Mikroformaty to specjalne znaczniki, swego rodzaju etykiety wdrażanych do kodu HTML, będących uzupełnieniem jego standardu. To także jedna z trzech metod wzbogacania treści strony internetowej. Na czym polega? Pozwala wdrożyć dane strukturalne, dzięki którym roboty indeksujące są w stanie odpowiednio i płynnie interpretować treść strony internetowej, jej poszczególne elementy (grafiki, nagłówki etc.). To także jeden z istotnych aspektów, jaki bierze się pod uwagę podczas realizowania strategii SEO – w jaki sposób można wykorzystać te elementy kodu do poprawienia pozycji witryny w wynikach wyszukiwania? Na jakie dane zwrócić szczególną uwagę i dlaczego?
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/close-up-sound-mixer_1359-8.jpg?t=st=1735880732~exp=1735884332~hmac=21599ee1b6533d3a583b49c7396c6d953da184dac471bf9babcbd94f394ceb1e&w=1800
Dlaczego wykorzystanie mikrodanych w SEO jest aż tak istotne?
Wykorzystanie mikrodanych w SEO jest fundamentem optymalizacji zawartości strony internetowej, ponieważ mikrodane umożliwiają bardziej precyzyjne interpretowanie treści zamieszczonych na stronach www przez roboty wyszukiwarek. Dzięki mikrodanym możliwe jest zastosowanie struktur, które wspierają lepsze rozumienie zarówno zawartości strony, jak i jej kontekstu. Wykorzystanie mikrodanych opiera się na zastosowaniu elementów m.in. takich jak znaczniki danych strukturalnych – zobacz, co możesz wdrożyć, aby skuteczniej wpłynąć na rezultaty wyszukiwania:
- schema oraz schematy danych – pozwalają na opisanie treści w sposób zgodny ze specjalnym słownikiem danych strukturalnych, co poprawia widoczność w rezultatach wyszukiwania (schema jest standardem używanym przez główne wyszukiwarki, takie jak Google, do zinterpretowania zawartości strony);
- mikroformaty i html5 – zastosowanie tych technologii umożliwia wprowadzenie mikrodanych do kodu źródłowego, co zwiększa czytelność dla robotów przeglądarek (mikroformaty są prostym sposobem na osadzanie danych w strukturze html5);
- frazy kluczowe w kontekście mikrodanych – znaczniki danych strukturalnych mogą uwypuklić istotne frazy kluczowe w treściach zamieszczonych na stronie, co wspiera proces pozycjonowania (roboty lepiej interpretują zawartość strony dzięki dodatkowym informacjom).
Nie ma SEO bez mikroformatów
Bardzo szybko można się domyślić, dlaczego mikroformaty są tak pożyteczne. Jeśli roboty szybciej skanują witrynę, łatwiej ją interpretują, to również usprawnia się proces indeksacji, a więc strona ma większe szanse na zyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. To jednak nie wszystko. Te specjalne opisy w kodzie pozwalają także na uzyskanie rozszerzonych wyników wyszukiwania, co nierzadko przekłada się na większy ruch na stronie oraz poprawę konwersji. W jaki sposób? Możemy na przykład poszerzyć wyświetlany wynik (z informacjami o danym produkcie czy usłudze) o średnią ocenę, liczbę recenzji, stan magazynowy etc. i dzięki temu z jednej strony poprawić klikalność konkretnej oferty, z drugiej usprawnić także user experience poprzez przekazanie dodatkowych informacji użytkownikom oraz zwiększenie ich wygody (a dbałość o user experience sama w sobie jest czynnikiem rankingowym Google).
Zdj 1. Internauci na Reddicie o mikroformatach w SEO.
Źródło: www.reddit.com/r/SEO/comments/15wvmf5/are_microformats_still_a_thing_in_2023/
Dlatego mimo tego, że optymalizacja kodu wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności programistycznych, z pewnością należy uwzględnić ją w działaniach pozycjonujących.
Zobacz: Jak wybrać firmę SEO do współpracy?
Jakie dane strukturalne odczytują algorytmy?
