Pozycjonowanie

Koszty związane z zatrudnianiem specjalisty SEO

3 min czytania
Jakie są koszty związane z zatrudnieniem specjalisty od SEO?

Jakie koszty  wiążą się z zatrudnieniem specjalisty SEO? Przyjmijmy, że prowadzisz własny biznes w sieci i chcesz pozycjonować swoją stronę internetową. Zamiast przekazać to zadanie agencji, wolisz zatrudnić własnego specjalistę, który będzie dla Ciebie pracować. Pozycjoner w zespole to dodatkowe koszty, jego wynagrodzenie to tylko część wydatków. Sprawdź z czym wiąże się zatrudnienie specjalisty SEO i czy jest to opłacalne.

Koszty specjalisty SEO – zatrudnienie i zarobki

Podstawowym kosztem związanym z zatrudnieniem pozycjonera jest oczywiście comiesięczna wypłata. Ile zarabia specjalista SEO? To zależy od doświadczenia oraz miasta, natomiast bardzo ciekawy raport na ten temat przygotowało Senuto. Raport pochodzi 2020 roku i to właśnie na nim będziemy się opierać. W badaniu wzięło udział ponad trzystu pracowników z branży SEO (juniorzy, specjaliści, seniorzy, managerowie). My skupimy się na tym, jak wygląda sytuacja w przypadku pracowników na stanowisku „specjalista”.

Ile kosztuje specjalista SEO? Co mówią liczby? Oto zarobki netto, jakie otrzymują pracownicy za swoją pracę (raport Senuto):

  • Ponad 33% wskazuje na wynagrodzenie w zakresie 3-4 tys. PLN
  • Około 25% twierdzi, iż wypłata oscyluje w granicach 4-5 tys. PLN
  • Mniej więcej 10% specjalistów SEO zarabia 5-6 tys. PLN

Wyższe lub niższe wynagrodzenia stanowią zdecydowaną mniejszość:

  • 8,66% – 6-7 tys. PLN
  • 7,87% – 2-3 tys. PLN
  • 5,51% – 7-8 tys. PLN

Ile kosztuje specjalista SEO? Mediana plasuje się na poziomie 4,5 tys. PLN netto. Przedstawione dane dotyczą zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Warto dodać, iż pracownicy działu marketingu mniej więcej co rok otrzymują podwyżki, a ich wynagrodzenie rośnie o kilka procent. Zatrudnienie specjalisty SEO po kilku latach może kosztować nieco więcej, niż na początku współpracy. Pamiętajmy także, iż koszt pracodawcy jest znacznie wyższy. Gdy pracownik otrzymuje co miesiąc medianę wynagrodzenia (4500 PLN netto), jego szef wypłaca z konta ponad 6000 PLN. A to nie wszystkie koszty pozycjonera. Aby specjalista mógł prawidłowo pracować, potrzebuje dostępu do wielu płatnych narzędzi.

Zobacz  Progressive Web App – kiedy warto i jak pozycjonować?

Jakie są koszty związane z zatrudnieniem specjalisty od SEO?

Pozycjoner we firmie – koszty

Wiesz już, że koszty specjalisty SEO to nie tylko comiesięczne wynagrodzenie. Nie będziemy wspominać o bonusach oraz premiach, które firmy przyznają indywidualnie. Niestety, ale nie każde przedsiębiorstwo przewiduje tego rodzaju dodatki dla pracowników. Pozycjoner generuje jednak inne koszty – niezwiązane z premiami. To, ile dokładnie będzie wynosić Cię utrzymanie takiego pracownika, zależy od tego, jakie przydzielisz mu zadania. Niektóre zagadnienia wymagają użycia specjalistycznych narzędzi. Do najczęstszych zadań specjalisty SEO (dane z raportu Senuto) należy:

  • 83,2% – analiza słów kluczowych
  • 74,8% – tworzenie audytów SEO
  • 68% – kontakt z programistami wdrażającymi zmiany
  • 66,5% – przygotowanie raportów z prac
  • 64,9% – tworzenie strategii kampanii

Zdecydowanie rzadziej specjaliści SEO odpowiadają za:

  • 28,9% – tworzenie zaplecza
  • 19,3% – pisanie tekstów SEO

Wykonywanie poszczególnych zadań wymaga użycia odpowiedniego oprogramowania. Oto zestawienie najczęściej wykorzystywanych narzędzi, z pominięciem darmowych usług od Google (Analytics, Search Console, etc.):

  • 87,6% – Excel
  • 81,7% – Senuto
  • 76,7% – Ahrefs
  • 74,8% – Screaming Frog
  • 49,1% – AnswerThePublic
  • 42,5% – SurferSEO
  • 41,9% – Majestic SEO
  • 37,3% – Semstorm
  • 32% – własne oprogramowanie
  • 21,7% – Clusteric
  • 21,1% – Semrush
  • 17,1% – Sitebulb
  • 16,8% – Brand24

Większość przedstawionych narzędzi jest płatna, a abonament wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie. Element ten należy doliczyć do kosztów pozycjonera we firmie. Bez nich wdrażanie zmian optymalizacyjnych jest niemal niemożliwe.

Zobacz  Zadania specjalisty SEO – poznaj content pruning

Jakie są koszty związane z zatrudnieniem specjalisty od SEO?

Inhouse czy outsourcing?

Koszty specjalisty SEO mogą przerażać, szczególnie jeżeli Twoja firma nie jest zbyt duża, a Ty jako przedsiębiorca myślałeś o zatrudnieniu pozycjonera inhouse, jako członka zespołu. Alternatywą dla tego rozwiązania, jest zlecenie SEO agencji (outsourcing), która zajmuje się świadczeniem takich usług profesjonalnie. Najczęściej koszty takiego przedsięwzięcia są znacznie mniejsze, a efekty dokładnie takie same, o ile znajdziesz wiarygodną i sprawdzoną agencję z ogromną wiedzą na temat pozycjonowania. Dodatkowym plusem skorzystania z pomocy agencji jest to, że pracuje w niej zespół wielu specjalistów, a więc pozycjonowanie Twojej witryny jest kompleksowe.

Firma zajmująca się SEO zatrudnia kilku specjalistów i zajmują się oni pozycjonowaniem stron dla klientów. Najczęściej w zespole agencji znajdują się nie tylko pozycjonerzy, ale także osoby odpowiedzialne za copywriting, Google Ads, media społecznościowe, programiści, czy specjaliści ds. marketingu. Dzięki skorzystaniu z usług agencji nie tylko zaoszczędzisz na zatrudnianiu różnych specjalistów, ale będziesz mieć pewność, że praca jest kontrolowana. Teksty będą optymalizowane pod SEO i dopracowane. 

Ile kosztuje pozycjonowanie przez agencję SEO? Trudno jednoznacznie określić, bowiem ostateczna cena wynika z wielu zmiennych. Najlepiej zgłosić się do firmy z prośbą o wycenę oraz case study, aby przeanalizować sposób działania profesjonalistów i wyniki pozycjonowania. Wówczas uda Ci się znaleźć najlepszą firmę.

Zatrudnienie specjalisty SEO inhouse jest najbardziej opłacalne wtedy, gdy Twoja strona internetowa jest rozbudowana i stać Cię na takie rozwiązanie. Przedsiębiorcy, którzy posiadają kilka serwisów (sklepów, stron), także będą zadowoleni z posiadania pozycjonera w zespole. Zwykle jeden specjalista jest w stanie zająć się kilkoma witrynami jednocześnie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o profesjonalnym pozycjonowaniu i sprawdzić koszty dla Twojej witryny, to napisz do nas.

Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3.8 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy