Nie jest tajemnicą, iż większość ludzi to wzrokowcy. Uwielbiamy nowoczesne samochody, stylowe mieszkania, czy modne ubrania. Także Twoja strona internetowa musi wpisywać się w pewien kanon piękna, aby zachęcić do siebie użytkowników. Na co zwrócić uwagę? Czy w sklepie online trzeba coś zmienić?
Na skróty
Funkcje sklepu internetowego
Wraz z rozwojem technologii, funkcje sklepu internetowego również uległy znacznemu rozbudowaniu. Witryny dziś wyglądają zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu, czy kilkanaście! Jeżeli swoją przygodę ze światem online rozpocząłeś wcześniej niż wczoraj, z pewnością pamiętasz różne zmiany w designie oraz funkcjonalności wielu sklepów, oraz serwisów. Wystarczy spojrzeć na media społecznościowe – doskonałym przykładem jest Facebook, wzbogacający swój portal oraz zmieniający stylistykę regularnie, aby podążać za trendami.
A kiedy Ty ostatnio zmieniałeś wygląd i funkcjonalność sklepu internetowego? Czy wiesz, jakie opcje wprowadzić do witryny, aby korzystanie z niej było komfortowe oraz przyjemne? W przypadku e-commerce doskonałą opcją jest dodanie czatu online, który pozwala łatwo komunikować się z obsługą sklepu. Konsumenci mogą mieć pytania dotyczące produktów, pamiętaj o tym. Wysyłanie maili lub dzwonienie powoli odchodzi do lamusa, a czat online umożliwia nawiązanie szybkiego dialogu, bez żadnych przeszkód.
Innowacyjnym, a zarazem ciekawym rozwiązaniem wzbogacającym funkcjonalność sklepu internetowego, jest dodatnie opcji porównania ze sobą produktów. Z tego elementu często korzystają elektromarkety posiadające sklepy online. Wówczas klienci mogą z łatwością dostrzec różnice między dwoma podobnymi laptopami, czy smartfonami. Może w Twoim e-commerce taka opcja również będzie przydatna?
Postaraj się umożliwiać klientom dokonanie zakupów bez rejestracji. Jeżeli ktoś chce skorzystać z oferty jednorazowo, nie potrzebuje dodatkowego konta. Takie podejście stosuje coraz więcej e-commerców oraz portale aukcyjne. To rozwiązanie niezwykle wygodne, dodatkowo przyspieszające transakcję. Masz sklep online i zastanawiasz się co zmienić? Z pewnością dokonanie zakupów bez rejestracji będzie doskonałym pomysłem.
Gdy poznasz różne funkcje sklepu internetowego i wdrożysz kilka z nich, warto zastanowić się nad stylistyką witryny oraz jej UX (ang. user experience). Poruszanie się po poszczególnych podstronach powinno być maksymalnie wygodne i nieograniczone. Unikaj wyświetlania zbyt wielu powiadomień jednocześnie – bardzo często w sklepach internetowych już na samym starcie użytkownik zostaje zbombardowany zawrotną ilością okienek na temat: cookies, promocji, czatu online, RODO, newslettera, itp. Taki spam odpycha oraz zniechęca do dokonania jakiegokolwiek zakupu. Podobna sytuacja dotyczy reklam. Jeżeli dopuszczasz wyświetlanie materiałów sponsorowanych, postaraj się umieszczać je dyskretnie, w taki sposób, aby w niczym nie przeszkadzały.
Masz sklep online i nie wiesz co zmienić? Dokładnie przemyśl design witryny – jeżeli design jest przestarzały, będziesz źle prezentować się na tle nowoczesnej konkurencji. Sprawdź również, czy wszystko działa, jak należy, szczególnie jeżeli dopiero uruchamiasz własny e-commerce. Przyciski muszą być sprawne i reagować na kursor. Spójrz także na animacje – bardzo wiele osób z nimi przesadza, co nie dość, że wygląda mało estetycznie, dodatkowo obciąża stronę.
Gdy na podstronach umieszczasz tekst, wybierz czcionkę zgodną z designem witryny. Dodatkowo zwróć uwagę na wielkość liter – muszą wpasować się w charakterystykę strony, aby się nie wyróżniać. Co jeszcze zmienić w sklepie online? Dokładnie sprawdź, czy teksty nie nachodzą na siebie lub nie zasłaniają obrazów. Pamiętaj, że treści muszą być czytelne.
Wiele osób zakładając sklep internetowy samodzielnie, kompletnie zapomina o dostosowaniu do ekranów różnych urządzeń (responsywność). Pamiętaj, że na Twoją witrynę będą zaglądać różni użytkownicy, niektórzy za pomocą tabletu lub smartfona, a jeszcze inni wykorzystują komputer stacjonarny bądź laptopa. Wszystkie elementy muszą dopasować się do ekranu, bez względu na jego wielkość. Masz sklep online, który nie jest responsywny? Już wiesz, co należy zmienić! Co więcej, brak dopasowania do różnych ekranów negatywnie wpływa na SEO, więc będzie Ci znacznie trudniej pozycjonować stronę.
Dokładnie przejrzyj swój sklep online, a po analizie dowiesz się, co dokładnie zmienić, aby na tym zyskać. Źle skonfigurowana witryna może negatywnie wpłynąć na poziom konwersji. Nikt nie chce korzystać ze sklepu, który jest po prostu niewygodny. Co jakiś czas postaraj się zaktualizować wygląd witryny, aby wpisać się w nowoczesne trendy. W przypadku stron i sklepów online jest trochę jak z modą – musisz podążać za modą i tym, co przyjazne dla użytkowników (czyli wygodne), aby ciągle pozostać na fali. Pamiętaj jednak, że witryna wykonana w myśl najnowszych trendów wcale nie musi być powtarzalna. Wystarczy dobry pomysł na design, aby mimo nawiązania do mody, zaprezentować oryginalność.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.