajmuje konkretne miejsce wśród wyników wyszukiwania, opłata jest pobierana tylko wtedy, gdy użytkownicy w nią klikną. Jaki jest koszt jednego kliknięcia? Jest to uzależnione od wielu czynników. Od wybranych fraz, Twojego budżetu i innych czynników.
Zanim zatwierdzisz daną kampanię i pozwolisz jej wystartować, to w panelu Google Ads zobaczysz wszystkie informacje na temat płatności. Kolejnym sposobem na reklamowanie się z Google Ads jest wyświetlanie reklam na różnych stronach, które w porozumieniu z Google, oddają swoją przestrzeń na płatne reklamy (zarabiając na tym). Reklamy graficzne, tekstowe, wideo i banerowe pojawiają się wtedy na różnorodnych stronach internetowych oraz portalach, jak na przykład YouTube. Komu się wyświetlają? Ustalasz to w preferencjach. Takie materiały reklamowe będą pojawiały się na ekranach użytkowników, którzy są w wybranej przez Ciebie grupie docelowej. Czyli mają konkretny wiek, płeć, są w danej lokalizacji, albo interesują się daną dziedziną. Te reklamy także rozlicza się kosztem za kliknięcie. Jak widzisz, reklamy Google Ads funkcjonują na ciekawych warunkach. Są tworzone i wyświetlane w taki sposób, aby rzeczywiście pojawiać się na ekranach osób, jakie mogą realnie być zainteresowane Twoimi produktami bądź usługami.
Wiele osób, przed którymi jeszcze jest pierwsza konfiguracja Google Ads, nie ma pojęcia jak tego dokonać i zastanawia się nad tym, jak funkcjonuje kampania Google Ads, jak zrobić ją w taki sposób, aby była efektywna. Jeśli chcesz nauczyć się odpowiednio konfigurować reklamy Google Ads, to musisz wiedzieć, że kilka pierwszych kampanii może niekoniecznie być skutecznych. Dlaczego? Ponieważ pierwsze konfiguracje zazwyczaj przeprowadza się w sposób intuicyjny, nie ma tu żadnych podstaw, jeśli chodzi o doświadczenie. Dlatego możesz zmarnować dużo czasu i trochę funduszy zanim zaczniesz skutecznie tworzyć kampanie. Jeśli nie chcesz próbować tego robić bez odpowiedniej wiedzy, to masz dwa wyjścia. Zlecenie stworzenia kampanii albo nauka. Pierwsze wyjście jest o wiele łatwiejsze i polega na tym, że znajdujesz agencję, która zajmuje się profesjonalnie tworzeniem takich reklam. Jeśli zastanawiasz się nad tym, jaką firmę wybrać, to pomyśl o tym szerszej. Najlepiej będzie zdecydować się na firmę, która jednocześnie zajmie się pozycjonowaniem i płatnymi reklamami Google Ads.
To duża wygoda – jedna umowa, jedna firma, nie będziesz musiał komunikować się z wieloma przedsiębiorstwami. Jeśli jednak chcesz nauczyć się tworzenia kampanii, to jeden tekst blogowy nie wystarczy. Tutaj pokazujemy podstawy, jednak nie przekażemy Ci wszystkiego. Odpowiednie ustawienia konkretnej kampanii powinna poprzedzać analiza. To, jakich opcji użyć, aby osiągnąć jak największe efekty, zależy od tego, jaka to branża, jakie cechy ma grupa docelowa, jaką masz konkurencję. Warto więc w takiej sytuacji poczytać więcej, wykupić szkolenie czy poradnik, albo udać się na staż. To o wiele lepsze niż uczenie się na błędach.
Chyba, że wykorzystasz do tego celu stronę testową, wtedy nie stracisz na tym finansowo. Przed pierwszą konfiguracją kampanii w Google Ads zadbaj o odpowiedni poziom wiedzy, a poniżej wyjaśnimy Ci w sposób ogólny jak wygląda tworzenie kampanii krok po kroku.
Google Ads krok po kroku to kilka etapów, przez które należy przejść, aby stworzyć swoją pierwszą płatną reklamę. Na początku musisz podjąć decyzję na temat tego, jaki typ reklamy wybierasz. Jest ich kilka, możesz wybrać tylko jeden z nich, ale bez przeszkód możesz skorzystać również z kilku. To od Ciebie zależy jak wiele rodzajów reklamy chcesz utworzyć. Jeśli decydujesz się na promowanie konkretnych produktów, to możesz wybrać na przykład 3 kategorie produktowe i dla każdej z nich zastosować inny rodzaj reklamy. Jakie są metody płatne reklamy?
