Litespeed vs Apache – który rodzaj serwera jest najszybszy?
3 min
3 min
Na skróty
Okazuje się, że nie każdy hosting dedykowany do strony internetowej opartej na Joomli czy WordPressie jest tak samo wydajny. Niektóre rodzaje lepiej nadają się np. pod sklepy internetowe, inne skuteczniej obsługują ruch na portalach czy stronach wizytówkowych. W tekście porównamy dwa bardzo popularne rodzaje hostingów czyli Litespeed i Apache. Czym się od siebie różnią? Który serwer w ostatecznym rozrachunku będzie szybszy?
Zdj 1. Co jest szybsze – Apache czy Litespeed?
Źródło: https://www.knownhost.com/blog/wp-content/uploads/2017/12/litespeed-logo.png
Serwer i wydzielony na nim hosting to niezwykle istotny element strony internetowej. W praktyce odpowiada za skuteczne przesyłanie plików odbiorcom witryny (po określonym przez nich zapytaniu), a także umożliwia szybkie wgrywanie zasobów strony internetowej, zgodnie z potrzebami użytkownika. To właśnie hosting m.in. odpowiada za to, jak szybko będzie ładować się określona przez Ciebie strona internetowa.
Litespeed w swojej aktualnej wersji to jeden z najnowszych rodzajów serwerów internetowych (chociaż pierwsza wersja tego serwera została uruchomiona już w 2003 roku), dostępnych u hostingodawców w Polsce i poza krajem. Oparty jest na specjalnym oprogramowaniu, które obsługuje m.in. systemy takie jak Joomla.
Tak naprawdę Litespeed został opracowany na dużo popularniejszych, starszych rodzajach serwera znanych jako Apache. Posiada on wszystkie najważniejsze funkcje swojego poprzednika w tym m.in.:
System ten jest nie tylko kompatybilny z większością popularnych CMS, ale także wspiera ich działanie. Wybierając hosting na Litespeed nie musisz martwić się np., że strona internetowa będzie ładować się nieprawidłowo, albo jej pliki zbyt mocno obciążą wydajność serwera.
Podkreślmy, że oprogramowanie Litespeed dostępne jest na licencji płatnej. Popularność tego rozwiązania zaczęła rosnąć kilka lat temu i trwa do dzisiaj.
Apache to serwery, które pierwszy raz uruchomiono w 1995 roku. To serwer uniwersalny, działający na kodzie umożliwiającym wszelkiego rodzaju zmiany czy przeróbki. Mimo to, to jednak rozwiązanie dość archaiczne, bazujące na starszych modelach technologicznych.
Co to oznacza? W teorii nie powinno być stosowane w budowaniu nowoczesnych stron internetowych. Nie zawsze jednak jest tak, że to właśnie Litespeed jest najkorzystniejszym serwerem, który powinniśmy wybrać.
Oprogramowanie ma inny rodzaj wczytywania pliku .htaccess. W przypadku Litespeed używana jest do tego procedura .htaccess caching., natomiast Apache korzysta z wcześniej opracowanych rozwiązań. Może to wpłynąć na szybkość ładowania strony internetowej.
Zdj 2. Apache to stary rodzaj oprogramowania hostingu internetowego
Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Apache_HTTP_server_logo_%282019-present%29.svg
Wbrew pozorom bitwa Litespeed vs Apache nie może być jednostronnie rozstrzygnięta. Dlaczego? Ponieważ ich prędkość jest zróżnicowana i może zależeć nie tylko od rodzaju oprogramowania, ale także zużycia serwera, jego pojemności czy innych parametrów. Dostępne w sieci badania pokazują, że niekiedy Apache jest szybsze niż Litespeed. Oprogramowanie tak naprawdę nie wpływa na szybkość ładowania witryny internetowej i przekazywania danych.
Który system wybrać? Starsze Apache sprawdza się np. w przypadku stron monolitycznych, niewymagających obsługi wielu połączeń naraz. Pod tym względem warto używać go m.in. w przypadku strony prowadzonej na WordPress, działającej jako klasyczna wizytówka. Litespeed ułatwia wykonywanie większej liczby jednoczesnych połączeń i sprawdza się jako narzędzie obsługi m.in. sklepów internetowych.
Pamiętaj na koniec, że w przypadku Litespeed system nie jest dedykowany pod WordPress. Może generować opóźnienia. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona na tym CMS działała poprawnie, musisz zainstalować specjalny rodzaj wtyczki taki jak np. LiteSpeed Cache. Dopasuje ona CMS do silnika Litespeed i wszystko będzie działać poprawnie.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.