Zastosowanie danych strukturalnych nie jest równoznaczne z ich odczytaniem przez konkretny algorytm wyszukiwarki, aby tak się stało, należy postępować zgodnie z wytycznymi. Na przykład algorytm Google dostosowuje wyniki wyszukiwania do komfortu użytkownika, w związku z tym uwzględnia wiele zmiennych (jak historia wyszukiwania, typ używanego urządzenia etc.), które mogą wpłynąć na to, że wynik rozszerzony nie zostanie odczytany. Znacznie ma także to, czy konkretne treści (do których odnoszą się dane) nie zostały przypadkiem oznaczone jako niewidoczne dla użytkownika, nie wprowadzają w błąd, są źle sformatowane lub niedokładne etc.
W przypadku dostosowania wyników do algorytmów wszystkich wyszukiwarek, również takich, jak Bing, Yandex czy Yahoo, należy zapoznać się ze standardem schema.org, który ujednolica i sumuje wszystkie wytyczne związane z danymi strukturalnymi, przez co znacząco ułatwia pracę nad ich wdrażaniem. Oznaczenia ze schema.org można zaimplementować poprzez wykorzystanie trzech formatów wyróżnionych jako: mikrodane (czyli zdefiniowane już mikroformaty, umieszczane bezpośrednio w kodzie), RDF (metoda podobna do mikrodanych, oparta na rozszerzeniach HTML5) oraz JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data – rekomendowany przez Google, uniwersalny format).
Co zrobić, jeśli nie mamy pewności, że konkretne dane zostały poprawnie wdrożone i wszystko wyświetla się oraz działa poprawnie? W tym celu możemy wykorzystać narzędzie do testowania wyników z elementami rozszerzonymi, które udostępnia Google. Po wklejeniu linku lub fragmentu kodu możemy zapoznać się z indywidualnym raportem o stanie wyników.
Zobacz: Pozycjonowanie domeny – poradnik
Przykład użycia mikrodanych – jak to wygląda w praktyce?
Przykład użycia mikrodanych w praktyce najlepiej zobrazować na podstawie schemy stosowanej w przypadku produktu sprzedawanego w sklepie internetowym. Mikrodanych do strony wprowadza się przy użyciu ściśle określonych znaczników kodu html, korzystających ze specjalnego słownika, m.in. schema.org. Dzięki ujednoliconym schematom danych można oznaczać różne elementy html w kodzie strony, takie jak dane kontaktowe czy informacje o cenie i dostępności produktów, co znacząco poprawia ich widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Przykład użycia mikrodanych może obejmować wprowadzenie rich snippetów, takich jak ocena produktu, które pomagają wyszukiwarkom internetowym lepiej zrozumieć zawartość strony. W takich snippetach można znaleźć:
- dane kontaktowe;
- informacje o cenie i dostępności;
- ocena produktu;
- opis danego produktu;
- elementy html wskazujące na specyfikacje techniczne.
Dzięki schemom mikrodanych w kodzie źródłowym strony uzyskujesz efekt, w którym wyszukiwarki internetowe lepiej rozumieją treść i kontekst. Wprowadzenie mikrodanych przekłada się na większą atrakcyjność wyglądu strony w wyszukiwarce, co skutecznie zwiększa ruchu na stronie i pozwala lepiej wypozycjonować ofertę. Standardu html w postaci mikroformatów czy itemscope umożliwia także szybkie i skuteczne dostosowanie treści do społecznościowych i innych platform, co wspiera konwersję i widoczność w sieci.
Gdzie zmieniać najważniejsze dane strukturalne?
Powróćmy do powiązań mikroformatów i SEO – jakie dane warto zaimplementować, aby wzbogacić działania pozycjonujące? Do tych najpopularniejszych możemy zaliczyć między innymi:
- LocalBusiness – poszerza wynik wyszukiwania lokalnej firmy o godziny otwarcia, numer telefonu, slogan, opinie klientów, informacje o rezerwacjach etc. Świetnie sprawdzają się w przypadku restauracji, klubów, niewielkich sklepów, kręgielni itp.
- Product – znacznik do stron produktów, które bezpośrednio wyświetlają się jako towar do zakupu z dodatkowymi danymi na temat ceny, aktualnej dostępności, oceny. Używa się go w dwóch przypadkach – zarówno witrynie produktu, jak i w porównywarkach ofert sprzedaży.
- Recenzja – pozwala na wyświetlenie dłuższego fragmentu profesjonalne recenzji/opinii krytyka, pomocna w przypadku stron promujących np. książkę lub film.
- Karuzela – poszerza wynik o przesuwalną listę z kart pochodzących z dane witryny. Wykorzystywana w przypadku prezentowania przepisów, kursów, filmów czy restauracji.
- Fragment opinii – pozwala dodać krótki fragment lub cytat z opinii, średnią ocenę. Popularne rozwiązanie wśród lokalnych firm, witryn książkowych, filmowych, aplikacji, stron produktowych etc.
- Pytania i odpowiedzi – wynik z fragmentem odpowiedzi na konkretne, zadane przez użytkownika pytanie. Przydatna opcja dla branży medycznej, technicznej etc.
Wszystkie dokładne informacje na temat tego, jak implementować każdy rodzaj danych strukturalnych można znaleźć, sprawdzając wspomniany standard schema.org lub, jeśli dostosowujemy wyniki stricte pod wyszukiwarkę Google, w dziale uporządkowane dane w sekcji Developers Google w trzech wspomnianych już formatach – JSON-LD, mikrodane lub RDF.
Zdj 2. Mikroformaty w SEO w postaci przepisów (rich snippets).
Źródło: www.google.com.
Istnieje możliwość korzystania z wtyczek w niektórych systemach CMS, w innych przypadkach pozostaje działanie w obrębie kodu witryny. W etapie implementacji należy skrupulatnie przestrzegać wszystkich wskazówek i testować poprawność wyników, warto sięgnąć także po narzędzie Google Search Console. Niepoprawne, niepełne wdrożenie danych może nie tylko pozbawić pozytywnych wyników, ale i poważnie skomplikować oraz zaburzyć odbiór strony.
Mikrodane w SEO – FAQ
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat mikrodanych w SEO?
- Czym są mikrodane i jakie mają zastosowanie w SEO?
Mikrodane to zestaw standardowych znaczników w kodzie HTML umożliwiających opisanie zawartości stron internetowych w sposób zrozumiały dla robotów wyszukiwarek. Dzięki mikrodanym wyszukiwarki internetowe, takie jak Google czy Yahoo, mogą lepiej zrozumieć treści zamieszczone na stronie i prezentować bardziej rozbudowane informacje w wynikach wyszukiwania.
- Jak działają rich snippets w kontekście mikrodanych?
Rich snippets to rozszerzone wyniki wyszukiwania prezentujące dodatkowe dane, np. ocenę produktu, cenę czy dostępność. Są generowane dzięki mikrodanym wprowadzonym w kodzie źródłowym strony, co wpływa na lepszą interpretację treści przez wyszukiwarki i zwiększa atrakcyjność witryny w rezultatach wyszukiwania.
- Jakie są główne rodzaje danych strukturalnych używanych w mikrodanych?
Mikrodane umożliwiają opisanie m.in.:
- danych kontaktowych;
- produktów i ich specyfikacji;
- wydarzeń;
- recenzji i ocen;
- lokalizacji firm.
Większość rodzajów danych strukturalnych korzysta ze schematów dostępnych na schema.org.
- Jakie znaczenie ma schema.org w implementacji mikrodanych?
Schema.org to specjalny słownik marketingowy definiujący ujednolicone schematy danych dla różnych rodzajów treści. Dzięki schematom z tego słownika mikrodane mogą być zinterpretowane przez roboty wyszukiwarek, co przekłada się na bardziej precyzyjne wyświetlanie informacji w wynikach wyszukiwania.
- Jak wprowadzenie mikrodanych wpływa na SEO i pozycjonowanie?
Wprowadzenie mikrodanych pozwala lepiej wypozycjonować stronę dzięki precyzyjnemu opisaniu treści i ich znaczenia. Mikrodane zwiększają widoczność witryny w wyszukiwarkach, co przekłada się na większy ruch na stronie oraz wyższą konwersję użytkowników.
- Jak sprawdzić poprawność implementacji mikrodanych?
Poprawność mikrodanych możesz zweryfikować za pomocą narzędzi takich jak Rich Results Test od Google lub strukturalne narzędzie testowe schema.org. Dzięki nim sprawdzisz, czy znacznik danych strukturalnych w kodzie HTML jest zgodny ze standardem i czy wyszukiwarki prawidłowo interpretują zawartość strony.
- Jakie technologie, poza mikrodanymi, stosuje się w celu optymalizacji danych strukturalnych?
Oprócz mikrodanych w SEO wykorzystuje się technologie takie jak RDFa oraz mikroformaty. Każda z tych metod działa w oparciu o elementy HTML i pozwala na oznaczanie różnych części strony w sposób, który wspiera roboty wyszukiwarek w lepszym rozumieniu zawartości witryny.