Są to reklamy na YouTube, na poczcie Google (gmail), w wynikach wyszukiwania, na innych stronach. Oczywiście reklamy wyglądają też inaczej – może to być baner, wideo (z dźwiękiem lub bez), sam tekst i wiele innych kombinacji.
Zdj 2. Reklamy sponsorowane na blogu Search Engine Journal.
Źródło: Search Engine Journal.
Po wybraniu rodzaju kampanii ustalasz słowa kluczowe i preferencje wyświetlania, jak na przykład lokalizację użytkowników, wiek, płeć i kilka innych. Ustalasz także nazwę dla konkretnej kampanii oraz budżet. To podstawowe zasady, jakie należy zachować przy tworzeniu kampanii Google Ads. Pamiętaj też o tym, aby stale monitorować postępy konkretnych kampanii. Najlepiej jest ustalić kilka i obserwować, która z nich ma największe zainteresowanie. Następnie warto zastanowić się nad tym co miało wpływ na większą i mniejszą klikalność konkretnych reklam.
Zdecydowanie najlepszą strategią marketingową jest połączenie tych dwóch metod. Nie wykluczają się one, a wręcz przeciwnie – doskonale uzupełniają. Na przykład, jeśli zakładasz nowy sklep internetowy, to możesz już inwestować w SEO, zatrudniając do tego dobrą agencję zajmującą się skutecznym pozycjonowaniem. Jednak na efekty trzeba będzie czekać. Nie chcesz tracić czasu i już oczekujesz zarobku? Zainwestuj wtedy w Google Ads. Dzięki temu wypromujesz swój sklep internetowy praktycznie od razu! Stanie się on widoczny dla użytkowników internetu pod konkretnymi frazami kluczowymi. Kiedy SEO zacznie dawać efekty, to możesz zmniejszyć kwoty przeznaczane na Google Ads, albo zmienić budżet czy też decydować się na tę formę reklamy tylko czasowo, na przykład po to, aby wypromować nową kolekcję czy też produkt. Działania związane z SEO i Google Ads można i warto stosować równolegle. Marketingu internetowego nie powinno się opierać tylko na płatnych reklamach, ponieważ to SEO sprawia, że strona ma solidne podstawy i wypracowaną miesiącami pozycję. Google Ads jest krótkoterminowe i zawsze wymaga inwestycji. Dlatego najlepszą metodą zawsze będzie łączenie tych dwóch technik!
Zdj 3. Efekty połączenia SEO i Google Ads – podwójna widoczność w Google.
Źródło: Google.
Prowadzenie kampanii w Google Ads jest wykorzystywane przez nowe firmy oraz przedsiębiorstwa, którym zależy na szybkim wyróżnieniu się w internecie (praca nad pozycjonowaniem organicznym jest długotrwała). Jednak coraz więcej marek przeznacza na stale odpowiedni budżet na reklamy.
W przypadku kampanii w wyszukiwarce odbiorców można bowiem podzielić na dwie grupy: klikających wyłącznie w wyniki niebędące reklamą oraz wybierających link bez względu na to, czy mają do czynienia z płatną reklamą. Ponadto obecnie kampanie Google AdWords (Google Ads) można wyświetlać w tak wielu miejscach, że nie można mówić już o konkurowaniu płatnych kampanii z pozycjonowaniem. SEO można stosować też na YouTube – jednak ono zawsze będzie ograniczało się do wyników wyszukiwania lub polecanych filmów. Natomiast reklamy Google mogą mieć ciekawe formy (graficzne, video) i stanowią zupełnie inny sposób pozyskiwania klienta. Dlatego też najbardziej rozwojowe oraz świadome firmy decydują się na połączenie pozycjonowania i Google Adwords (Google Ads). Reklamy można wykorzystywać też u firm, u których pozycjonowanie jest zbędne i nie będzie miało sensu. Jest mało takich przypadków, ale na przykład kiedy produkt jest nowatorski i nikt go nie szuka, to pozycjonowanie go może nie być korzystne. Rzetelna firma SEO zawsze przeanalizuje, jakie działania promujące firmę w internecie będą dla niej korzystne.
Zobacz: Ile kosztuje reklama w Internecie?
