Praca zdalna w marketingu online – wady i zalety
4 min
4 min
Na skróty
Ostatnie doświadczenie związane z epidemią koronawirusa uświadomiły nam, jak wiele obowiązków zawodowych jesteśmy w stanie wykonywać zdalnie, nie obniżając w żaden sposób swojej wydajności. Jednocześnie niejeden z nas odkrył, jak ważna jest w tej sytuacji odpowiednia samoorganizacja, zarządzenie czasem i skupienie. Istnieją ścieżki zawodowe, które od zawsze kojarzą nam się z większą swobodą i możliwością pracy z dowolnego miejsca, niekoniecznie w normowanych godzinach itd. – należy do nich z pewnością praca w marketingu online. Jakie są główne plusy i minusy takiego zajęcia, i jak można zwiększać jego efektywność?
Praca zdalna i marketing internetowy to połączenie, które sprawdza się nie bez powodu. Większość zadań – takich jak prowadzenie kampanii reklamowych w mediach społecznościowych, nawiązywanie współpracy z influencerami czy zarządzanie promocyjnym contentem bazuje na działaniach w sieci. Śledzenie aktualnych trendów, sprawdzanie działań konkurencji i inne zawodowe aktywności także wiążą się ze zbieraniem internetowych informacji i danych oraz ich analizowaniem. Czy taka forma pracy ma swoje plusy? Jak najbardziej. Zdalny e-marketingowiec może korzystać z takich profitów, jak:
Nie ma rozwiązań idealnych, dlatego też praca zdalna w marketingu internetowym ma także swoje ciemne strony, które warto wziąć pod uwagę w ewentualnym procesie decyzyjnym. Tym, co może hamować entuzjazm potencjalnych pracowników, może być np.:
Jak widać, wyzwań nie brakuje. Osoba, która rozpoczyna swoją praca w marketingu online i zdecyduje się robić to zdalnie, powinna więc odpowiednio się przygotować. To, że wystarczy włączyć komputer i wygodnie rozsiąść się w fotelu jest oczywiście naiwnym założeniem. Po pierwsze należy wydzielić konkretną przestrzeń do pracy – co nie tylko pomoże w skupieniu, ale też w codziennej organizacji, zadbamy w ten sposób także o swoją wygodę. Warto pilnować skrupulatnego i regularnego planowania – większych i mniejszych zadań, zapisywania ich i egzekwowania od siebie kolejnych realizacji, stosowania kalendarza w dowolnej formie. Jeśli jesteś osobą towarzyską, dobrze przemyśleć (choćby częściowe) skorzystanie np. z biura coworkingowego lub pracę w zaprzyjaźnionej kawiarni. Takie rozwiązania na pewno pomogą zwalczać poczucie odizolowania. Ważna jest także kwestia dyspozycyjności – dokładne wyznaczanie godzin, w których pracuje się w danym dniu i podanie ich swoim współpracownikom czy zleceniodawcom, dzięki temu można nie tylko zbudować zdrową rutynę, ale także uniknąć stresujących sytuacji i tych, w których życie zawodowe miesza się z prywatnym. Jeśli jest taka możliwość, dobrą opcją jest korzystanie z osobnego sprzętu (telefonu i komputera), który będzie wyłączany w dni wolne od pracy. Dobrze jest doceniać komfort takiej formy pracy, ale też nie zapominać o ważnej samokontroli i uważności.
Ogromną zaletą pracy zdalnej w marketingu internetowym w dzisiejszych czasach jest możliwość korzystania z różnorodnych narzędzi, które są w stanie zwiększyć produktywność i efektywność działań. O czym mowa? Na przykład o ograniczanie rozpraszaczy. W tym celu warto sięgnąć po blokady typu Cold Turkey, które skutecznie odetną dostęp do wybranych witryn. Przyda się także aplikacja Evernote lub inna, która poradzi sobie z przechowywaniem i organizowaniem notatek oraz stworzeniem list, co przełoży się na lepszą organizację działań. W przypadku pracy w zespole, ale też po to, aby poczuć się mniej odseparowanym, dobrze przemyśleć komunikatory np. Slack, Telegram czy Trello – w zależności od potrzeb. Jeśli chodzi o przyspieszenie i zoptymalizowanie zadań stricte e-marketingowych, mamy dostęp do licznych, nie bez powodu bardzo popularnych, usprawnień. Narzędzia takie, jak Google Analytics, Screaming Frog, Senuto, Google Trends – ułatwiają analitykę danych, monitorowanie strategii SEO, sprawdzanie skuteczności kampanii reklamowych czy działań promocyjnych w sieci. Na większość zdalnych bolączek, można znaleźć właściwe rozwiązanie przy odpowiednim kupieniu się na samodyscyplinie i nastawieniu na realizację określonych, zawodowych celów.