Marketing referencyjny – dlaczego warto z niego korzystać?
4 min
4 min
Na skróty
Marketing referencyjny bazuje na naturalnej ludzkiej tendencji do dzielenia się swoimi doświadczeniami i polecania sprawdzonych rozwiązań. Kiedy ktoś, kogo znamy i uważamy za wiarygodnego, poleca nam produkt czy usługę, jesteśmy bardziej skłonni mu zaufać niż tradycyjnym reklamom. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, dlaczego warto korzystać z marketingu referencyjnego – przeczytaj ten artykuł i sprawdź, jak skutecznie budować zaufanie wśród klientów.
Marketing referencyjny to strategia polegająca na promowaniu produktów oraz usług za pośrednictwem polecenia ich przez obecnych klientów. W praktyce, kiedy jesteś zadowolony z produktu lub usługi, naturalnie chcesz podzielić się tą opinią z innymi. Marketing referencyjny wykorzystuje autentyczne rekomendacje, by przyciągnąć nowych klientów.
Firmy często motywują obecnych kupujących do dzielenia się pozytywnymi opiniami poprzez różnego rodzaju programy polecające, oferując np. zniżki czy bonusy za przyciągnięcie nowego klienta.
Zdj 1. Przykład programu referencyjnego jednego z najpopularniejszych narzędzi SEO w Polsce – Senuto.
Źródło: Platforma Senuto.
Jeżeli chodzi o sektor e-commerce, dobrym przykładem zachęty do marketingu referencyjnego jest program Sephora.
Zdj 2. Afiliacyjny program Sephora.
Źródło. Serwis Sephora.
Wiele osób ceni sobie również korzystny program afiliacyjny Decathlon.
Zdj 3. Program afiliacyjny serwisu Decathlon.
Źródło: Serwis Decathlon.
Decyzja o wykorzystaniu marketingu referencyjnego niesie ze sobą szereg korzyści, m.in.:
Wspieranie się marketingiem referencyjnym to nie tylko sposób na zwiększenie zysków, ale także budowanie długotrwałych i opartych na zaufaniu relacji z klientami.
Wprowadzenie marketingu referencyjnego do Twojej firmy wymaga przemyślanej strategii. Poniżej przedstawiamy, jak wdrożyć program referencyjny krok po kroku!
Zanim zaczniesz, musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć. Zależy Ci na pozyskaniu nowych klientów, zwiększeniu sprzedaży czy może wzmocnieniu lojalności obecnych interesantów?
Zdecyduj, co otrzymają uczestnicy Twojego programu polecającego. Mogą to być zniżki, prezenty lub punkty lojalnościowe. Nagrody powinny okazać się atrakcyjne dla obu stron – zarówno dla osoby polecającej, jak i klienta dokonującego zakupu z linku afiliacyjnego.
Aby klienci mogli dzielić się rekomendacjami, potrzebują odpowiednich narzędzi – na przykład dedykowanej platformy lub kodu. Najczęściej są to jednak linki afiliacyjne.
Zdj 4. Wygląd linku afiliacyjnego.
Źródło: Opracowanie własne.
W powyższym linku:
Informuj swoich obecnych klientów o nowym programie referencyjnym. Wykorzystaj do tego e-mail marketing, media społecznościowe lub bezpośrednią komunikację poprzez stronę internetową (wspomóż się optymalizacją SEO).
Im prostszy i bardziej intuicyjny jest proces polecania, tym większa szansa, że klienci z niego skorzystają. Instrukcje powinny być łatwo dostępne do weryfikacji.
Zdj 5. Zasady umowy programu afiliacyjnego Shopify.
Źródło: Shopify.
Śledź wyniki programu. Sprawdzaj, które nagrody działają najlepiej, który kanał komunikacji jest najskuteczniejszy i jakie są ogólne wskaźniki skuteczności.
Zachęcaj klientów do dzielenia się opiniami na temat programu. Ich feedback może być bardzo pomocny pod kątem doskonalenia strategii.
Zdj 6. Opinie o programie afiliacyjnym Amazon.
Źródło: SiteJabber.
Marketing referencyjny będzie skuteczny tylko wtedy, gdy jakość Twoich rozwiązań uplasuje się na najwyższym możliwym poziomie.
Marketing referencyjny wykorzystuje naturalną ludzką skłonność do dzielenia się pozytywnymi doświadczeniami. Dzięki niemu, Twoja firma może budować zaufanie oraz tworzyć silne relacje z klientami w oparciu o autentyczne rekomendacje. Przemyślane wdrożenie programu referencyjnego wiąże się ze znaczącym wzrostem sprzedaży, obniżeniem kosztów pozyskania klienta oraz maksymalizacją lojalności wobec marki. Jeżeli jakość proponowanych produktów jest na najwyższym, możliwym poziomie, klienci chętnie polecą Twoje rozwiązania.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.