Najpopularniejsze metody na pozycjonowanie, których nie warto stosować
4 min
4 min
Na skróty
Marketing od lat ulega intensywnym zmianom. To branża, która z natury nie lubi stagnacji. Dokładnie tak samo prezentuje się sytuacja jeśli chodzi o pozycjonowanie. Metody pozycjonerskie sprawdzające się kilka lat temu dzisiaj są kompletnie zapomniane wśród specjalistów. Jednak mimo to, wielu właścicieli stron internetowych stosuje je, licząc na poprawę widoczności. Postanowiliśmy więc przygotować zestawienie nieefektywnych technik, których stosowanie jest tylko i wyłącznie stratą czasu.
Sposobów na pozycjonowanie jest wiele. Każdy specjalista od SEO przygotowuje indywidualną strategię dopasowaną do potrzeb konkretnego serwisu. Jednak osoby nieposiadające doświadczenia w tej branży bardzo często korzystają tylko i wyłącznie z pomocy internetowych artykułów – a te są często przestarzałe, więc przedstawiają nieaktualne informacje. Celem SEO jest podniesienie pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Metod pozycjonerskich wyróżniamy naprawdę wiele, jednak każda z nich nawiązuje do takich procesów jak: tworzenie treści, optymalizacja, linkowanie, projektowanie zorientowane na użytkownika.
Choć coraz więcej agencji prowadzi własne blogi i udostępnia informacje na temat aktualnych trendów w SEO, to ciągle wiele osób może trafić na nieaktualne bądź nieprawdziwe informacje. Dlatego przygotowaliśmy zestawienie dziesięciu sposobów na pozycjonowanie, które są popularne, ale mimo to nie działają.
Exact match anchor to zakotwiczenie, które składa się z frazy kluczowej w nieodmienionej formie. To metoda pozwalająca osiągać lepsze wyniki w SEO. Należy jednak zaznaczyć, że technika ta musi być odpowiednio zaimplementowana. Stosowanie tylko i wyłącznie exact match anchorów spowoduje, że stroną internetową zacznie „interesować się” algorytm Pingwin. W takiej sytuacji ta metoda pozycjonerska stanie się po prostu nieskuteczna i może doprowadzić do nałożenia filtra lub bana za nienaturalne linkowanie.
Czy fraza kluczowa w nazwie domeny ma znaczenie pod kątem SEO? Na dłuższą metę: nie. Gdyby tak było, to wszystkie duże portale, jakie znamy, wykazywałyby tę tendencję. W takiej sytuacji mielibyśmy do czynienia z takimi wytworami jak:
Facebook-Social-Media.com;
Google-Search-Engine.com;
PortalAukcyjnyAllegro.pl;
Itp.
Zastanawiasz się, ile razy frazę kluczową umieścić w tekście? Na wielu stronach internetowych znajdziesz informację, że z pewnością więcej, niż konkurencja! Muszę osobiście przyznać, że większej bzdury w SEO chyba jeszcze nie słyszałem. To sposób na pozycjonowanie, który nie przyniesie zamierzonych efektów. Google do ustalania wyników bierze pod uwagę masę czynników. Ilość powtórzeń słowa kluczowego ma znaczenie, bowiem content musi posiadać odpowiednie zagęszczenie fraz, ale to nie oznacza, że musisz mieć ich więcej niż konkurencja.
Meta keywords jest tagiem, który nie wpływa na pozycję strony internetowej w Google. Warto jednak zaznaczyć, że może być wykorzystywane przez inne wyszukiwarki. Możesz więc uzupełnić meta keywords, jeżeli masz na to czas i ochotę. Jeżeli jednak Twój serwis składa się z setek podstron, zdecydowanie lepiej skupić uwagę na czymś innym.
Dawniej w SEO znaczenie miała ilość pozyskanych linków – im więcej, tym lepiej. Dziś metody pozycjonerskie są nieco inne, ponieważ algorytmy Google uległy licznym aktualizacjom. Zdecydowanie większą uwagę należy zwrócić na jakość pozyskiwanych odnośników, niż ich ilość. Aktualnie więcej nie zawsze znaczy lepiej. Spamowanie linkami i pozyskiwanie hiperłączy z domen o całkowicie innej tematyce jest dla algorytmów silnie podejrzane.
