Marketing prawniczy — jak skutecznie promować kancelarię?
6 min
6 min
Na skróty
W niektórych branżach promowanie swoich usług nie jest łatwe, także z uwagi na pewne ograniczenia w tym zakresie. Z tego też powodu prowadzenie skutecznego marketingu prawniczego nie jest łatwe. Nie oznacza to jednak, że dla osób z tej branży informowanie potencjalnych klientów o prowadzonej działalności jest całkowicie niemożliwe. W jaki sposób można skutecznie promować usługi prawnicze?
W dużej mierze to od branży zależy, jak wygląda marketing dla firm. Niektóre przedsiębiorstwa mogą reklamować swoje produkty i usługi bez ograniczeń, a inne muszą pamiętać o ściśle określonych zasadach. W kodeksie etyki adwokackiej jest zapisane wprost, że adwokaci nie mogą wykorzystywać reklam, radcy prawni mają nieco większą swobodę. Mimo to prowadzone działania marketingowe nie powinny opierać się na porównywaniu swoich usług do konkurencji oraz składaniu obietnic, co do których nie ma pewności, że uda się je zrealizować. To oznacza, że marketing dla prawników nie może stosować takich haseł jak np. „wygramy Twoją sprawę” lub „obronimy Cię przed wszelkimi konsekwencjami popełnionych czynów”. Niewskazane jest ponadto powoływanie się na swoje znajomości, w szczególności np. z sędziami. To powoduje, że kancelarie często nie wiedzą, jak mogą poszerzyć grono swoich klientów, niektóre nawet całkowicie rezygnują z działań marketingowych.
Oczywiście nie jest to wskazane, ponieważ odpowiednio poprowadzony prawniczy marketing daje duże szanse na rozwijanie swojej działalności. Wymaga on jednak zupełnie odmiennego podejścia niż w innych branżach. Ważne jest szczegółowe analizowanie każdego kroku i precyzyjne planowanie strategii. Mimo że kancelaria nie powinna wprost podkreślać swoich zalet, może publikować np. informacyjne treści, dzięki którym zyska wizerunek eksperta. Na tym w dużej mierze opiera się też m.in. marketing dla gastronomii. Granica między tym, co dozwolone, a niedozwolone, jest bardzo cienka, dlatego wszystko należy bardzo dobrze przemyśleć.
Marketing kancelarii może być prowadzony samodzielnie przez prawników lub we współpracy z agencją, to kwestia indywidualna. Niemniej jednak działania z tego zakresu warto powierzyć profesjonalistom, którzy znają ograniczenia obowiązujące w branży prawniczej i wiedzą, jak dotrzeć do klientów. Promowanie swoich usług w tym przypadku opiera się przede wszystkim na udzielaniu porad i przekazywaniu niezbędnych, praktycznych informacji. Dzięki temu prawnicy mogą budować pozytywny wizerunek i być postrzegani jako profesjonaliści z dużą wiedzą oraz odpowiednimi kompetencjami.
Marketing dla prawników skupia się na działaniach w Internecie. Niemal każda kancelaria ma swoją stronę internetową, która jest główną wizytówką oraz źródłem podstawowych informacji, choćby o zakresie oferowanych usług czy lokalizacji siedziby. Bardzo często prawniczy marketing internetowy (inaczej e-marketing) wykorzystuje też blogi. To bardzo dobre miejsce do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami, tłumaczenia zawiłych pojęć i sytuacji, a także informowania o bieżących wydarzeniach.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać też inne dostępne narzędzia. Marketing prawniczy w sieci ma głównie wartość edukacyjną i pamiętając o tym, kancelaria może z sukcesem prowadzić social media. Wbrew pozorom nawet w tej branży dobrze sprawdzają się materiały wideo oraz podcasty. Internet daje bardzo wiele możliwości, ale prawnicy mogą działać z powodzeniem również offline, przykładowo pisząc artykuły branżowe. Niektórzy decydują się np. na gadżety prawnicze, takie jak długopisy z nazwą kancelarii. Nie jest to jednak skuteczna forma promocji. W tej branży klienci skupiają się bardziej na profesjonalizmie i kompetencjach osób, którym powierzają swoje sprawy niż na takich akcesoriach.
