Nierzadko wskazanie konkretnych efektów działań marketingowych bywa skomplikowane. Inwestujemy, czekamy na raporty oraz analizy i wciąż trudno nam jasno i dosadnie określić, czy warto skorzystać z długoterminowej strategii. Istnieje jednak pewien rodzaj reklamy internetowej, który można uznać za skalkulowany na czysty zysk – niewątpliwie brzmi to conajmniej kusząco. Jeśli jeszcze nie słyszeliście o performance marketingu – czym jest i jak go wykorzystać w praktyce – czas najwyższy! Nie bez powodu to obecnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań reklamowych, które wciąż zyskujące na znaczeniu.
Czym jest performance marketing?
Wiele wyjaśnia już polska nazwa – marketing efektywnościowy, a więc taki, który skupia się na realnym wyniku. Konkret, mierzalny skutek, czyli to, coperformance marketing stawia sobie za główny cel, może przybierać różne formy. Chodzi o zaangażowanie i skłonienie docelowych odbiorców, aby wykonali, określone przez reklamodawcę, działania. Nie musi to być koniecznie zakup wybranego produkty czy usługi, ale równie dobrze zapisanie się do newslettera, pobranie pliku lub wypełnienie formularza. Nie chodzi tu więc o częste w marketingu budowanie określonego wizerunku, ale bardziej wykorzystanie go do osiągnięcia zamierzonych wyników.
Rozliczenia w marketingu efektywnościowym
W tego typu kampaniach reklamowych klarowny jest również sam system rozliczeń. Przed wybraniem jednego z nich należy skrupulatnie przeanalizować to, co performance marketing może osiągnąć dla naszej firmy najskuteczniej. Istnieje możliwość skorzystania z następujących opcji:
CPC cost-per-click: opłata za kliknięcie w baner lub link reklamowy, który przenosi na stronę internetową;
CPC cost-per-call: opłata za zrealizowane połączenie telefoniczne;
CPL cost-per-lead: opłata za pozyskanie danych od klienta (może to odbyć się poprzez zapisanie do newsletter, ale także rejestracja w serwisie lub wypełnienie dostępnej ankiety);
CPA cost-per-action: opłata za konkretne działanie/akcję po zapoznaniu się z reklamą (dopuszczalne jest kilka opcji tego rozwiązania, może to być np. wysłanie zapytania o wycenę usługi, prośba o kontakt zwrotny);
COP cost-per-order: opłata za złożenie konkretnego zamówienia;
CPS cost-per-sale: opłata za sprzedaż, prowizyjna;
model hybrydowy: łączący opisane powyżej formy rozliczeń, np. CPC oraz CPS, CPC oraz CPO itp.
Wybór konkretnego modelu zależy oczywiście od specyfiki prowadzonej działalności (w branży e-commerce sprawdzi się skłonienie użytkowników do zrealizowania zamówień, ale np. w branży tłumaczeniowej całkiem efektywne może być już wysłania zapytania o wycenę), określonego budżetu, liczą się także inne działania marketingowe firmy (prowadzone zarówno w przeszłości, jak i obecnie).
Performance marketing – co to znaczy w praktyce?
Strategia performance marketingu – to, co zadecyduje o ewentualnym sukcesie kampanii reklamowej – powinna być poprzedzona wnikliwą analizą danych, która ułatwi wybór pomocnych narzędzi oraz kanałów promocji. Zakres możliwości jest obecnie bardzo szeroki. Możemy na przykład skorzystać z popularnych reklam Google Ads (w formie sponsorowanych linków, które wyświetlają się w pierwszych wynikach wyszukiwarki Google), reklam na Facebooku (sponsorowanych postów, które pojawiają się w strumieniu newsfeeda), sieci afiliacyjnych (czyli programów partnerskich, które pozwalają na wyświetlanie w zewnętrznych, powiązanych tematycznie blogach czy serwisach reklam np. w formie banerów). Koniecznie należy zadbać o odpowiednie narzędzia analityczne, dzięki którym będzie można dokładnie ocenić oraz zoptymalizować koszty kampanii. W zależności od grupy docelowej, modelu rozliczenia, wybranych kanałów promocji czy typu strony internetowej mogą to być np.: Google Analytics, Semstorm, Senitone czy Gemius Shop Monitor. Dzięki nim np. prześledzimy konkretne działania użytkowników w obrębie witryny, ścieżki konwersji, sprawdzimy konkurencyjność, skuteczność reklam, opinie klientów itp.
Trendy w marketingu efektywnościowym
Czym jest performance marketing obecnie? Jak wyglądają trendy? To pytania zasadne, ponieważ popularność tego typu reklamy sprawia, że dynamicznie rozwijają się nowe formy promocji. Z pewnością wielu z nas zaobserwowało już niemal powszechne rozwiązanie, czyli współpracę z influencerami – aktywnie działającymi na Instagramie, blogerami lub vlogerami, którzy chętnie promują produkty lub usługi wybranych marek, rozliczając się w modelu efektywnościowym. To, że coraz częściej korzystamy z urządzeń mobilnych (zwłaszcza smartfonów) niewątpliwie ma wpływ na rozwój kampanii, które opracowane są specjalnie pod tym kątem – np. pożądanym działaniem jest pobranie przez użytkownika specjalnej aplikacji. Szybkie rezultaty, ich świetna mierzalność, sprawne monitorowanie kampanii i maksymalne wykorzystanie budżetu firmy – to wszystko stanowi o rosnącej popularności marketingu efektywnościowego, warto więc bacznie śledzić kolejne nowości i choćby wypróbować jedno z dostępnych, różnorodnych rozwiązań reklamowych.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.