Pozycjonowanie

Kreator stron internetowych a pozycjonowanie (SEO)

4 min czytania
Kreator stron internetowych a pozycjonowanie (SEO)

Stworzenie własnej strony jest obowiązkowym wręcz krokiem dla większości młodych firm. Wiąże się to jednak ze sporymi kosztami; sposobem na ich uniknięcie są kreatory stron internetowych, które pozwalają szybko zbudować swój własny “dom” w internecie bez angażowania zewnętrznych specjalistów – i bez umiejętności programowania. Niestety, mają one także swoje ograniczenia – na przykład w kwestii pozycjonowania strony.  

Kreatory strony internetowych – własna strona w kilka chwil

Kreatory stron internetowych pozwalają samodzielnie zaprojektować i zbudować własną witrynę niemal każdemu. Nie wymagają doświadczenia w programowaniu ani umiejętności graficznych – proces tworzenia strony jest w pełni oparty na gotowych szablonach, które możemy modyfikować na zasadzie “drag-and-drop”, lub po polsku – “przeciągnij i upuść”. Innymi słowy – kreator umożliwia zbudowanie strony z gotowych, w pełni kompatybilnych ze sobą “klocków”. Przy odrobinie wprawy może to zająć zaledwie kilka godzin – potem pozostaje jedynie wypełnić witrynę treścią.

Kreatory stron operujące na szablonach są obecne w internecie od lat – jednak różnica pomiędzy pierwszymi z nich, a tymi, które królują na rynku dzisiaj (takimi jak Wix, Squarespace czy Elementor) jest ogromna. Obecne narzędzia oferują nam znacznie większe możliwości – od integracji z mediami społecznościowymi oraz systemami płatności internetowych po optymalizację pod urządzenia mobilne. Z kreatorem stron zbudujesz nie tylko witrynę swojej firmy, ale także rozpoczniesz działalność e-commerce.

Kreator stron internetowych a pozycjonowanie (SEO)

Zdj 1. Przykłady szablonów dostępnych w kreatorze Squarespace.

Zobacz  Jak wygląda pozycjonowanie na platformie Tiktok? Czym zajmuje się specjalista SEO TikTok?

Źródło: https://www.squarespace.com/templatesSquarespace.

Ważną cechą kreatorów jest to, że z reguły są one usługą “all-in-one”. W ramach wykupionego pakietu większość dostawców pozwoli Ci nie tylko stworzyć stronę, ale także zaoferuje własną domenę, hosting oraz zadba o jej bezpieczeństwo (certyfikat SSL).

W skrócie – kreator stron internetowych upraszcza budowę witryny do absolutnego minimum oraz pozwala zapomnieć o kosztach wynagrodzenia dla dewelopera i grafika, wydatkach związanych z zakupem domeny, hostingu oraz protokołu szyfrowania. A to wszystko w ciągu zaledwie kilku godzin.

Pozycjonowanie strony stworzonej w kreatorze – potencjalne problemy

Funkcjonalna, estetycznie prezentująca się strona to jedno – dla sukcesu Twojej działalności równie ważne (a być i najważniejsze) jest to, aby Twoja witryna rzeczywiście dotarła do potencjalnych klientów – i temu właśnie służy pozycjonowanie.

Wśród specjalistów od SEO kreatory stron internetowych budzą mieszane uczucia. Z jednej strony umożliwiają one stworzenie sprawnej, działającej w każdym środowisku witryny przy niskich kosztach, ale z drugiej – oferują dosyć ograniczone możliwości jej optymalizacji pod kątem pozycjonowania. To powoli się zmienia – najpopularniejsze platformy zaczęły udostępniać narzędzia skierowane właśnie do pozycjonerów (o czym powiemy więcej w dalszej części artykułu), ale wciąż – budując stronę w kreatorze mamy mniejszy wpływ na to, jak wypadnie w “oczach” wyszukiwarki.

