Na czym polega deep linking?
3 min
3 min
Na skróty
Deep linking to fundamentalne rozwiązanie wspierające optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek zgodnie z zasadami SXO (SEO + UX). Za pomocą tej metody możesz w łatwy sposób obniżyć wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate) i zmaksymalizować konwersję. Deep linking pozwala również poprawić nawigację serwisu, sprawiając go bardziej intuicyjnym. W dzisiejszym artykule podpowiemy, co to jest linkowanie głębokie, na czym polega i dlaczego warto zdecydować się na to rozwiązanie! Miłej lektury.
Deep linking to technologia lub metoda umożliwiająca użytkownikom wejście do określonej sekcji witryny internetowej (ewentualnie aplikacji), pomijając ekran startowy oraz stronę główną. Dzięki temu potencjalny klient może zdecydowanie szybciej i łatwiej dotrzeć do interesującej go sekcji. Taki zabieg pozwala skutecznie obniżyć wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate).
Deep linking działa na zasadzie specjalnego linku utworzonego po to, aby kierować użytkownika bezpośrednio do wybranej sekcji strony lub aplikacji. Wybrany odnośnik zawiera specjalny kod identyfikujący konkretną treść, co pozwala trafnie przekierować internautę.
Deep linking jest szczególnie przydatny dla firm i marketerów, którzy chcą zwiększyć konwersję na stronie internetowej (lub w aplikacji). To nieodłączna część pozycjonowania pod kątem wyszukiwarek tj. Google, Bing, Yahoo!, DuckDuckGo oraz YANDEX. Za sprawą deep linkingu można zmaksymalizować zarówno makro, jak i mikro konwersje, np. w postaci:
Warto również wspomnieć, iż deep linking może wymagać dodatkowych tagów HTML lub implementacji specjalnego kodu JavaScript.
Deep linking jest kluczowym elementem wpływającym zarówno na SEO (ang. Search Engine Optimization), jak i UX (ang. User Experience). Linki prowadzące bezpośrednio do strony powinny być zgodne z intencjami użytkowników i odpowiadać na ich potrzeby. Dlatego w tym przypadku należy dokładnie przemyśleć, jakie treści i funkcjonalności są najważniejsze dla Twoich klientów.
Linkowanie głębokie perfekcyjnie wpisuje się w trend optymalizacji stron pod kątem SXO (ang. Search Experience Optimization). Ma to ogromnie znaczenie nie tylko w kontekście stacjonarnych urządzeń (np. komputery i laptopy), ale także typowo mobilnego sprzętu (np. smartfony lub tablety). Użytkownicy praktycznie nie rozstają się ze swoimi telefonami, udostępniając za ich pomocą różnorodny content, dlatego można im to ułatwić, wdrażając do swojej strategii marketingowej deep linking.
W celu utworzenia głębokiego linku powinieneś w pierwszej kolejności znaleźć adres URL serwisu, do którego chcesz utworzyć przekierowanie. Następnie należy zamienić protokół http:// na https:// i dodać #anchor tekst na koniec, ustalając również, co ma się wyświetlać w zakotwiczeniu. Dzięki temu po kliknięciu użytkownika w dany link, zostanie on przeniesiony na konkretną stronę internetową.
Jeżeli chcesz sobie ułatwić deep linking, możesz wspomóc się narzędziem Bitly – to bardzo dobre rozwiązanie umożliwiające skracanie długich adresów URL. Ze swojej strony rekomendujemy wykorzystać również URL Profiler lub Screaming Frog (do określenia, które linki są uszkodzone, a które wymagają jedynie aktualizacji).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.