Najważniejsze trendy konsumenckie na 2025 rok — czego oczekują klienci?
3 min
3 min
Na skróty
Wpisanie się w trendy konsumenckie 2025 to klucz do sukcesu firm. Prawdziwa dźwignia rozwoju. W czasach niestabilnej wartości pieniądza, rozwoju sztucznej inteligencji i chęci poczucia bezpieczeństwa, wyłoniły się trendy, które można wykorzystać w biznesie. Zapoznaj się z sugestiami dotyczącymi tego, jak sprostać wymogom klientów w 2025 roku.
Pomimo rosnącej obecności sztucznej inteligencji w różnych sektorach, konsumenci wykazują ostrożność wobec jej nadmiernej promocji. Wielu z nich obawia się o prywatność swoich danych oraz rzeczywistą wartość dodaną oferowaną przez rozwiązania AI. Osoby, które na co dzień wykorzystują sztuczną inteligencję, wciąż odróżniają ją od wyłącznych wytworów człowieka.
W związku z tym często złym pomysłem jest oddelegowanie AI (ang. Artificial Intelligence) obsługi klienta. Oczywiście sztuczna inteligencja może stanowić nieocenione wsparcie. Na infoliniach dużych firm u konsumentów pojawia się jednak frustracja związana z chęcią przełączenia do realnego konsultanta.
Czasami drażniące dla oka mogą być również grafiki / teksty na stronie lub w mediach społecznościowych wygenerowane ewidentnie z AI. Jeżeli chcesz wpisać się w trendy konsumenckie, uwzględnij więc narastający sceptycyzm wobec sztucznej inteligencji.
Model subskrypcyjny zyskuje na popularności nie tylko w mediach czy oprogramowaniu, ale także w branżach dotychczas niekojarzonych z taką formą sprzedaży. Konsumenci cenią sobie wygodę i przewidywalność kosztów. Skłania to firmy do oferowania subskrypcji na produkty codziennego użytku czy usługi serwisowe. Adaptacja tego modelu może przynieść korzyści zarówno klientom, jak i przedsiębiorstwom.
Przewidujemy, że rynek subskrypcji będzie szybko się rozwijał. Subskrybować można dziś nie tylko platformy streamingowe. Można również wyposażenie biurowe, sprzęty IT i elektronikę. Prognozy wskazują, że z roku na rok wartość rynku subskrypcji będzie rosła. Konsumenci zdają sobie sprawę z tego, jak szybko nowe telefony i komputery stają się przestarzałe. Często więc, zamiast je kupić, wolą opłacać korzystanie z nich przez 12 miesięcy. Po roku natomiast wymienić ponownie na topowe urządzenia.
Zdj. 1. Platforma WeSub jako przykład popularnej strony www z ofertą wynajmu elektroniki
Źródło: https://wesub.eu/pl/subskrybuj-swoj-sprzet/
W obliczu rosnących kosztów życia, konsumenci coraz częściej poszukują sposobów na oszczędności. Firmy powinny oferować atrakcyjne promocje, programy lojalnościowe oraz transparentne informacje, aby przyciągnąć świadomych klientów. W niektórych przypadkach sprawdza się naliczanie punktów za zakupy. Punktów, które można później wymienić na rabat.
Zdj. 2. Catering dietetyczny Gastropaczka jako przykład usługodawcy, który oferuje wiele promocji (kodów rabatowych, punktów do zbierania itd.)
Źródło: https://gastropaczka.pl/
Wzrost zainteresowania inwestycjami alternatywnymi, takimi jak złoto, staje się zauważalnym trendem wśród konsumentów. Niepewność na rynkach finansowych skłania klientów do poszukiwania stabilnych form lokowania kapitału. Firmy z branży jubilerskiej oraz inwestycyjnej mogą wykorzystać ten trend. W związku z tym mogą zaoferować produkty i usługi, które odpowiadają obecnym wymogom rynku.
Duże modele językowe, takie jak choćby Chat GPT oraz Perplexity przeszukują strony internetowe podobnie jak użytkownicy i roboty wyszukiwarki. Warto uwzględnić ten fakt przy optymalizacji i rozbudowie strony www.
Tak zwane GEO (ang. Generative Engine Optimization) to metoda optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek internetowych, które są dostosowane do ery sztucznej inteligencji. GEO dotyczy więc także dostosowania pod Google. Silnikiem generatywnym w tym przypadku jest bowiem Google Search Generative Experience (SGE). Branża SEO oraz marketingu internetowego wciąż ewoluuje, a specjaliści muszą dziś uwzględniać działanie dużych modeli językowych (LLM). Czyli wpisać się w nowe trendy konsumenckie.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.