Wśród elementów składających się na marketing prawniczy blog zasługuje na szczególną uwagę. Uznaje się go za podstawę w tej branży, ponieważ pozytywnie wpływa na SEO strony www, a dodatkowo stanowi źródło informacji potrzebnych klientom, również tym potencjalnym. Warto zadbać o to, aby pojawiające się na blogu wpisy zawierały popularne frazy wpisywane w wyszukiwarce i odpowiadały na najczęściej zadawane pytania. Proste wyjaśnienia zawiłych kwestii będą bardzo pomocne, gdyż osoby spoza branży prawniczej zwykle mają problemy z ich zrozumieniem lub właściwą interpretacją. Aby prowadzenie bloga było łatwiejsze, najlepiej zaplanować tematykę kolejnych postów z wyprzedzeniem. Trzeba jednocześnie reagować na bieżące wydarzenia. Istotną rolę odgrywa systematyczność, bez tego marketing prawniczy nie będzie skuteczny. Należy podjąć decyzję, jak często będą pojawiały się nowe treści, przykładowo raz lub dwa razy w tygodniu.
Blog prawniczy to odpowiednie miejsce do poruszania takich tematów jak:
W prowadzeniu bloga bardzo ważne jest pamiętanie o kilku kwestiach: poprawności tekstów, unikalności, dopasowaniu języka do odbiorcy, pozycjonowaniu i odpowiedniej strukturze. Wpisy muszą być oryginalne, a dodatkowo dobrze sformatowane i merytoryczne. Trzeba zadbać o to, aby możliwie jak najdokładniej wyjaśniały temat, ale jednocześnie nie były zbyt długie. Ważny jest też dobór fraz kluczowych. Trzeba mieć świadomość, że tworzenie i publikowanie postów to nie wszystko. Konieczne jest ponadto śledzenie komentarzy i innych aktywności użytkowników, a także reagowanie na nie, np. w formie odpowiedzi na dodatkowe pytania.
Prowadzenie mediów społecznościowych kancelarii wygląda nieco inaczej niż np. agencji marketingowej czy lokalu gastronomicznego, ale nie jest niemożliwe. Ułatwia to dotarcie do szerszej grupy odbiorców, a dodatkowo pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Wśród prawników bardzo dużą popularnością cieszy się serwis LinkedIn, który ma biznesowy charakter i pozwala na zachowanie profesjonalizmu. Dzięki niemu można w odpowiedni sposób przekazać swoją wiedzę, pokazać doświadczenie i wszystkie kompetencje. Marketing prawniczy to także Facebook, za pośrednictwem którego można łatwo dotrzeć do wielu potencjalnych klientów. Kanał ten warto wykorzystywać do informowania odbiorców o nowych postach na blogu czy aktualnościach dotyczących kancelarii. Facebook ma mniej formalny charakter niż LinkedIn, dlatego jest to dobre miejsce np. na różnego rodzaju ciekawostki. Nie można oczywiście zapomnieć też o wprowadzeniu podstawowych danych, takich jak adres, numer telefonu i godziny otwarcia kancelarii, ponieważ podobnie jak strona www, profil na Facebooku zwykle pełni funkcję wizytówki firmy. Inne social media, na których często opiera się e-marketing prawniczy, to Twitter i Instagram. Za pośrednictwem każdego z tych kanałów możliwe jest dzielenie się ciekawymi i wartościowymi treściami, dopasowanymi charakterem do branży oraz obowiązujących w niej zasad.
