Kiedy warto pozycjonować nie tylko pod Google?
4 min
4 min
Na skróty
Wyszukiwarka nie jedno ma imię. Choć zwykle mówiąc o nich mamy na myśli giganta ze Stanów Zjednoczonych, czyli Google, to osoby zapoznane ze światem internetu szybko będą w stanie przytoczyć ich jeszcze kilka. Do powszechnie znanych wyszukiwarek możemy śmiało zaliczyć Bing, Baidu, Yandex, czy Yahoo!. Jednak w przypadku Polski trudno mówić o popularności innej wyszukiwarki niż Google. Sytuację doskonale obrazują statystyki dostępne na gs.statcounter.com. Według nich, w Polsce ponad 96% internautów korzysta z wyszukiwarki Google. Takie wyszukiwarki jak Bing (2,1%), Yahoo! (0,5%), czy Yandex (0,05%) posiadają znacznie mniejszy udział na naszym rynku. Czy sytuacja ta wygląda tak samo w każdym miejscu na świecie? Kiedy warto pozycjonować stronę internetową pod inną wyszukiwarkę, a nie tylko Google?
Zastanawiasz się, dlaczego w Polsce wszyscy chcą zadbać o SEO, biorąc pod uwagę tylko Google? Wystarczy przejrzeć statystyki, o których wspominaliśmy wcześniej. Wyszukiwarka ta posiada na tyle duży udział w rynku, że z jej pomocą strona internetowa może trafić do prawie wszystkich internautów. Google jest wyszukiwarką popularną, intuicyjną oraz powszechnie znaną. Dodatkowo jej użytkowanie jest po prostu wygodne – zarówno na smartfonach, jak i komputerach. SEO dla różnych wyszukiwarek w Polsce ma więc marginalne znaczenie. Zdecydowanie lepiej skupić się na Google. W tym momencie warto dodać, że strona internetowa wysoko wyświetlana w tej wyszukiwarce, prawdopodobnie podobną pozycję osiągnie w przypadku Bing lub Yahoo!.
Ponownie wróćmy do statystyk publikowanych na gs.statcounter.com, tym razem spójrzmy na nie pod kątem globalnym. Google składa się aż na 92.7% rynku wyszukiwarek internetowych. Tak duży udział powoduje, że niemal w każdym zakątku świata myśląc o wyszukiwarce, ludzie natychmiast mają w głowie logo Google. Dodatkowo nic nie wskazuje na to, aby sytuacja miała ulec jakiejkolwiek zmianie. Internauci są przyzwyczajeni do swoich wyszukiwarek i niechętnie próbują nowych rozwiązań. Co więcej, należy nadmienić, że najpopularniejszą przeglądarką ostatnich lat na świecie jest Chrome (ponad 66%), z domyślną wyszukiwarką Google.
Istnieje wiele przypadków, kiedy SEO dla różnych wyszukiwarek jest opłacalne. Zwykle sytuacja ta ma miejsce, gdy strona internetowa jest zorientowana nie tylko na rynek w Polsce. Pozycjonowanie Yandex warto przeprowadzić na witrynach dostępnych w języku rosyjskim. To wyszukiwarka stworzona na rynek wschodni, dedykowana dla Rosjan oraz innych krajów wschodnioeuropejskich. Pozycjonowanie Yandex może być prowadzone w Polsce, gdy strona posiada kilka wersji, w tym rosyjską, ukraińską, białoruską, lub turecką.
Omawiając SEO dla różnych wyszukiwarek, należy także wspomnieć o Baidu. Nie była ona widoczna w poprzednich statystykach, ponieważ jest wykorzystywana głównie w Chinach. Na przełomie lat 2019/2020 wyszukiwarka Baidu zwiększyła udział w tamtejszym rynku z 61,3% aż do 76%. Aktualnie to rozwiązanie zdecydowanie popularniejsze niż Google (około 3%). Czy pozycjonowanie Baidu ma sens? Oczywiście, że tak – szczególnie gdy mówimy o międzynarodowych startupach bądź dużych firmach działających na skalę światową. Wyszukiwarka ta jest dostępna w języku chińskim oraz japońskim. Pozycjonowanie Baidu powinno Cię zainteresować, jeżeli chcesz, aby Twoja strona internetowa zaistniała na rynku Dalekiego Wschodu.
Pozostaje jeszcze pozycjonowanie pod wyszukiwarki Bing oraz Yahoo!. Oba rozwiązania są szczególnie znane w Stanach Zjednoczonych. Choć znacznie odstają od Google, ciągle posiadają spore grono oddanych internautów. W USA Bing zgarnia ponad 6% rynku, natomiast Yahoo! około 3%. Choć liczby te mogą wydawać się niewielkie, SEO dla różnych wyszukiwarek w Stanach Zjednoczonych oraz innych krajach może być opłacalne. Biorąc pod uwagę fakt, ile osób w USA posiada dostęp do internetu, łącznie Bing i Yahoo! są wyszukiwarkami wykorzystywanymi przez ponad 17 milionów użytkowników.
Wiesz już, że SEO dla różnych wyszukiwarek może być opłacalne. W jakich branżach rozwiązanie to sprawdza się najlepiej? Pozycjonowanie Baidu, Yandex, Bing lub pod jakikolwiek inny system wyszukiwania ma sens szczególnie w przypadku szybko rozwijających się firm. Głównie mamy na myśli startupy, przedsiębiorstwa technologiczne, działalność IT, branżę finansową, oraz zdrowotną.
Pozycjonowanie Baidu będzie skuteczne i przyniesie efekty w przypadku niemal wszystkich firm, które obrały za cel pozyskanie klienta z Chin (jednakowo B2B, jak i B2C). Z wyszukiwarki każdego dnia korzystają miliony użytkowników. Natomiast Pozycjonowanie Yandex może być korzystnym rozwiązaniem w przypadku stron internetowych tworzonych z myślą o użytkownikach zza wschodniej granicy – Rosja, Ukraina, Białoruś, a także Turcja.
Pozostaje jeszcze kwestia Bing oraz Yahoo!. Jak wspomnieliśmy wcześniej, to wyszukiwarki wykorzystywane przede wszystkim w USA, więc tworząc stronę internetową z myślą o tamtejszym rynku, możesz wziąć pod uwagę także kwestie SEO. Wyszukiwarki te cieszą się popularnością także w Kanadzie, ale ich łączny udział nie przekracza 7%.
SEO dla różnych wyszukiwarek nie zawsze wygląda dokładnie tak samo. Praktyki stosowane w przypadku Google mogą być mniej lub bardziej skuteczne. Poznanie podstawowych różnic pomiędzy różnymi wyszukiwarkami pozwala działać efektywnie.
Pozycjonowanie Bing wygląda niezwykle podobnie do SEO dla Google. Zwykle wdrażane zmiany na stronie internetowej dają efekty w obu wyszukiwarkach. Jednak Bing nieco bardziej faworyzuje witryny o domenach „.gov” oraz „.edu”. Spore znaczenie ma także historia witryny (im starsza, tym lepsza). Ważną kwestią jest również tag meta keywords. Element ten nie jest brany pod uwagę przez Google podczas wyświetlania wyników organicznych, jednak ma znaczenie w kontekście pozycjonowania Yandex, Baidu oraz w innych wyszukiwarkach. Z tego powodu warto uzupełniać tag meta keywords za pomocą fraz kluczowych na wszystkich podstronach.
Google przykuwa ogromną uwagę do jakości pozyskanych linków. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku innych wyszukiwarek. Pozycjonowanie Yandex, Baidu, czy Bing zwykle opiera się na tym, aby odnośników pozyskiwać jak najwięcej. Oczywiście nie mogą być to linki ze spamerskich witryn, natomiast mniejszą uwagę przywiązuje się do ich jakości.