Wiadomość, że Google nakłada kary za wszelkiego rodzaju nieuczciwe praktyki, mające na celu podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwarki nie jest niczym zaskakującym ani nowym. Google także nie kryje się specjalnie z tym faktem, a wręcz przeciwnie – otwarcie mówi o usprawnieniach algorytmów i sztucznej inteligencji swojej wyszukiwarki w celu skuteczniejszego kontrolowania działań i rozpoznawania efektów pozycjonowania oraz optymalizacji stron, contentu czy reklam. Kary Google skutkują najczęściej spadkiem pozycji rankingowej o 10 – 50% oraz mogą także przyjmować postać filtrów.
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje kar Google:
- Algorytmiczna – zostaje nałożona automatycznie przez algorytm wyszukiwarki Google, jeżeli prowadzimy działania niezgodne z wytycznymi danego algorytmu.
- Ręczna – ręcznie nakładana kara przez pracownika Google, jeżeli zauważy on stosowanie nieuczciwych technik dla poprawienia widoczności strony.
Sposoby na unikanie kar Google
- Optymalizacja linków wewnętrznych
W celu uniknięcia kary Google należy zadbać o zachowanie hierarchii i właściwej struktury linków wewnętrznych. Umieszczane w linkach anchory powinny być krótkie, a poszczególne linki powinny odsyłać do powiązanych tematycznie treści. Oznacza to, że pisząc na przykład na temat Małopolski powinniśmy link wewnętrzy na podstronie umieścić taki, który będzie przekierowywał na inną podstronę o podobnej tematyce – np. temat A to atrakcje Małopolski, a temat B to najlepsze kawiarnie w Małopolsce.
- Dbanie o użytkowników mobilnych.
Kara w postaci filtra grozi za brak dostosowania strony pod obsługę na urządzeniach mobilnych. Oznacza to, że jeżeli nie zadbamy o odpowiedny rozmiar czcionki, skalowanie obrazów czy zmianę układu wraz ze zmianą rozdzielczości ekranu urządzenia, możemy otrzymać karę od Google. Może nas to spotkać także, gdy zapomnimy dopasować odstępy między elementami i linkami na stronie.
- Dbanie o UX
Istotne jest dbanie o doświadczenia użytkowników, czyli o ich komfort i pozytywny odbiór strony. Strona powinna być dobrze zaprojektowana i zoptymalizowana w celu uniknięcia kar. Nawigacja na stronie powinna być przejrzysta i intuicyjna. Wszystkie elementy powinny być odpowiednio zbalansowane, gdy chodzi o wygląd, treści oraz linki wewnętrzne. Niekorzystne będzie, gdy wskaźnik odrzuceń będzie wysoki, wskaźnik powrotów niski i czas trwania sesji krótki.
- Brak przesady z danymi strukturalnymi
Warto wykorzystywać dane strukturalna oraz znaczniki schema, ale w umiarkowanych ilościach i odpowiednich miejscach. W innym przypadku Google nas ukarze. W celu uniknięcia kar i filtrów ze strony robotów indeksujących Google, warto przeprowadzić test programem do sprawdzania danych strukturalnych. Konieczne jest także rozpoznanie w najaktualniejszymi wytycznymi danych strukturalnych oraz stałe śledzenie raportów Search Console, które pomogą wykrywać i naprawiać błędy w tym temacie.
Kary Google za źle zoptymalizowaną treści na stronie
Karę Google może nałożyć na stronę ze względu na zamieszczoną na niej treść, ale żeby takową otrzymać należy:
- Ukrywać treść za pomocą stosowania bardzo małej czcionki lub w kolorze stapiającym się z tłem strony. W ten sposób na stronie zamieszcza się więcej fraz kluczowych, które algorytmy wyłapują, nawet jeśli użytkownicy ich nie widzą.
- Dublować treści na stronie – zarówno w przypadku powielania treści w obrębie naszej strony (autoplagiat), jak i kopiowania jakiegokolwiek contentu z innych stron, Google najprawdopodobniej ukaże nas srogo. Google bardzo tępi plagiaryzm, więc kary są w tym przypadku surowe.
- Tworzyć masowy spam, czyli umieszczać na stronie niskiej jakości treści. Najgorsze, co możemy zrobić to wrzucać generowane automatycznie za pomocą mieszarek słów artykuły. Takie treści nie mają sensu, są niepoprawne merytorycznie i stylistycznie. Google ostro karze w takim przypadku, a niekiedy kary są większe od 50% pozycji rankingowej.
Główną przyczyną otrzymania filtra czy kary od Google jest stosowanie nieetycznych lub niewłaściwych technik w celu uzyskania benefitów związanych z pozycjonowaniem strony czy rozpoznawalnością marki. Najczęściej są to zabiegi, mające oszukać wyszukiwarki i ich algorytmy, by strona pokazywała się wyżej wśród wyników na zapytania użytkowników. Kary oczywiście są przyznawane również za brak odpowiedniego wkładu w pracę nad witryną zarówno od strony jej budowy, wyglądu, jak i zamieszczanych na niej treści. Dla najlepszych efektów korzystniej jest przestrzegać norm i zasad wyznaczanych przez Google. Warto także na bieżąco śledzić zmiany w algorytmach wyszukiwarek oraz trendy w działaniach
e-marketingowych i pozycjonujących. W tym celu, szczególnie przy braku znajomości marketingu internetowego, opłacalne staje się skorzystanie z wiedzy doświadczonych profesjonalistów z branży.