Obecnie strategie marketingowe opierają się o dwa główne filary – PPC (ang. Pay-Per-Click) oraz SEO (ang. Search Engine Optimization). Oba rozwiązania mają wspólny cel, jakim jest zwiększenie widoczności Twojej marki w przestrzeni internetowej. SEO okazuje się bardziej opłacalną opcją w perspektywie długofalowej (np. 12-36 miesięcy), natomiast Google Ads pozwala uzyskać efekty niemal natychmiast po zoptymalizowaniu kampanii. W tym przypadku niestety trzeba zainwestować zdecydowanie więcej niż w SEO (szczególnie w dłuższym okresie). Chcesz wiedzieć, od czego zależy koszt kampanii reklamowej PPC i SEO oraz ile to wszystko kosztuje? Przeczytaj ten artykuł!
Jaki jest koszt kampanii reklamowej SEO za miesiąc?
Zdj 1. Kampania SEO.
Źródło: Google.
Kampanie reklamowe SEO stanowią kluczowy element w strategii marketingowej większości firm. Widoczność w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania to podstawa sukcesu zarówno w sektorze B2B, jak i B2C.
Pamiętaj jednak, że koszty pozycjonowania nie są stałe i zależą od wielu czynników:
- zakres prac – koszt kampanii SEO opiera się przede wszystkim o zakres planowanych działań. Jeśli firma potrzebuje tylko podstawowej optymalizacji strony, pozycjonowanie będzie tańsze niż kompleksowe działania obejmujące m.in. link building, tworzenie treści, analizę konkurencji oraz regularne audyty SEO;
- branża i konkurencja – w branżach o wysokiej konkurencji koszty bez wątpienia będą wyższe (nawet o kilka lub kilkanaście tysięcy złotych);
- zaawansowanie techniczne strony – jeśli strona jest technicznie skomplikowana lub ma problemy z wydajnością, SEO okaże się droższe szczególnie na początku, aby uprościć poszczególne rozwiązania oraz zmaksymalizować szybkość serwisu (poprawa parametrów technicznych może być czasochłonna);
- długość kampanii – kampanie SEO trwają zazwyczaj minimum 12-24 miesiące. Decydując się na 6-8 miesięcy pozycjonowania, cena będzie zdecydowanie wyższa, niż w przypadku podpisania umowy na rok lub więcej.
Koszty prowadzenia kampanii SEO w sektorze e-commerce:
Mała firma e-commerce – 2 000 – 5 000 zł/miesięcznie
Małe firmy zazwyczaj potrzebują podstawowej optymalizacji i lokalnych działań SEO.
Średnia firma e-commerce – 5 000 – 15 000 zł/miesięcznie
W przypadku przedsiębiorstw średniej wielkości, należy podjąć regularne działania content marketingowe, wdrożyć zaawansowaną optymalizację i skrupulatnie budować backlinki (np. za pomocą kosztownego viral contentu lub guest postów).
Duża firma e-commerce – 15 000 zł i więcej/miesięcznie
Duże przedsiębiorstwa często rywalizują na bardzo konkurencyjnym rynku. Wymaga to implementacji skomplikowanych strategii SEO, analityki i ciągłego monitorowania.
Koszt kampanii reklamowej PPC – ile trzeba zapłacić miesięcznie?
Zdj 2. Kampania PPC.
Źródło: Google.
Reklamowanie w modelu PPC (ang. Pay-Per-Click) pozwala uzyskać wymierne efekty w postaci widoczności bardzo szybko, natomiast jest to jedno z najdroższych rozwiązań.
Od czego zależą koszty kampanii reklamowych PPC?
- słowa kluczowe i konkurencja – cena za kliknięcie reklamy zależy od konkurencyjności wybranego słowa kluczowego. Popularne frazy, na które licytuje się wielu liderów branżowych, będą droższe (nawet powyżej kilku złotych za kliknięcie);
- jakość reklamy i strony docelowej – Google AdWords ocenia jakość reklamy i strony docelowej. Wysoki współczynnik jakości może obniżyć koszt za kliknięcie, natomiast nie będzie to różnica rzędu 80%, a raczej 10-20%;
- lokalizacja i czas emisji – wyświetlanie reklam tylko w określonych lokalizacjach czy godzinach może wpłynąć na koszt. Dla przykładu: reklamy kierowane do mieszkańców dużych miast będą droższe niż te skierowane do mieszkańców mniejszych miejscowości.
Koszty prowadzenia kampanii PPC w sektorze e-commerce:
Mała firma e-commerce – 1 000 – 6 000 zł/miesięcznie
Małe firmy często koncentrują się na węższej gamie słów kluczowych i lokalnych rynkach.
Średnia firma e-commerce: 6 000 – 25 000 zł/miesięcznie
Średnie przedsiębiorstwa inwestują w bardziej konkurencyjne słowa kluczowe i szerzej targetują swoje reklamy.
Duża firma e-commerce: 25 000 zł i więcej/miesięcznie
Duże firmy e-commerce reklamują się na szeroki zestaw słów kluczowych na różnych rynkach, co skutkuje najwyższymi kosztami kampanii.