Najważniejszym problemem z perspektywy działań SXO jest brak możliwości pełnej optymalizacji kodu strony. Pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania z reguły zajmują witryny z czytelnie ustrukturyzowanym, w miarę możliwości uproszczonym, hierarchicznym kodem. Dobrze napisany HTML gwarantuje bowiem witrynie większe szanse na to, że będzie działała prawidłowo w każdym środowisku – a to coś, co doceniają zarówno użytkownicy, jak i roboty Google’a. Posługując się kreatorem stron nie mamy na to niemal żadnego wpływu.

Zobacz  Duplicate content

Z brakiem możliwości ingerencji w kod źródłowy witryny wiąże się kolejny problem – szybkość ładowania się strony, która w przypadku serwisów zbudowanych na kreatorach, niestety, nie zachwyca. Dlaczego? Niemal każdy kreator stron internetowych celuje w to, aby pomóc użytkownikowi uzyskać w jak najprostszy sposób atrakcyjny efekt wizualny. I ma to swoje konsekwencje – na przykład w postaci nieoptymalnie zagnieżdżonych w kodzie elementów. Każdy problem z optymalizacją kodu negatywnie wpływa na czas oczekiwania na załadowanie się strony. Im dłużej zajmuje ładowanie, tym częściej użytkownicy będą rezygnowali (ze względu na złe doświadczenia) z odwiedzenia Twojej witryny, a to tylko obniży wskaźnik konwersji. Nie wspominając już o tym, że szybkość ładowania się strony jest dla Google’a jednym z istotnych czynników rankingowych.

Czy to oznacza, że strony zbudowane przy pomocy kreatora nie mają szans na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania? Niekoniecznie – zakres działań związanych z pozycjonowaniem jest na tyle szeroki, że dobra agencja SEO na pewno pomoże zbudować lepszą widoczność; nawet wtedy, gdy kod strony nie jest w stu procentach idealny. Chociaż to z pewnością by nie zaszkodziło!

Jakie narzędzia przydatne w pozycjonowaniu mogą zaoferować kreatory?

Na koniec trzeba zaznaczyć, że najpopularniejsze kreatory poszerzyły nieco w ostatnich latach możliwości dla specjalistów od SEO. Dla przykładu, Squarespace umożliwia już dodawanie znaczników schema, pozwalających rozszerzyć wyniki wyszukiwania o dodatkowe dane – na przykład grafiki. Wix z kolei udostępnia autorskie narzędzie Wix SEO Wiz – checklistę najważniejszych kroków na drodze do stworzenia dobrze pozycjonującej się strony. Większość kreatorów umożliwia także między innymi:

  • integrację z Google Search Console oraz Google Analytics;
  • automatyczne lub ręczne zarządzanie przekierowaniami;
  • dostęp do mapy strony XML;
  • możliwość konfiguracji adresu URL.
Zobacz  Co charakteryzuje dobrą agencję SEO?

Krótko mówiąc – audyt SEO strony stworzonej w kreatorze wcale nie musi zakończyć się koniecznością zbudowania jej “od zera”.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Jakub Rożnowski
Jakub Rożnowski Copywriter
Copywriter i student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, który łączy świat marketingu cyfrowego z perspektywą naukową i humanistyczną. Pisze od 2021 roku, specjalizując się w długich, eksperckich artykułach, poradnikach i treściach wizerunkowych. W pracy stawia na połączenie dwóch wartości: rzetelnego researchu oraz lekkiego, często humorystycznego stylu. Fascynuje go UX writing i projektowanie komunikacji, dlatego jego teksty nie tylko przekazują wiedzę, ale także prowadzą czytelnika w intuicyjny sposób przez temat. Wierzy, że nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia z obszaru IT, nowych technologii czy psychologii można opisać tak, by były proste i przyjemne w odbiorze. Poza copywritingiem rozwija się twórczo — pisze opowiadania, wiersze i myśli o pierwszej powieści. Gra na kilku instrumentach, odwiedza kina studyjne, podróżuje i kończy studia psychologiczne. Największą motywacją jest dla niego sam proces tworzenia — moment, w którym słowa zaczynają nabierać kształtu i wpływu. Widok swoich tekstów na stronach klientów daje mu poczucie satysfakcji i sensu pracy.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy