Łączony marketing internetowy – na czym polega?
4 min
4 min
Na skróty
Łączony marketing internetowy to mix kilku strategii, dzięki którym strona internetowa osiąga lepsze wyniki w sieci. Tego typu technikę stosuje wiele przedsiębiorstw działających online. Poprzez łączenie różnych strategii możliwe jest osiąganie konkretnych celów, na przykład wyższej sprzedaży. Czy tego rodzaju rozwiązanie sprawdzi się dobrze w każdej witrynie internetowej?
Choć łączony marketing internetowy zapewnia doskonałą skuteczność, to jego przygotowanie wymaga kompleksowej analizy. Bez niej opracowanie efektywnej strategii jest wręcz niemożliwe. Od czego zacząć? Przede wszystkim zastanów się, co dokładnie chcesz osiągnąć. Jakie cele ma Twój biznes? Czego oczekujesz po łączonym marketingu internetowym?
Gdy wyznaczysz jasny cel (lub kilka celów), konieczne będzie znalezienie kilku strategii, których mix pozwoli je osiągnąć. Łatwo więc wywnioskować, że łączenie różnych elementów marketingu musi być dopasowane do charakterystyki konkretnego biznesu. Nie ma jednego, unikalnego sposobu na to, aby wypromować każdą stronę w sieci. Konieczna jest analiza całej sytuacji na rynku oraz danej branży.
Co może być celem łączonego marketingu? To na przykład:
Wyższa konwersja (sprzedaż);
Lepsza widoczność w sieci;
Budowanie wizerunku eksperta.
Istnieje wiele strategii, których synergia przynosi satysfakcjonujące efekty. Każde połączenie ma jednak inne zalety. Przykładowe rozwiązania sprawdzające się w marketingu internetowym poznasz w dalszej części tego artykułu.
Każdy przedsiębiorca chciałby dużych efektów, nawet z małym budżetem. W takiej sytuacji pojawia się jednak jedno niezwykle istotne pytanie. Lepiej łączyć różne segmenty marketingu internetowego inwestując w każdy element niewiele, czy korzystniejszym rozwiązaniem będzie poświęcenie całego budżetu na jeden rodzaj promocji online? Odpowiedź brzmi: to zależy.
Mądre rozmieszczenie małego budżetu na różne segmenty marketingu internetowego może przynieść doskonałe efekty. Należy jednak przeanalizować całą sytuację, aby środki przeznaczyć na te elementy, które rzeczywiście zapewnią oczekiwane skutki. Zwykle jednak mały budżet najlepiej poświęcić na jeden dział marketingu, a dopiero z czasem, gdy inwestycja przyniesie zwrot, pomyślisz o kolejnych elementach.
Oczywiście sytuacja ta będzie wyglądać różnie zależnie od tego, o jakiej dokładnie witrynie mówimy. Każdy biznes znajduje się w innej sytuacji, więc konieczne jest przygotowanie indywidualnej strategii. Łączony marketing internetowy może opierać się na synergii wielu kanałów, oto podstawowe z nich:
SEO (pozycjonowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania);
Płatne reklamy Google Ads (wyszukiwarka, YouTube, strony internetowe z sieci partnerskiej);
Płatne reklamy w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn);
UX design (projektowanie zorientowane na użytkownika);
Artykuły sponsorowane (publikacja treści na zewnętrznych portalach);
Content marketing (tworzenie treści, którą użytkownicy chętnie się podzielą);
Mailing (newsletter, wysyłanie ofert).
Początkowo większość firm skupia się na jednym kanale marketingowym. To zrozumiałe, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że pierwsze etapy rozwoju biznesu wiążą się z niskim budżetem na reklamę. Kiedy należy wdrożyć łączony marketing internetowy? Im szybciej, tym lepiej – jednak zwykle do tego przedsięwzięcia potrzebne są odpowiednie środki oraz zaplecze specjalistów. Ewentualnie firma może rozpocząć współpracę z agencją, która zajmie się od A do Z przygotowaniem i wdrożeniem strategii wraz z jej optymalizacją.
Kompleksowy marketing internetowy opierający się na kilku różnych kanałach to podstawa promocji każdego biznesu online. Trudno rozwijać firmę opierając się tylko na jednej strategii. Dlatego synergia różnych segmentów marketingu jest skuteczne i przynosi efekty w każdej branży. Łączenie poszczególnych elementów najlepiej rozpocząć wtedy, gdy dostępny budżet będzie wystarczający.
Przedstawiamy 4 skuteczne strategie, które opierają się na łączeniu różnych technik marketingowych. Dzięki nim Twój biznes online może w stosunkowo krótkim czasie liczyć na wzrost pod kątem rozpoznawalności w sieci. Przedstawione przykłady strategie nie mają większych ograniczeń pod kątem dopasowania – mogą być wdrażane w sklepach internetowych, stronach firmowych, blogach i portalach branżowych.
Pod skrótem SXO kryją się słowa Search Experience Optimization. Strategia ta opiera się na łączeniu dwóch niezwykle istotnych technik marketingowych. To mix działań SEO i UX. W efekcie witryna zyskuje nie tylko lepszą widoczność, ale także wyższy współczynnik konwersji. Choć rozwiązanie to sprawdza się szczególnie dobrze w e-commerce, SXO może być także wdrożone na stronach firmowych. W ramach tej strategii witryna jest optymalizowana w taki sposób, aby była dopasowana do potrzeb użytkowników, równocześnie ma osiągać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. To innowacyjne rozwinięcie pozycjonowania. Aktualnie wyszukiwarka Google coraz większą uwagę skupia na aspekcie UX, a nie tylko technicznej optymalizacji. Wdrożenie SXO to wyższa konwersja, a także krok naprzód, dzięki któremu wyprzedzisz konkurencję.
Kolejnym sposobem na łączony marketing internetowy jest synergia SEO i PPC (pay per click, czyli płatne reklamy w wyszukiwarce, np. Google Ads). Strategia ta określana jest jako SEM – Search Engine Marketing. Całość opiera się na tym, aby wypromować stronę internetową w wyszukiwarce, zarówno za pomocą technik darmowych, jak i płatnych. To rozwiązanie bardzo często rozwiązane przez tych przedsiębiorców, którzy chcą jak najszybciej osiągać satysfakcjonujące efekty. Zanim SEO zacznie działać, ruch na witrynę sprowadzą reklamy. Z czasem, budżet przeznaczany na materiały płatne może być zmniejszany, aby ulepszyć pozycjonowanie.
W niektórych branżach istotną rolę odgrywają media społecznościowe. Dlatego łączenie marketingu na takich portalach z pozycjonowaniem strony lub sklepu jest niezwykle popularne. Gdzie rozwiązanie to sprawdza się najlepiej? Na szczególnie korzystne efekty może liczyć branża beauty i odzieżowa. Materiały publikowane w mediach społecznościowych zbudują ruch na stronie, równocześnie zwiększając sprzedaż, zanim jeszcze efekty SEO będą widoczne.
Ostatnią, a zarazem najbardziej kompleksową formą łączenia marketingu internetowego jest strategia All-In-One (wszystko w jednym). Jak sama nazwa wskazuje, to mix wielu różnych technik, dzięki którym witryna jest promowana w sieci. All-In-One Marketing jest w pełni dostosowywany do potrzeb konkretnego serwisu.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.