Kim jest Product Manager? Obowiązki i zadania
2 min
2 min
Na skróty
Stanowisko Product Managera to idealne miejsce dla kogoś, kto chce pracować na pograniczu marketingu, IT oraz świata biznesu — i poczuć, że ma realny wpływ na sukces flagowych produktów firmy. Jaką rolę w organizacji zajmuje Product Manager i co należy do jego obowiązków? Odpowiadamy.
W bardzo dużym skrócie — Product Manager to opiekun produktu. Człowiek, który czuwa nad nim przez cały cykl jego życia, dba o wdrożenie jego wizji i zarządza oczekiwaniami wszystkich interesariuszy: od przełożonych, przez zespoły z innych działów firmy po końcowych klientów.
Pierwszym celem Product Managera jest maksymalizowanie wartości produktu dla swojej organizacji. Innymi słowy — zapewnienie jej jak najwyższych zysków, przy jednoczesnej satysfakcji klientów.
Drugim zaś — jak na menedżera przystało — jest koordynowanie pracy wszystkich zespołów, które zajmują się danym produktem. Product Manager pełni rolę „pośrednika” między inżynierami, projektantami, specjalistami od marketingu (na przykład SXO) i obsługi klienta, dbając o to, by współpraca między nimi na każdym etapie cyklu życia produktu przebiegała w sposób harmonijny.
„Menedżerowie produktu” główną rolę odgrywają w branży IT — dbając o rozwój produktów cyfrowych — oraz w branży produktów szybkozbywalnych (FMCG), czyli tych, które znajdziemy w każdym sklepie.
Samo określenie Product Manager dosyć często jest mylone z dwoma innymi pozycjami: Project Managera oraz Product Ownera. W rzeczywistości każda z tych ról jest skupiona na nieco innych obszarach rozwoju produktu.
W porównaniu do nich rola Product Managera jest prawdopodobnie najszersza. W wielu firmach, zwłaszcza tych mniejszych, „PM” łączy role obu wymienionych pozycji, angażując się w rozwój produktu od etapu kreacji do jego ewentualnego wycofania z rynku.
Z tego też wynika fakt, że trudno jest jednoznacznie opisać zadania Product Managera. Zakres jego obowiązków różni się diametralnie w zależności od struktury i wielkości firmy oraz, przede wszystkim, rodzaju rozwijanego produktu.
Podstawowy zakres obowiązków Product Managera w większości firm wygląda jednak następująco:
Dobry Product Manager powinien więc wyróżniać się przede wszystkim holistycznym podejściem do swoich zadań. Jako osoba, która znajduje się w samym centrum prac nad produktem, musi być w stanie połączyć ze sobą całą paletę sprzecznych celów i oczekiwań ze strony interesariuszy — i być, w praktyce, „ambasadorem” swojego produktu.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.