Modele zarządzania – zestawienie
3 min
3 min
Na skróty
Zarządzanie to proces składający się na procesy i decyzje, których celem jest wykorzystanie dostępnych zasobów w maksymalnie efektywny sposób. Istnieje kilka modeli, a każdy z nich różni się od pozostałych. Jakie modele zarządzania wyróżniamy i na czym one polegają?
Model zarządzania to zbiór reguł i procesów, których stosowanie ma przynieść zamierzone efekty. Stosuje się je w organizacjach w celu efektywnego wykorzystywania dostępnych zasobów (materialnych i niematerialnych). Model zarządzania dobiera się na podstawie tego, w jaki sposób funkcjonuje konkretne przedsiębiorstwo. Ideą tego rozwiązania ma być ułatwienie codziennej pracy, a także możliwość skutecznej realizacji celów strategicznych.
Do popularnych modeli zarządzania zalicza się na przykład zarządzanie strategiczne oraz operacyjne.
Warto wyróżnić konkretne modele zarządzania, których wykorzystywanie ma za zadanie przynieść organizacji wymierne korzyści. Należy pamiętać, że wymienione rozwiązania mogą być ze sobą w pewien sposób łączone i stosowane równocześnie, aby osiągnąć wyznaczone cele przy efektywnym zużyciu dostępnych zasobów:
CRM to nic innego jak zarządzanie relacjami z klientami. Wówczas w organizacji buduje się trwałe i pozytywne relacje, opierające się na systematycznej współpracy, a nie jednorazowym działaniu. W tym modelu zarządzania należy ciągle doskonalić procesy związane z obsługą klienta. Szczególne wyzwanie na tym polu stoi przed biznesami e-commerce, które funkcjonują online. Wówczas komunikacja z klientem jest silnie ograniczona.
ERP jest modelem zarządzania, który znajduje zastosowanie w przedsiębiorstwach potrzebujących odpowiedniego oprogramowania do tego, aby efektywnie zarządzać zasobami. Wdrożenie ERP przyczynia się do poprawy obiegu informacji w organizacji, tym samym przyspieszając realizację wielu procesów. Zaletą tego modelu zarządzania jest stały dostęp do informacji dzięki systemowi informatycznemu. W obecnych czasach każda organizacja w mniejszym lub większym stopniu korzysta z ERP, często nawet o tym nie wiedząc.
Zarządzanie procesowe pozwala realizować dynamiczne zmiany, co jest szczególnie ważne w obsłudze klienta, a także podczas realizacji skomplikowanych i wielowymiarowych projektów. Wówczas wzrasta efektywność poszczególnych działów, które nie muszą poświęcać zbyt wiele czasu na wzajemną konsultację i akceptację zmian.
To model zarządzania opierający się na „naśladowaniu” (nie mylić z kopiowaniem). Skoro konkurencja osiągnęła sukces, zróbmy to samo, aby również zrealizować te same lub podobne cele. W ten sposób ogranicza się zasoby, które mogłyby być zużyte na procesy kreatywne. Model zarządzania typu benchmarking daje wysokie prawdopodobieństwo na sukces, natomiast jest mocno ograniczający. Z tego względu warto go stosować w niewielkim stopniu, na przykład do realizacji różnych pojedynczych zadań, a nie całej strategii.
Poszczególne procesy są systematycznie kontrolowane na podstawie jasno określonych kryteriów. W ten sposób podejmuje się odpowiednie działania, aby realizować projekty operacyjne i strategiczne. Dokonanie odpowiedniej oceny pozwala obrać właściwy kurs i wychwycić ewentualne nieścisłości. Controlling szczególnie przydaje się w przypadku większych i mniejszych projektów.
Model zarządzania nie gwarantuje od razu efektywności. Należy odpowiednio nim kierować, aby strategia przynosiła oczekiwane efekty. Pamiętaj przede wszystkim o:
Te elementy pozwalają wykorzystać maksymalny potencjał modelu zarządzania w praktyce. W efekcie skuteczność zostanie osiągnięta w perspektywie krótkoterminowej oraz długoterminowej.
W marketingu stosuje się różne modele zarządzania. Ich celem zwykle jest nie tylko osiąganie wymiernych korzyści, ale także budowanie rozpoznawalności marki na rynku. Aby realizować zadania strategiczne oraz operacyjne, każda organizacja samodzielnie wybiera model zarządzania. Najbardziej popularne w tej branży to:
Wybór konkretnego modelu zarządzania powinien być uwarunkowany celami organizacji oraz jej charakterem. Zależnie od wdrażanej strategii (np. SXO lub Google Ads) warto wybrać rozwiązanie, które będzie wspierać podejmowane działania.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.