Praca zdalna w marketingu. Motywacja długoterminowa i krótkoterminowa – wykorzystaj je!
3 min
3 min
Coraz więcej osób decyduje się na pracę zdalną. Jest jej wiele plusów, ale także minusów. Brak zespołu wokół może prowadzić do spadku motywacji. Sprawdź jak możesz wpływać motywująco na siebie i innych. Poznaj różnice pomiędzy motywacją długoterminową i krótkoterminową.
Motywację można skategoryzować na wiele sposobów. Na początku jednak warto zauważyć, że motywacje uzupełniają siebie wzajemnie. Krótkoterminowa motywacja jest niezbędna do tego, aby utrzymać tę długoterminową. Tak samo musimy motywować się samodzielnie, aby rzeczy z zewnątrz nie przestały nas nagle interesować. Wielokrotnie będziemy motywowani przez czynniki zewnętrzne, ale przy złym nastawieniu nawet najlepszy samochód i pięciocyfrowa wypłata nie będą zachęcać nas do dalszego działania. Proponujemy następujące rodzaje motywacji:
zewnętrzna – wywoływana jest przez czynniki zewnętrzne takie jak pieniądze, nagrody czy stanowiska,
wewnętrzna – wynika z naszej chęci rozwoju, rozumienia, poczucia celu, przynależności i chęci bycia najlepszym w swojej dziedzinie,
krótkoterminowa – może być wywołana natychmiast, a czas jej trwania to maksymalnie kilka tygodni,
długoterminowa – wymaga zdyscyplinowania, dobrze przemyślanych nagród, własnej inicjatywy i długiego planu.
Motywacja długoterminowa nie jest rzeczą, którą możemy wytworzyć „od tak”. Właściwie jest ona wynikiem silnej determinacji i upartego dążenia do celu. Osiągnięcie jej przez wpływy zewnętrzne dla większości osób okazuje się nieosiągalne. Dopiero w momencie, gdy regularnie będą pojawiały się kolejne zachęty, a osoba będzie wykazywała własne zainteresowanie to możemy liczyć na wykształcenie się takiej motywacji. Jednorazowa nagroda w postaci podwyżki czy nadania nowej nazwy stanowiska nie wystarczy. Nawet gwarancja regularnych zachęt może skończyć się na stopniowym zniechęceniu.
Jak zatem motywować się długoterminowo? Możemy zastosować szereg technik, które ułatwią nam wkroczenie w świat motywacji długoterminowej. Powinniśmy przez cały czas pamiętać o powodach, dla których daną rzecz czy projekt realizujemy. W trudnych chwilach przypominanie sobie, dlaczego coś rozpoczęliśmy pozwoli odzyskać nieco inspiracji i iść do przodu.
Starajmy się dzielić duże projekty na mniejsze zadania i obowiązki. Nie wykonujmy wielu zadań jednocześnie, bo będziemy się rozpraszać. Początkowo może wydawać się to przyjemne, jednak z czasem zauważymy jak spada nasza produktywność. Nie przesadzajmy w tej kwestii i nie twórzmy zbyt małych kroczków.
Wyznaczajmy sobie cele SMART. W trakcie jego wykonywania powinniśmy być w stanie określić, na jakim etapie realizacji zadania jesteśmy, co dokładnie chcemy osiągnąć oraz ile czasu powinien nam zająć. Powinien być też realistyczny, aby nie mieć poczucia, że coś może pójść nie tak.
Współpracuj z innymi osobami o podobnych celach. W internecie możemy zrobić to na dziesiątki sposobów: dołączając do grup na Facebooku, udzielając się na LinkedIn czy w społeczności blogerów. Jeśli lubisz być liderem możesz bloga lub grupę możesz utworzyć samodzielnie.
Staraj się wyeliminować złe nawyki, które nie wspomagają Twojej produktywności. Jeśli łapiesz się na tym, że najpierw sięgasz po batona, aby za chwilę zacząć rozmawiać o tym, co jadłeś wczoraj na kolację to powinieneś popracować nad swoimi przyzwyczajeniami. Pamiętaj, że nawyki mogą działać jak domino. Jeden zły nawyk jest powodem, dla którego pojawia się ich całe mnóstwo.
Czym charakteryzuje się motywacja w sprzedaży online?
Tak jak motywujemy siebie sami, jak motywuje nas pracodawca, tak samo i my możemy motywować innych, aby podejmowali oczekiwane przez nas działania. Kiedy chcemy osiągnąć zwiększoną sprzedaż online, możemy wykorzystać dziesiątki różnych technik wspomagających naszą ofertę.
Staranie się o uwagę klientów przez ciągłe wspominanie o niskich cenach, nowych metodach wysyłki czy sposobach płatności nie jest najlepszym sposobem na sprzedaż swoich produktów. Najważniejsze jest zminimalizowanie ryzyka i pewna marka, której nikt nie boi się zaufać. W e-commerce powinniśmy zadbać o:
unikalną korzyść dla kupującego (ang. USP),
rabaty i nagrody za lojalność,
program poleceń,
pozytywne opinie i ciągły feedback,
sprawną komunikację z klientami przez telefon, mail, czat live, social media,
profesjonalne zdjęcia produktów zrobione w studiu fotograficznym,
atrakcyjny design strony i równie korzystne doświadczenie użytkownika,
wyszczególnienie korzyści wynikających z nabycia konkretnego modelu, przedmiotu,
społeczne dowody słuszności np. przez przedstawienie rekomendacji influencera, pokazanie liczb np. liczbę obsłużonych klientów, prezentację produktów na profilach społecznościowych kupujących.
Gdy postaramy się o te i podobne czynniki, na pewno zwiększymy liczbę jednorazowych transakcji. Aby jednak utrzymać ciągłość i zatrzymać klientów na dłużej, niezbędna będzie motywacja długoterminowa. W sprzedaży online taki efekt osiągniemy tworząc spójną komunikację w mediach społecznościowych, wykorzystywanie newslettera e-mail i udostępniania wartościowego, ukierunkowanego na użytkownika contentu.