Na czym polega Omnichannel i jak łączyć go z SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Chcesz wiedzieć, czym jest omnichannel? To strategia marketingowa, opierająca się na działaniach wielokanałowych. Według niej firma powinna komunikować się z odbiorcą za pomocą różnych mediów, zapewniając jak najlepsze doznanie konsumenckie. Należy pamiętać, że omnichannel nie jest synonimem sprzedaży wielokanałowej. Zwrot towaru zakupionego online poprzez wizytę w sklepie stacjonarnym jest przykładem strategii omnichannel. W takiej sytuacji przedsiębiorstwo łączy różne kanały, aby zagwarantować klientom jak najlepsze doświadczenia. Można z powodzeniem łączyć go z SEO, o którym dużo wartościowych informacji znajdziesz tutaj.
Nie ulega wątpliwości, że kompleksowe wdrożenie strategii omnichannel jest bardzo ważne we współczesnych przedsiębiorstwach. Należy jednak zaznaczyć, że komunikacja wielokanałowa wcale nie oznacza łączenia świata online i offline. Przykładem omnichannel jest na przykład marketing realizowany poprzez stronę internetową, aplikację mobilną i audycję radiową jednocześnie. Klienci pragną jak najszybciej i jak najwięcej dowiedzieć się o produkcie, zanim wydadzą swoje pieniądze. Głównym celem każdej marki powinno być ułatwienie konsumentom wyszukanie wszystkich tych informacji. W tym celu tworzy się witryny WWW, aplikacje, czy ulotki. Omnichannel przybrał na znaczeniu przede wszystkim za sprawą rozwoju internetu. Każdy użytkownik ceni swój czas. Dlatego łączenie wielu kanałów jest dla potencjalnych klientów niezwykle korzystne.
Wyjaśniając czym jest omnichannel wypada przytoczyć dwa bardzo ważne pojęcia – showrooming oraz webrooming. To metody dokonywania zakupów realizowane w XXI wieku przez współczesnych klientów. Oba pojęcia, podobnie jak omnichannel, rozwinęły się wraz z popularyzacją dostępu do sieci.
Showrooming – to proces, w którym klient dowiaduje się o produkcie z medium cyfrowego (np. telewizja lub internet). Następnie postanawia lepiej zapoznać się z przedmiotem, więc odwiedza placówkę stacjonarną. Tam może go wypróbować, ewentualnie porozmawiać z konsultantem. Ostatecznie klient dokonuje zakupu, jednak robi to w świecie online. Przykład ten pokazuje, że warto korzystać ze strategii omnichannel.
Webrooming – to proces, w którym klient dowiaduje się o produkcie z medium cyfrowego, ale zakupu dokonuje fizycznie. Wcześniej jednak użytkownik przechodzi przez długi proces weryfikacji różnych podobnych lub tych samych produktów u konkurencji online, aby wydać jak najmniej na swoje zakupy. To kolejny dowód skuteczności strategii omnichannel, a zarazem przykład odpowiedniego marketingu wielokanałowego.
Jak już wspomnieliśmy, omnichannel nie jest synonimem sprzedaży wielokanałowej. Pamiętaj jednak, że strategia ta powstała przede wszystkim po to, aby ją stymulować, podobnie jak rozpoznawalność marki wśród potencjalnych klientów. Współcześni ludzie regularnie „przesiadają się” ze świata offline do online. Po schowaniu smartfona do kieszeni zalewają nas reklamy i wiadomości marketingowe. Ciągle widujemy banery reklamowe, ulotki, wizytówki. W telewizji czekają na nas przerwy reklamowe, a po powrocie do świata online, ponownie stykamy się z tymi samymi przekazami marketingowymi, dokładnie tych samych marek. Granice między reklamą offline i online coraz bardziej się zacierają.
Warto wiedzieć czym jest omnichannel prowadząc własny biznes. Wdrożenie takiej strategii bardzo często daje w e-commerce przewagę nad konkurencją, ponadto może być łączone z SEO, czyli pozycjonowaniem w wyszukiwarce. Przedstawiamy skuteczne kombinacje, które mogą przydać Ci się, jeżeli prowadzisz firmę.
Zamówienie online odebrane osobiście – metoda niezwykle powszechna nie tylko w kontekście e-commerce. Zamawianie jedzenia online i odbiór w okienku wprowadziło na przykład KFC. Natomiast sklepy internetowe często pozwalają odebrać złożone zamówienie osobiście, co dodatkowo redukuje koszty dostawy. W ten sposób omnichannel może łączyć się z SEO, na przykład wtedy, gdy klient został pozyskany z organicznych wyników wyszukiwania.
Brak towaru w magazynie – czasami asortyment przeznaczony do sprzedaży przez sklep internetowy zostanie wyczerpany, ale mimo to konkretny produkt ciągle będzie dostępny na półce w stacjonarnej placówce. Poinformuj o tym użytkownika, który otworzył witrynę online, zamiast od razu go pożegnać. Być może akurat mieszka w tym samym mieście i odwiedzi sklep?
Reklamacje i zwroty – to przykład, który już został umówiony wcześniej. Klient, który dokonał zakupu w placówce stacjonarnej, może wypełnić formularz zwrotu lub reklamacji online. Niezwykle wygodne i szybkie. Użytkownicy doceniają to rozwiązanie i chętnie z niego korzystają!
Programy lojalnościowe i grywalizacja – warto ujednolicić to, w jaki sposób realizowany jest program lojalnościowy. Zakupy przez stronę internetową, aplikację mobilną i stacjonarne powinny być rozliczane w ten sam sposób. Wówczas istnieje większa szansa na to, że klient pozostanie wierny jednej marce, zamiast korzystać z propozycji konkurencji.
Remarketing – wielokanałowe podejście do marketingu to także różne wariacje cyfrowe, na przykład docieranie do odbiorców za pomocą SEO oraz reklam Google Ads. Użytkownik, który otworzył stronę z organicznych wyników wyszukiwania, ale nic nie kupił, może zostać otagowany, aby następnie wyświetlić mu spersonalizowane reklamy. To także sposób na redukcję porzuconych koszyków i szansa na podniesienie współczynnika konwersji.
Skoro omówiliśmy czym jest omnichannel, przytoczmy kilka atutów tej strategii marketingowej. Przede wszystkim to doskonały sposób na budowanie pozytywnych relacji z odbiorcami. Współcześni klienci doceniają wielokanałowe podejście do biznesu. Co więcej, poprawnie opracowana strategia jest dla konsumentów niezwykle wygodna – przykładem może być na między innymi elastyczna polityka zwrotu towarów, czy możliwość zakupu produktu online i offline. Budowa rozpoznawalności połączona z content marketingiem dodatkowo buduje zaufanie i pozwala na wirusowe rozprzestrzenianie się poprzez polecenia i pozytywne opinie.
Wdrożenie omnichannel może dać marce przewagę nad konkurencją, która ogranicza się do niewielu kanałów komunikacji z odbiorcami. Co więcej, poszerzanie działań marketingowych o nowe źródła pozwala pozyskać więcej klientów. To także zdecydowanie wyższy poziom satysfakcji klienta i utrzymywanie pozytywnych relacji z odbiorcami. Omnichannel może być połączony z cross-sellingiem. To technika sprzedażowa oparta na proponowaniu klientom, dodatkowych produktów, aby zwiększyć zawartość koszyka. Cross-selling może mieć miejsce nie tylko podczas dokonywania zakupów, ale także przez krótki czas po zrealizowaniu transakcji. Do nowych butów klientom możesz zaproponować kolorowe sznurówki, czy zestaw wygodnych skarpetek. Dzięki omnichannel masz wiele możliwości. Choć klient dokonał zakupu przez stronę internetową, cross-selling zrealizujesz przez email, czy notyfikacje web push. Istnieje wiele metod realizacji strategii wielokanałowej. Wystarczy zastanowić się, jaki sposób będzie najlepszy w Twojej firmie.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.