Meta description jest niezwykle istotnym tagiem. Musisz jednak pamiętać, że obszerny tekst i tak nie zostanie wyświetlony w wyszukiwarce, bo będzie zbyt długi. Wystarczą dwa lub trzy zdania na temat tego, co przedstawia dana podstrona. Dodatkowo w treści możesz umieścić słowo kluczowe. Wykorzystywanie meta description do spamowania frazami mija się z celem i z pewnością nie przyniesie pozytywnych skutków.
Nieskutecznym sposobem na pozycjonowanie jest także skupianie się na wskaźnikach, które zostały przygotowane przez autorów różnych narzędzi. To na przykład: Trust Flow, Domain Rating, Moz Rank. Tego rodzaju dane to jedynie wskazówki, a nie jasny wyznacznik tego, czy strategia SEO jest efektywna. Jeżeli chcesz skutecznie pozycjonować swój serwis, zwracaj uwagę na ruch organiczny, pozycję fraz kluczowych, widoczność oraz konwersję.
Do nieefektywnych metod pozycjonerskich zaliczamy także tworzenie contentu pod roboty Google. Tego rodzaju treści zwykle składają się z dużej ilości fraz kluczowych, ale nie niosą ze sobą żadnej wartości. Algorytm oznaczy zawartość jako thin content i obniży pozycję podstrony w wyszukiwarce. Ostatecznie, zamiast zyskać lepszą widoczność, tylko stracisz – swój czas i pozycję w Google.
Wiele osób bez praktycznej wiedzy o SEO stosuje sposób na pozycjonowanie, w którym kilka podstron optymalizuje się pod dokładnie taką samą frazę kluczową. To ogromny błąd. Wówczas mamy do czynienia z tak zwaną kanibalizacją słów kluczowych. Choć czasami efektem takich działań jest podniesienie pozycji, to ostatecznie witryna będzie wyróżniać się ogromnie niskim wskaźnikiem CTR, wysokim wskaźnikiem odrzuceń oraz stosunkowo słabą konwersją.
Biały tekst z frazami kluczowymi na tle o tej samej barwie? Uwierz mi, to kiepski pomysł. Algorytm Google jest w stanie wychwycić taką technikę. Ta metoda pozycjonerska należy do Black Hat SEO, a jej stosowanie może zakończyć się filtrem lub banem.
Zastanawiasz się, czy Twoje sposoby na pozycjonowanie przynoszą efekty? A może współpracujesz z agencją i chcesz monitorować skuteczność SEO? W takim razie musisz skupić się na kilku podstawowych elementach:
Pozycja fraz kluczowych – pozycję poszczególnych słów sprawdzisz za pomocą specjalistycznych narzędzi. Dokładne wyniki przedstawia między innymi Senuto oraz SEMrush. Nie potrzebujesz eksperckiej wiedzy, aby monitorować sytuację słów kluczowych, które są szczególnie ważne dla Twojej witryny.
Widoczność w wyszukiwarce – celem SEO jest budowanie zasięgów i pozyskiwanie ruchu. Dzięki narzędziu Google Search Console sprawdzisz widoczność domeny w wyszukiwarce.
Ruch organiczny – dzięki Google Analytics możesz sprawdzić, ilu użytkowników udało Ci się pozyskać w danym okresie przy pomocy organicznych wyników wyszukiwania.
Innowacyjne metody pozycjonerskie gwarantujące wysoką skuteczność skupiają się nie tylko na optymalizacji, linkowaniu oraz budowie contentu. Istotną rolę w SEO zaczyna odgrywać także UX, czyli projektowanie zorientowane na użytkownika. Witryny dostosowane do potrzeb społeczności cechuje niższy współczynnik odrzuceń i wyższa konwersja. Tego rodzaju serwisy są także „doceniane” przez algorytmy Google, które wyniki wyszukiwań chcą jak najlepiej dopasować do potrzeb internautów.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
z tym ze wskazniki jak DR są nieważne to sie nie zgadzam, ale poza tym to fajny artykul, pozdrawiam