Najważniejsze 10 zasad heurystyk Nielsena w UX. Poradnik UX
3 min
3 min
Heurystyka to niezwykle cenna umiejętność na polu marketingowym. Polega na wykrywaniu nowych faktów i znajdowaniu związków między istniejącymi faktami, wykorzystując np. hipotezy. Hipotezy stawia się na bazie wiedzy, której nie trzeba już udowadniać. Dziedzina ta może stanowić niezwykle istotny element w marketingu, np. podczas optymalizacji treści pod UX. Mówi o tym 10 zasad heurystyki Nielsena. O czym mówią te zasady? Co warto o nich wiedzieć?
Zdj 1. Zasada heurystyki pozwala rozszerzyć możliwości marketingowe firmy
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/marketing-marketing-cyfrowy-gabinet-3724797/
Analiza heurystyki Nielsena przekłada się na wiele dobrych praktyk w UX. Pozwoli Ci na uniknięcie istotnych błędów, a także zaimplementowanie interesujących rozwiązań, umożliwiających optymalizację treści.
Założenia heurystyki Nielsena wskazują na dobre praktyki w stosowaniu zasad UX. To podstawowa lista elementów, które należy sprawdzać w momencie realizowania treści na stronę internetową lub aplikację mobilną. Jest podstawą optymalizacji, umożliwia szybkie znalezienie problemów w użyteczności tekstów i stanowi część prowadzenia audytu UX.
Zasady heurystyki umożliwiają wytworzenie dużej liczby hipotez, które umożliwiają dalsze analizy. Nie są tak pracochłonnym i skomplikowanym narzędziem jak analiza ilościowa czy kontrola innych danych. Z tego względu zasady Nielsena wykorzystywane są zarówno przez mniejsze firmy analizujące content pod względem użyteczności dla klienta, jak i duże przedsiębiorstwa, które w efektywny i sprawny sposób chcą pomóc dotrzeć do określonego odbiorcy.
Zdj 2. Słowo heurystyka pochodzi z języka niemieckiego
Źródło: https://www.verbformen.com/declension/nouns/Heuristik.png
10 zasad heurystyki opracowali i opublikowali w 1990 roku Jakob Nielsen i Ralf Molich. Opisali je w artykule “Improving a Human-Computer Dialogue”. Dziś to podstawowy element oceny wykonania strony internetowej. Weryfikuje użyteczność produktu i jego dostosowanie do potrzeb użytkowników. Jakie są zasady heurystyki Jakoba Nielsena i Ralfa Molicha?
Pamiętaj, że błędy UX, które mogą pojawić się na Twojej stronie internetowej mogą być powiązane także z innymi aspektami, natomiast 10 zasad heurystyki Nielsena będzie stanowić dobrą bazę pod ich diagnostykę. Korzystając z powyższych zasad szybciej wyeliminujesz problemy.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.