Linki nofollow. Do czego służą?
4 min
4 min
Na skróty
Pozyskiwanie linków, czyli link building, to ważna część pozycjonowania. Chcesz zająć się SEO samodzielnie? Czeka Cię długa nauka, wśród wielu pojęć, które musisz znać, część jest związanych z działaniami off-site. Musisz wiedzieć, czym są linki nofollow oraz po co się je stosuje. Do czego dokładnie służą i czy są ważne? Zapoznaj się ze wszystkimi najważniejszymi informacjami na ich temat.
Linki nofollow to typ odnośników, który według Google jest nieważny podczas określania pozycji strony internetowej. Czy to rzeczywiście prawda? Choć bezpośrednio tego rodzaju linki nie wpływają na pozycję, to biorą udział w SEO danej witryny. Jak to możliwe? O tym dowiesz się za chwilę. Najpierw kilka podstawowych informacji. Warto, abyś dowiedział się też czegoś o linkach dofollow. To właśnie one mają największy wpływ na określanie pozycji strony przez algorytmy Google. W takim razie, po co stosować linki nofollow? Jest ku temu jeden bardzo ważny powód. To dywersyfikacja źródeł pozyskiwania odnośników.
Udało Ci się pozyskać link i chcesz sprawdzić, jaki to typ odnośnika? Możesz to zrobić w bardzo prosty sposób. Wystarczy otworzyć kod źródłowy strony internetowej, najlepiej poprzez kliknięcie klawiszy Ctrl+U. Następnie w kodzie wyszukaj swój odnośnik. Jeżeli tekstu jest dużo, skorzystaj z ręcznego wyszukiwania, poprzez wciśnięcie Ctrl+F.
Linki nofollow prezentują się w kodzie mniej więcej w taki sposób:
<a href=”http://xyz.pl/” rel=”nofollow“>Anchor text</a>
Widzisz zapis rel=”nofollow”? To właśnie on wskazuje na to, iż ten konkretny odnośnik nie przekazuje swojej mocy i nie wpływa bezpośrednio na pozycję danej strony internetowej. Nieco inaczej prezentują się adresy URL z atrybutem dofollow. Oto przykład:
<a href=”http://xyz.pl/”>Anchor text</a>
Jak widać, wcale nie ma tam zapisu „dofollow”. Odnośnik domyślnie posiada ten atrybut i jest brany pod uwagę przez algorytmy Google podczas określania pozycji.
Jeżeli choć odrobinę interesujesz się SEO, to z pewnością wiesz, że tego rodzaju odnośniki są pozyskiwane, choć nie wpływają na pozycję bezpośrednio. Po co stosuje się linki nofollow? Ich celem jest zachowanie naturalnego profilu linkowego. Aktualnie algorytmy Google są niezwykle rozbudowane i potrafią w inteligentny sposób analizować to, w jaki sposób prezentuje się strona internetowa. Jeżeli prowadzisz działania z zakresu SEO i pozyskujesz tylko i wyłącznie odnośniki z atrybutem dofollow, możesz narazić się na filtr od Google. Oczywiście nie stanie się to, jeżeli pozyskasz takich linków kilka lub kilkanaście. Raczej mówimy o naprawdę sporych ilościach, na przykład setkach lub tysiącach – ewentualnie dziesiątkach tysięcy – na dodatek w krótkim czasie. Po co używa się linków nofollow? Służą do dywersyfikacji źródeł linkowania, aby profil linkowy prezentował się naturalnie. Wówczas algorytmy Google uznają działania za „normalne”, a nie niedozwolone.
Gdy światło dzienne ujrzał algorytm Pingwin (wraz z kolejnymi aktualizacjami), link building zaczął przybierać nową, kompletnie inną formę. Dawniej liczyła się ilość linków – na masową skalę generowano spamerskie odnośniki w zawrotnych ilościach, tylko po to, aby wzmocnić swoją pozycję. To, skąd pochodził adres URL, miało małe znaczenie. Sytuacja ta uległa drastycznej zmianie. Aktualnie, zdecydowanie bardziej liczy się jakość odnośnika. Link building prowadzony w oparciu o śmieciowe strony internetowe nie wpłynie pozytywnie na pozycję witryny w Google. Należy więc nie tylko pozyskiwać linki nofollow oraz dofollow, ale również stale kontrolować, skąd pochodzą te odnośniki.
Czym jest naturalny profil linkowy? Trudno jednoznacznie to określić, ponieważ Google nie wskazuje ścisłych wytycznych w tej kwestii. Niektórzy specjaliści SEO wskazują, iż linki dofollow powinny stanowić mały procent wszystkich pozyskanych odnośników. Z kolei znane są przypadki, gdzie niemal 99% adresów URL do jednej strony ma atrybut dofollow i witryna ma się dobrze. Takim przykładem jest między innymi Wikipedia.
Wiesz już, po co pozyskiwać linki nofollow. Gdzie ich szukać? To niełatwe zadanie, szczególnie dla osób początkujących. Prawdopodobnie najpopularniejszymi miejscami, gdzie można umieścić odnośnik z atrybutem nofollow, będą różnego rodzaju blogi tematyczne z sekcją komentarzy. Istnieje również możliwość zakładania profili na przeróżnych portalach. Dobrym rozwiązaniem jest linkowanie z for, najlepiej tematycznych. Możliwości jest wiele, ale pamiętaj, że Twoje działania muszą być jak najbardziej naturalne. Co to oznacza? Nie możesz podejmować działań, które będą sprzeczne z zasadami Google, możesz je poznać w poradniku dla webmasterów.
Unikaj rozwiązań typu SWL (system wymiany linków), które od lat nie działają i zamiast pomóc, mogą Ci tylko zaszkodzić. Koncepcja ta opiera się na pozyskiwaniu naprawdę dużych ilości linków w krótkim czasie. Nie dość, że zwróci to „uwagę” algorytmów Google, które mogą oznaczyć to jako nienaturalne działanie, to najczęściej w systemach wymiany linków znajdują się niskiej jakości presell pages ze skopiowanym lub spamerskim contentem. Zdecydowanie lepiej skupić się na ręcznych i rozważnych działaniach.
Warto nawiązywać branżowe współprace. Nie tylko po to, aby zyskiwać znajomości i wiedzieć na bieżąco co się dzieje. W ten sposób można także pozyskiwać odnośniki dofollow. Możesz wykorzystać artykuły sponsorowane, napisać komuś merytoryczny tekst w zamian za link, albo wykonać coś innego dla odnośnika dofollow. Jeśli chcesz pozyskiwać linki poprzez artykuły sponsorowane, to pamiętaj o korzystaniu ze sprawdzonych miejsc, będzie to na przykład WhitePress.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
Do stron zewnętrznych ustawiłem u siebie wszędzie NF, czy jednak dobrze także mieć DF do storn do jakich często w treści odsyłam po więcej informacji?