Naturalny link building – jak tworzyć?
3 min
3 min
Podstawowym działaniem w przypadku pozycjonowania strony internetowej, jest pozyskiwanie do niej linków z innych witryn. Niegdyś zadanie to nie było trudne, gdyż przede wszystkim liczyła się ilość wyżej wymienionych, a nie ich jakość. Im więcej linków prowadziło do danej strony www, tym wyżej znajdowała się ona w wynikach wyszukiwania. Obecnie jednak zadanie to zostało utrudnione przez specjalistów Google. Trudność polega na tym, że „sztuczne” linkowanie do strony uznawane jest za nieuczciwe działanie, a pod uwagę bierze się jedynie wysokiej jakości linki. W tym artykule powiemy sobie o tym czy właściwie jest link building, na czym polega naturalny link building oraz jakie są sposoby na pozyskiwanie wartościowych linków odsyłających do danej witryny internetowej.
Zanim powiemy sobie o tym co to jest link building, w pierwszej kolejności wyjaśnimy pojęcie linku. Otóż link jest odsyłaczem, który umieszcza się na innej stronie www lub np. w dokumencie tekstowym. Po jego kliknięciu natomiast użytkownik zostaje przekierowany do danej witryny lub innego dokumentu. Link może występować w różnorodnych formach. Może być to anchor czyli po prostu fragment tekstu, element graficzny, jak i również klasyczny adres URL. Niegdyś stosowanie tych pierwszych było czymś niezwykle popularnym, a obecnie ich używanie spotyka się z nałożeniem kary przez Google.
Po zapoznaniu się z teorią linku, warto teraz wyjaśnić czym jest tytułowy link building. Otóż jest to proces polegający na zdobywaniu linków pochodzących z innych witryn do tej, którą poddaje się pozycjonowaniu. Aby był on skuteczny, należy pozyskiwać wysokiej jakości odnośniki. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się być naturalny link building, o którym powiemy w dalszej części tekstu.
Mówiąc o linkach, możemy wyróżnić ich kilka rodzajów. Pierwszym typem są linki wewnętrzne, po kliknięciu których użytkownik zostaje przeniesiony na inną podstronę tego samego serwisu. Mowa tu o sytuacji, kiedy na stronie sklepu z kosmetykami umieszczany jest artykuł na temat tego, jak skutecznie radzić sobie ze zmarszczkami. Kiedy w tekście zostaną wymienione kremy na zmarszczki powinno się je podlinkować odsyłaczem, który będzie prowadził do podstrony na której użytkownik znajdzie ich bogatą ofertę.
Kolejnym rodzajem linków są linki zewnętrzne. Tak jak wcześniej zostało wspomniane, ten typ linków umieszcza się na innych stronach internetowych, a po kliknięciu w nie użytkownik zostaje przekierowany do strony docelowej. Można podzielić je również na linki naturalne czyli właśnie naturalny link building oraz na nienaturalne. Linki nienaturalne to inaczej spamowanie na blogach oraz forach internetowych. Naturalny link building polega natomiast na tym, że użytkownicy wstawiają linki do danej witryny internetowej bezinteresownie. Dzieje się tak najczęściej w sytuacji, kiedy dana osoba była zadowolona z jakiegoś produktu czy usługi i podejmuje decyzję o tym, aby podzielić się swoją opinią z innymi. Ten rodzaj linków jest najbardziej wartościowy, a im jest ich więcej, tym lepiej dana witryna postrzegana jest przez roboty Google.
Sposobów na pozyskiwanie linków do strony jest wiele. Należy pamiętać jednak o tym, aby cały proces link buildingu został dokładnie przemyślany i wdrożony. Najważniejszym jest, aby linki do witryny były umieszczane na stronach charakteryzujących się wysokim PageRank. Dzięki temu roboty Google uznają daną witrynę za wartościową i pozwolą osiągnąć jej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
W celu pozyskiwania linków można zastosować kilka rozwiązań. Pierwszym z nich są katalogi. Wyżej wspomniane świetnie sprawdzają się w przypadku stron firmowych, gdyż poza linkiem do danej witryny można umieścić tam również szereg informacji na temat danej firmy oraz jej dane teleadresowe. Kolejnym sposobem na pozyskiwanie linków jest prowadzenie bloga firmowego. W publikowanych na jego łamach artykułach można umieszczać linki, które będą bezpośrednio odsyłać użytkowników do danej witryny internetowej. Innym sposobem na pozyskiwanie linków są strony typu presell pages, gdzie umieszcza się artykuły z podlinkowanymi słowami kluczowymi. W link buildingu sprawdzają się także fora internetowe, portale social media czy artykuły sponsorowane. Te ostatnie przynoszą największe korzyści, ponieważ po pierwsze pozwala powiększyć grono klientów, jak i również podnieść pozycje strony w wynikach wyszukiwania.
W link buildingu powinno się zwracać uwagę na to czy dany link, który odsyła do witryny jest pozycjonujący. Mowa tu o linkach opatrzonych atrybutem dofollow i nofollow. W przypadku tych pierwszych, są one widoczne dla robotów Google, a co za tym idzie pozwalają na poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Ponadto najbardziej wartościowe dla pozycjonowania jest naturalny link building. W związku z tym faktem warto dokładnie zaplanować strategię pozyskiwania wartościowych linków, a nie tych pochodzących z forów czy katalogów. W tym wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie postawienie na content marketing.
Brak głosów - oceń jako pierwszy!