Social media dają kancelarii możliwość zaistnienia w świadomości klientów i zwiększenia swojej rozpoznawalności. Pozwalają także na zbudowanie pozytywnego wizerunku. PR a marketing to nie to samo, jednak działania prowadzone w mediach społecznościowych mogą znacząco pomóc w dbaniu o dobrą reputację. Za sprawą pojawiających się systematycznie, merytorycznych treści kancelaria ma możliwość zbliżenia się do swoich klientów i skrócenia dystansu.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie oraz SXO
Coraz częściej prawnicze strategie marketingowe wykorzystują podcasty, czyli udostępniane online publikacje głosowe (zwykle rozmowy) poruszające określone tematy. Przeważnie pojawiają się w postaci regularnych odcinków i trwają po kilkadziesiąt minut. Czy rzeczywiście warto zdecydować się na podcasty prawnicze? Co do zasady jest to oryginalny i nierzadko bardzo skuteczny sposób na promocję swojej kancelarii, bez ryzyka naruszania obowiązujących zasad. Odbiorcy mogą słuchać publikacji w dowolnym miejscu i o każdej porze, nic ich nie ogranicza. Podcasty umożliwiają stworzenie więzi między nadawcą a słuchaczami i jednocześnie przekazanie cennej wiedzy. Tematów, na jakich można się skupić, jest wiele, to szansa na pokazanie swojej kreatywności. Audycje mogą dotyczyć zmian w przepisach i idących za tym konsekwencji, szczegółów na temat kariery adwokata czy radcy prawnego, a nawet wyjaśnienia najbardziej problematycznych kwestii prawnych.
Podcasty to nowoczesna forma promocji, która nie wymaga od odbiorcy 100% uwagi i zaangażowania. Ich przygotowanie jest co prawda nieco czasochłonne, ale nie w tak dużym stopniu jak np. materiały wideo. Poza tym w branży prawniczej, tak jak w każdej innej, można znaleźć osoby, które nie czują się dobrze przed kamerą, ale w towarzystwie wyłącznie mikrofonu nie mają problemu ze swobodnym przekazywaniem swojej wiedzy. Niewykluczone, że w przyszłości to podcasty będą jednym z podstawowych elementów marketingu prawniczego.
Marketing prawniczy nie może wykorzystywać standardowych form reklamy, to najważniejsza zasada, o jakiej trzeba pamiętać. Dotyczy to zarówno działań w sferze online, jak i offline, dlatego np. ulotki czy billboardy nie są tu rozwiązaniem. Jednak mimo to możliwości dotarcia do klientów jest dużo, zwłaszcza przy współpracy z doświadczoną agencją marketingową. Ze względu na to, że obecnie większość osób szuka potrzebnych informacji w Internecie, z perspektywy prawnika najbardziej istotna jest dopracowana strona www. Za jej pośrednictwem można przekazać klientom najważniejsze dane na temat swojej działalności, a profesjonalny wygląd witryny dodatkowo zachęca ich do skorzystania z oferowanych usług.
Regularnie aktualizowany blog i ciekawe treści w social mediach to kolejne ważne elementy. Aby skutecznie dotrzeć do odbiorców, należy zadbać o właściwy sposób przekazywania informacji, określając przy tym grupę docelową (m.in. na tym opiera się model biznesu). Wskazane jest stosowanie prostego, zrozumiałego języka i unikanie skomplikowanych pojęć. Oczywiście nie trzeba ograniczać się wyłącznie do bloga i mediów społecznościowych. Tak naprawdę każda publikacja opatrzona nazwiskiem adwokata czy radcy prawnego jest uznawana za skuteczną i przede wszystkim legalną formę promocji. Działania poza sferą online także mogą być wykorzystywane przez marketing prawniczy. To np. książka czy wspomniany już artykuł w branżowej gazecie. Swoją wiedzę i doświadczenie można również zaprezentować w inny sposób, np. udzielając się na konferencjach naukowych, prowadząc kursy lub wykładając na uczelniach wyższych. Dodatkowym aspektem jest zwracanie uwagi na to, co mówią inni. Marketing prawniczy to również dbanie o pozytywne opinie na temat wskazanego podmiotu. Nie można ignorować żadnych głosów, także tych negatywnych, nawet jeśli nie są w pełni konstruktywne.
Prowadzenie działań marketingowych w branży prawniczej nie jest bardzo trudne, jednak nie można zaprzeczyć, że wszystkie podejmowane kroki muszą być starannie przemyślane. Aby promocja była skuteczna i legalna, należy skupić się na rzetelności, profesjonalizmie, doświadczeniu, a także wartościowym contencie.