Linki wewnętrzne – czym są i czy warto o nie zadbać?
4 min
4 min
Na skróty
Jeżeli posiadasz własną stronę internetową lub sklep online, musisz wiedzieć co to linki wewnętrzne. Z ich pomocą uda Ci się zbudować odpowiednią strukturę witryny, która będzie nie tylko przyjazna dla użytkownika, ale i zgodna z zasadami SEO. W efekcie możesz liczyć na dłuższy czas trwania sesji oraz wyższą pozycję w wyszukiwarce. Poprzez zastosowanie linków wewnętrznych można też znacznie obniżyć współczynnik odrzuceń, zainteresować odbiorców witryną i zwiększyć konwersję.
Linki wewnętrzne to odnośniki, które umieszcza się na różnych stronach internetowych. Najczęściej w postaci tekstu, ale mogą również występować w formie grafik. Linkowanie wewnętrzne, czyli w obrębie różnych podstron jednej witryny, określa się jako internal linking. Proces ten jest niezwykle ważny w przypadku wszystkich witryn, zarówno sklepów internetowych, jak i firmowych stron wizytówek, czy portali społecznościowych. Aby przygotować odpowiednią konfigurację odnośników, musisz wiedzieć co to linki wewnętrzne oraz w jaki sposób przygotować ich strukturę przyjazną dla użytkownika, oraz SEO.
Czym jest struktura linkowania wewnętrznego? Za tym terminem kryje się odpowiednie zaplanowanie i rozłożenie odnośników na poszczególnych podstronach. Z dowolnego miejsca na stronie internetowej użytkownik powinien dotrzeć do najważniejszych elementów danej witryny. Weźmy prosty przykład – wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy z kosmetykami i posiadasz podstronę:
kosmetyki.pl/produkty/kremy-do-twarzy
Użytkownik musi z łatwością dotrzeć do tej podstrony, niekoniecznie ze strony głównej. Ścieżka (struktura) może prezentować się w następujący sposób:
Strona główna ➙ Produkty ➙ Kremy do twarzy
Najczęściej strony internetowe są zbudowane w taki sposób, że największa ilość linków wewnętrznych znajduje się na głównej stronie, z której możliwe jest przeglądanie innych miejsc, na przykład zakładek: O nas, Kontakt, Kategorie, Produkty, Blog, FAQ, Formularz Kontaktowy.
Odpowiadając na pytanie co to linki wewnętrzne, warto dodać, że ich odpowiednia struktura wspiera UX. Jeżeli odnośniki zostały zamieszczone we właściwy sposób, użytkownik przejdzie do kolejnych podstron niemal automatycznie, wystarczy, że content będzie interesujący. Świetnym przykładem tego zjawiska jest między innymi Wikipedia, gdzie ważne słowa są jednocześnie anchorami (to zakotwiczone słowa, które po kliknięciu przenoszą do innych miejsc w internecie). Ty także możesz zastosować takie rozwiązanie, aby zbudować przejrzystą strukturę strony internetowej.
Masz już świadomość co to linki wewnętrzne. Nadszedł czas, aby podpowiedzieć Ci, po co dokładnie umieszcza się je na stronach internetowych. Przede wszystkim pomyśl o użytkownikach, czyli o wszystkich aspektach UX. Poruszanie się po witrynie musi być dla odbiorców jak najwygodniejsze, a docieranie na poszczególne podstrony nie może zbyt długo trwać. Jeżeli tworzysz content, korzystaj z anchor tekstów, umieszczając odnośniki do powiązanych zakładek. Hiperłącze dodasz zarówno we wpisie na blog, opisie kategorii lub produktu, stronie głównej, jak i na każdej innej podstronie. Po co umieszcza się linki wewnętrzne? Głównie w trosce o użytkowników, ale to nie wszystko – odnośniki wpływają również na SEO.
Jakościowa i przejrzysta struktura stanowi ważną część pozycjonowania strony internetowej. Algorytmy Google traktują wewnętrzne odnośniki jako pewnego rodzaju rekomendacje, dlatego warto umieszczać w anchor tekstach frazy kluczowe. Unikaj jednak spamu, a wdrażanie ważnych słów prowadź rozmyślnie. Zbyt duża ilość takich odnośników może skończyć się karą, nałożoną przez algorytm Panda.
Po co jeszcze dodaje się linki wewnętrzne? Nawiązując do SEO, takie odnośniki znacznie przyspieszają indeksację strony internetowej. Stan swojej witryny sprawdzisz między innymi poprzez Google Search Console. Dobrze przygotowana struktura wewnętrznych odnośników polepsza indeksację, co z kolei może dać efekt w postaci korzystniejszej widoczności w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj również, że umieszczanie fraz kluczowych w anchorach pozytywnie wpływa na pozycję wykorzystywanych słów.
Wśród specjalistów SEO popularne jest stwierdzenie First Link Count, które mówi, że na danej podstronie najlepiej umieszczać jeden link do konkretnej zakładki, bowiem kolejne odnośniki i tak są ignorowane przez wyszukiwarki. Zasada ta nie została potwierdzona przez Google, natomiast wykorzystywanie jej podczas pozycjonowania rzeczywiście przynosi efekty. Postaraj się unikać wielokrotnego linkowania do tej samej zakładki z jednej podstrony.
Staraj się nie kreować anchor tekstów „zbyt ogólnych”, szczególnie jeżeli Twoja strona internetowa jest mała i dopiero optymalizujesz ją pod SEO. Oto prosty przykład: zamiast stosować link z frazą „sukienki”, możesz wykorzystać anchor w formie „sukienki różowe mini” lub „damskie sukienki na wesele”, zależnie od tego, co dokładnie proponujesz na swojej stronie internetowej. Postaraj się wykorzystywać frazy long-tail, czyli dłuższy zbiór słów z tak zwanym długim ogonem. Jeżeli jednak Twój serwis jest popularny i rzeczywiście walczysz o pierwsze miejsce dla frazy „sukienki”, zignoruj tę zasadę.
Koniecznie unikaj tworzenia podstron, do których nie ma żadnego linkowania wewnętrznego. Takie zakładki będą mieć problem z osiągnięciem wysokiej pozycji w Google, a ich indeksacja prawdopodobnie będzie długo trwać. Każda podstrona musi być odpowiednio podlinkowana wewnątrz.
Jeżeli masz artykuły na stronie internetowej i właśnie dodajesz do nich linki wewnętrzne, pamiętaj o zaktualizowaniu mapy oraz dodaniu zakładek do Google Search Console. Proces ten przyspieszy indeksację. Możesz również ręcznie poprosić o indeksację konkretnej podstrony. Teraz gdy już wiesz co to linki wewnętrzne i po co się je dodaje, zadbaj o swoją witrynę, aby stała się przyjazna dla użytkownika oraz zgodna z wytycznymi SEO.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.