Google AdWords (Google Ads) to system reklamowy, który został stworzony po to, aby trafiać ze swoimi treściami do konkretnych grup użytkowników. Jego główne zalety (przy poprawnej konfiguracji) to:
Możesz wybrać jeden albo kilka typów reklamy. W zależności od tego, kto będzie odbiorcą Twoich reklam, zdecydujesz się na konkretne miejsca oraz formy reklam. Mogą one wyświetlać się w:
Istnieją też różne formy reklam Google AdWords (Google Ads) należą do nich:
Nastawienie na słowa kluczowe
W przypadku reklam w wynikach wyszukiwania, to Ty wybierasz z jakimi słowami kluczowymi ma być powiązana Twoja reklama. Wyselekcjonowanie odpowiednich fraz w zależności od budżetu, grupy docelowej oraz usług czy produktów jest niezwykle ważne. Do tego potrzebne jest doświadczenie, dlatego, jeśli nie wiesz, jak działać w tym temacie – skorzystaj z pomocy specjalistów.
Zdj 4. Research słów kluczowych do kampanii Google Ads.
Źródło: Keyword Planner Google.
Adres internetowy Twojej firmy będzie pojawiał się nad darmowymi wynikami w przeglądarce Google. Reklamy dopasowane do zapytań użytkowników internetu są skuteczne – trafiają do osób zainteresowanych danym produktem albo usługą. Wyróżniają Twoją reklamę i wpływają na widoczność. Jest to dobry sposób dla firm, których witryna nie znajduje się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania.
Zobacz: Lokalna promocja stron internetowych — poradnik
Kwoty za reklamy są uzależnione od wielu warunków, jednak zawsze możesz dostosować je do budżetu swojej firmy. Cena za kliknięcie jest różna – może być na poziomie kilku groszy, ale równie dobrze może Cię kosztować kilkadziesiąt złotych. Wszystko zależy od konkurencyjności danej frazy, liczby i rodzaju reklam oraz różnorodnych parametrów kampanii. Nie jest jednak tak, że dopiero po pewnym czasie otrzymujesz rachunek, który Cię zaskoczy. Ty ustalasz maksymalny budżet swojej kampanii, możesz na bieżąco monitorować jej skuteczność i koszty, jakie do tej pory się naliczyły.
Wystarczy wejść na stronę internetową przeznaczoną do Tworzenia kampanii i podążać za wskazówkami od Google. Nie ma problemu ze wsparciem, odpowiedzi na najpopularniejsze pytania znajdują się w zakładce „najczęstsze pytania”. Możesz także w każdej chwili zadzwonić do doradcy Google, który pomoże Ci w stworzeniu kampanii i wesprze w wielu kwestiach związanych z reklamą Twojej firmy. Ta forma pomocy jest bezpłatna, ponadto masz dostęp do samouczka i artykułów, które dostarczą Ci cennych informacji na temat kampanii. Jeśli potrzebujesz dokładnych instrukcji, to możesz zapoznać się z rzetelnymi instrukcjami.
Google Ads ma także swój własny polskojęzyczny kanał na youtube. Publikowane tam filmiki pomogą Ci w tworzeniu kampanii reklamowych oraz konfigurowaniu ich w taki sposób, aby spełniały Twoje oczekiwania i wymagania.
Pamiętaj jednak, że Twoja reklama Google Ads nie będzie od razu niesamowicie skuteczna, jeśli nie masz w tym doświadczenia. Eksperci wiedzą, w jaki sposób konfigurować kampanie, aby generowały najbardziej wartościowy ruch. Stworzą reklamę w taki sposób, aby nie generowała pustych kliknięć, które kosztują, a przyciągała realnie zainteresowane usługą lub produktem osoby.
Google Ads może sprawić, że zwiększysz sprzedaż, a Twoja firma będzie bardziej rozpoznawalna. Jednak wiąże się to ze stałymi kosztami związanymi z opłatami za reklamę. Warto zadbać o to, aby docierać do różnych typów odbiorców i być widocznym nie tylko w płatnych wynikach wyszukiwania. Dlatego też należy dbać o wysoką pozycję w darmowych wynikach, świadomie wpływać na wizerunek marki i ciągle dbać o widoczność.
Zobacz: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Najlepiej będzie połączyć kilka technik marketingu internetowego, wtedy można osiągnąć niesamowite efekty. Jeśli nie chcesz zajmować się tym samodzielnie albo zależy Ci na profesjonalnym, a zarazem nowoczesnym podejściu do tematu to koniecznie skontaktuj się z nami. Dostosujemy działania marketingowe do Twoich celów i charakteru Twojej firmy. Sprawdzimy, czy w przypadku Twojej firmy opłacalne będzie pozycjonowanie z UX oraz reklamami Google Ads, czy lepiej będzie wybrać tylko jedną z tych opcji. Umów się na rozmowę!
Dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że bez odpowiedniej reklamy dotarcie do klientów jest praktycznie niemożliwe. W związku z powyższym inwestowanie w promocje to niemalże obowiązek każdego przedsiębiorcy, któremu zależy na ciągłym rozwoju. Jak się jednak okazuje mają miejsce sytuacje, kiedy jest szczególnie dobry moment na Google Ads. Poniżej podajemy kilka przykładów.
Dobry moment na Google Ads stanowi niewątpliwie otwarcie sklepu internetowego. Z czym jest to związane? Mianowicie z tym że w panelu reklamowym można w łatwy sposób sprawdzić, które ze słów kluczowych powodują wzrost konwersji, a które wręcz przeciwnie. Z taką wiedzą dużo łatwiej będzie zoptymalizować stronę www zgodnie z zasadami SEO, co przełoży się na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak wiadomo, początki witryny internetowej w sieci są dosyć trudne. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na dużą konkurencję. Ponadto nawet prowadzenie działań, których celem jest poprawa pozycji strony www w wynikach wyszukiwania przynosi pożądane efekty dopiero po upływie kilku miesięcy. Dlatego też, aby móc dotrzeć do klientów, warto zainwestować w Google Ads.
Strony typu One- page zwane również wizytówkami idealnie nadają się do promocji przy użyciu Google Ads. Z reguły posiadają one mało treści i służą do reklamowania konkretnego produktu czy usługi. Przez wzgląd na niewielką ilość treści ich potencjał w SEO jest równy zeru. Dlatego też Google Ads jest w ich przypadku najlepszym rozwiązaniem.
Zobacz: Marketing 360 stopni – zastosowanie w firmie
Zdj 5. Wysokiej jakości Landing Page.
Źródło: BigCommerce.
Google Ads to dobry sposób na zweryfikowanie czy dany Start-up ma szansę na rozwój. Ponadto, dzięki linkom sponsorowanym można przetestować różnorodne promocje i zweryfikować, która okaże się najbardziej atrakcyjna dla klientów.
Stosowanie Google Ads to dobre rozwiązanie w przypadku osiągnięcia krótkookresowych celów. Mowa tu między innymi o zwiększeniu ruchu na stronie w konkretnym miesiącu, zwielokrotnienie sprzedaży czy pozyskanie określonej ilości leadów. Niektóre firmy decydują się na korzystanie z Google Ads właśnie w określonych miesiącach w roku.
Niektóre firmy działają sezonowo. W związku z tym nie potrzebują reklamy przez cały rok, ale w kluczowych dla nich okresach, kiedy uzyskują przychody. W takim wypadku nieocenione okaże się właśnie Google Ads.
Reklamowanie się firm na słowa brandowe konkurencji to dosyć powszechne i dopuszczalne przez Google zjawisko. W związku z tym faktem, aby móc obronić się przed konkurencją można umieszczać reklamy w wyszukiwarce właśnie na słowa brandowe. Warto pamiętać jednak o tym, że ma to sens jedynie w przypadku, kiedy rzeczywiście konkurencja posługuje się nimi przy swoich kampaniach marketingowych.
Google Ads jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi służących do tworzenia płatnych kampanii reklamowych. Warto się tym zainteresować i wykorzystywać potencjał Ads. Nie powinno się jednak ograniczać promowania swojej marki wyłącznie do płatnych rozwiązań. Wielu użytkowników skupia się wyłącznie na bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania.
Dzięki Google AdWords (Google Ads) można promować swoje firmy, aplikacje, usługi w wielu miejscach – nie tylko w wynikach wyszukiwania. To ogromny plus, ponieważ pozwala na to, by docierać do odpowiedniej grupy odbiorców. Warto zainteresować się płatnymi reklamami również z uwagi na to, jak wiele interesujących form mają kampanie Google Ads (np. graficzne lub wideo).
Tak, posiadamy ekspertów z tej dziedziny, którzy mają ogromne doświadczenie. Prowadziliśmy kampanie Google Ads dla wielu naszych klientów.
Jak najbardziej! To jeden z najefektywniejszych połączeń marketingu internetowego. W wielu przypadkach będzie szczególnie opłacalny. Jeśli nie wiesz, jakie typy działań promujących online są dla Ciebie – odezwij się do nas!
Jeśli masz na ten temat wiedzę, przerobione kursy oraz szkolenia Google, to możesz w praktyce uczyć się tworzenia skutecznych reklam Google Ads. Jeśli jednak zależy Ci na szybkich efektach i perfekcyjnej konfiguracji, to zgłoś się do specjalistów.
To, jaki powinien być koszt reklam Google w Twoim przypadku zależy od wielu czynników. Odezwij się do nas, a pomożemy Ci zarówno w wycenie, jak i odpowiedniej konfiguracji reklam.