UX

Najważniejsze 10 zasad heurystyk Nielsena w UX. Poradnik UX

3 min czytania
Najważniejsze 10 zasad heurystyk Nielsena w UX. Poradnik UX

Heurystyka to niezwykle cenna umiejętność na polu marketingowym. Polega na wykrywaniu nowych faktów i znajdowaniu związków między istniejącymi faktami, wykorzystując np. hipotezy. Hipotezy stawia się na bazie wiedzy, której nie trzeba już udowadniać. Dziedzina ta może stanowić niezwykle istotny element w marketingu, np. podczas optymalizacji treści pod UX. Mówi o tym 10 zasad heurystyki Nielsena. O czym mówią te zasady? Co warto o nich wiedzieć?

Najważniejsze 10 zasad heurystyk Nielsena w UX. Poradnik UX

Zdj 1. Zasada heurystyki pozwala rozszerzyć możliwości marketingowe firmy

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/marketing-marketing-cyfrowy-gabinet-3724797/

Analiza heurystyki Nielsena przekłada się na wiele dobrych praktyk w UX. Pozwoli Ci na uniknięcie istotnych błędów, a także zaimplementowanie interesujących rozwiązań, umożliwiających optymalizację treści.

Jakie są założenia heurystyki Nielsena?

Założenia heurystyki Nielsena wskazują na dobre praktyki w stosowaniu zasad UX. To podstawowa lista elementów, które należy sprawdzać w momencie realizowania treści na stronę internetową lub aplikację mobilną. Jest podstawą optymalizacji, umożliwia szybkie znalezienie problemów w użyteczności tekstów i stanowi część prowadzenia audytu UX.

Zasady heurystyki umożliwiają wytworzenie dużej liczby hipotez, które umożliwiają dalsze analizy. Nie są tak pracochłonnym i skomplikowanym narzędziem jak analiza ilościowa czy kontrola innych danych. Z tego względu zasady Nielsena wykorzystywane są zarówno przez mniejsze firmy analizujące content pod względem użyteczności dla klienta, jak i duże przedsiębiorstwa, które w efektywny i sprawny sposób chcą pomóc dotrzeć do określonego odbiorcy.

Najważniejsze 10 zasad heurystyk Nielsena w UX. Poradnik UX

Zdj 2. Słowo heurystyka pochodzi z języka niemieckiego

Zobacz  FullStory - czym jest ta platforma i jak ją wykorzystać do poprawy UX na Twojej stronie?

Źródło: https://www.verbformen.com/declension/nouns/Heuristik.png 

10 zasad heurystyki Nielsena – o czym należy pamiętać?

10 zasad heurystyki opracowali i opublikowali w 1990 roku Jakob Nielsen i Ralf Molich. Opisali je w artykule “Improving a Human-Computer Dialogue”. Dziś to podstawowy element oceny wykonania strony internetowej. Weryfikuje użyteczność produktu i jego dostosowanie do potrzeb użytkowników. Jakie są zasady heurystyki Jakoba Nielsena i Ralfa Molicha?

  1. Pokazuj status systemu – system działania strony powinien pokazywać użytkownikowi, gdzie ten się znajduje i na jakim etapie działania jest. Chodzi np. o uświadomienie, że ma do wykonania określone działania w formularzu lub jest na etapie dodawania produktów do koszyka.
  2. Zachowaj zgodność między systemem, a rzeczywistością – system powinien pokazywać użytkownikowi aktualną sytuację w sposób zrozumiały dla każdego użytkownika. Np. błędy nie powinny być opisane kodem, a treścią.
  3. Daj użytkownikowi pełną kontrolę – użytkownik powinien zawsze móc cofnąć wykonaną przez niego czynność, np. w celu naprawienia błędów. Tak działają np. systemy bankowe, które umożliwiają błyskawiczne cofnięcie przelewu. 
  4. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność – cały projekt strony, content, grafiki, linki muszą być spójne i wykonane tak, aby użytkownik był w stanie się w nich odnaleźć. 
  5. Zapobiegaj błędom – staraj się przygotować wszystkie elementy witryny w sposób, który będzie generował możliwie jak najmniej błędów. Pokazuj też użytkownikowi jak powinien postępować, aby nie generował błędów podczas obsługi witryny.
  6. Nie zmuszaj do zapamiętania – pokazuj – udostępniaj system pomocy i krok po kroku wyjaśniaj poszczególne kroki na stronie internetowej. Nie wymagaj od użytkownika, aby pamiętał jak działa system.
  7. Elastycznie i efektywnie – dopasuj zawartość do użytkowników o różnym stopniu wiedzy -zarówno do mało zaawansowanych, jak i biegłych w obsłudze komputera czy smartfona. 
  8. Zadbaj o estetykę i umiar graficzny – unikaj przerostu formy nad treścią, zadbaj o wyszczególnienie najważniejszych informacji i pamiętaj o umiarze w implementowaniu grafik. 
  9. Zapewnij skuteczną obsługę błędów – pokazuj użytkownikowi miejsce wystąpienia błędów i eliminuj je w razie potrzeby.
  10. Zadbaj o pomoc i dokumentację – udostępniaj użytkownikowi wszelką pomoc i daj dostęp do dokumentacji powiązanej np. z zakupami (m.in. w postaci plików PDF).
Zobacz  Jak wykorzystać Human Centered Design w marketingu?

Pamiętaj, że błędy UX, które mogą pojawić się na Twojej stronie internetowej mogą być powiązane także z innymi aspektami, natomiast 10 zasad heurystyki Nielsena będzie stanowić dobrą bazę pod ich diagnostykę. Korzystając z powyższych zasad szybciej wyeliminujesz problemy.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy