Najważniejsze kompetencje lidera
3 min
3 min
Na skróty
Lider to osoba, która wyznacza kierunek, drogę i cele do osiągnięcia. To za nią podążają inni, aby wspólnie osiągnąć sukces. Jakie są najważniejsze kompetencje lidera? Czym powinien charakteryzować się nowoczesny przywódca w pracy, aby skutecznie realizować zamierzone idee?
Lider to osoba, która w pewnym sensie zastępuje przywódcę we współczesnej nomenklaturze. Bardzo często określenie „przywódca” jest kojarzone z wydawaniem rozkazów, żądaniami oraz silną ręką. Natomiast „lider” ma za zadanie motywować, wspierać, inspirować i zachęcać do działania, wyznaczając realne i satysfakcjonujące cele. Na przestrzeni ostatnich lat zmieniła się nie tylko nomenklatura, ale także podejście do tego, kim jest osoba na takim stanowisku. Dlatego odchodzenie od słowa „przywódca” na rzecz „lidera” ma zdecydowanie pozytywną konotację. Za liderem ludzie mają podążać. Powinien wyznaczać kierunek, którym będą się kierować. To osoba stojąca na szczycie piramidy, jaką jest sukces, jednak nie przypisuje zwycięstwa sobie, ale całemu zespołowi. Dokładnie w ten sposób wygląda nowoczesny marketing, opierający się na kooperacji i rozwoju. Na tej zasadzie opiera się coraz więcej firm, dla których najważniejszym zasobem w organizacji jest człowiek.
Lider to osoba, która powinna wyznaczać się pewnymi konkretnymi kompetencjami. Dzięki nim możliwe jest rozwijanie projektu oraz osób w nim uczestniczących. Łatwo więc wywnioskować, że nie każda osoba może być liderem – niektórzy sprawdzą się w tej roli lepiej, a inni gorzej. Najważniejsze kompetencje w tym zakresie to:
Lider odznaczający się tymi kompetencjami ma dużą szansę na odniesienie sukcesu. Należy jednak wiedzieć, że bezpośrednio pod tym stanowiskiem znajduje się kadra managerska oraz dział realizacji. To również osoby, które wywierają wpływ na ostateczne wyniki projektu. Ważne jest więc umiejętne dobieranie ludzi oraz właściwe zarządzanie tymi zasobami. Jeżeli jednak lider nie będzie kompetentny, może doprowadzić do fatalnych skutków, których odwrócenie będzie wymagające (pod kątem czasowym i finansowym). Dlatego, jeżeli prowadzisz biznes i myślisz o zatrudnieniu lidera, zastanów się, kogo dokładnie potrzebujesz. Jeśli natomiast chcesz zostać liderem w swojej dziedzinie, musisz wiedzieć, jak tego dokonać.
Kompetencje to coś, co możesz zdobyć wraz z doświadczeniem oraz pozyskiwaniem wiedzy. Aby być dobrym liderem, musisz przede wszystkim stawiać na rozwój – ale nie tylko swój, ale całego zespołu. Najczęściej na tym stanowisku dobrze sprawdzają się te osoby, które poprzednio były managerami. Wiedza zebrana w tamtym momencie doskonale przekłada się na pełnienie funkcji lidera. Jednak w tym przypadku należy postawić większy nacisk na aspekty strategiczne oraz rozwój. Nieodłącznym elementem dobrego lidera jest systematyczna i klarowna komunikacja z zespołem. Wysłuchaj ludzi, z którymi współpracujesz i podziel się z nimi dobrą radą.
Dobry lider to taki, który wymaga nie tylko od członków zespołu, ale przede wszystkim od siebie. Z drugiej strony potrafi jednak motywować oraz wskazywać elementy do poprawy. Nie powinien bać się nagradzać i chwalić, ale w odpowiednich sytuacjach. W dużym skrócie ważny jest aspekt ludzki oraz rozwojowy, a nie tylko osiąganie celów dlatego, że cała organizacja obrała sobie to zadanie do zrealizowania.
Jak wspomniano wcześniej, lider to górna część piramidy, nad którą zwykle czuwa jeszcze CEO lub innego rodzaju osoba sprawująca pieczę nad tym, w jakim kierunku podąża cała organizacja. Czym lider różni się od managera? Przede wszystkim manager to łącznik pomiędzy działem realizacji a liderem. Może więc awansować na lidera, jeżeli ma odpowiednie kompetencje oraz wystarczająco długie doświadczenie. W wielu przypadkach jest to po prostu kolejny etap kariery.
Co ważne, lider nie jest stanowiskiem samym w sobie. Często może nosić nazwę typu: „head of lub „strategic manager”. Takiej osobie przydaje się analityczny umysł wraz z e strategicznym podejściem do każdego realizowanego zagadnienia. Ciągle jednak nie mniej ważne są czynności egzekucyjne, a nastawienie na wynik powinno być tak ważne, jak wspieranie zespołu. Organizacja i motywowanie to jedno, ale działania realizacyjne są równie ważne, szczególnie na kluczowych etapach finalizacji konkretnego projektu.
Jeżeli masz odpowiednie kompetencje, doświadczenie i wiedzę, możesz starać się zostać liderem. Bardzo często poza wymienionymi aspektami przydaje się także odporność na stres i umiejętność pracy pod presją. Warto także wspomnieć o podwyżce, która wiąże się z awansem. Pełnienie funkcji lidera to odpowiedzialność, ale z drugiej strony szansa na rozwój. W rozwojowej branży (np. SXO) to także szansa na prowadzenie innowacyjnych i ciekawych projektów.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.