New Business Manager — czym się zajmuje?
3 min
3 min
Na skróty
Pozycja New Business Managera jest jedną z najważniejszych — i z pewnością też najciekawszych — ról w dzisiejszym biznesie. Wymaga bardzo szerokich kompetencji, a przede wszystkim — szóstego zmysłu, który pomaga wyszukiwać nowe możliwości dla firmy. Co należy do obowiązków New Business Managera… i czy jest dla niego miejsce w agencji SEO? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym tekście.
New Business Manager to stosunkowo nowa rola w świecie (polskiego) biznesu. Jego obowiązki wciąż w wielu firmach są rozdzielane pomiędzy strategów, specjalistów ds. sprzedaży i innych managerów średniego szczebla — chociaż w ostatnich latach zaczęło się to bardzo szybko zmieniać, wraz z dostosowywaniem struktury zarządzania największych agencji i przedsiębiorstw technologicznych do standardów zachodnich partnerów.
Najważniejszym zadaniem New Business Managera jest identyfikowanie, zarządzanie i rozwijanie nowych możliwości biznesowych firmy. Uczestniczy on w opracowywaniu strategii rozwoju i zajmuje się monitorowaniem rynku; buduje kontakty z potencjalnymi klientami i utrzymuje relacje z tymi, którzy chcą nawiązać z firmą stałą współpracę.
New Business Managerzy najczęściej są zatrudniani w agencjach marketingowych, reklamowych i interaktywnych, gdzie zajmują się przede wszystkim procesem poszukiwania nowych klientów (a tym samym, także i nowych źródeł przychodu). Coraz częściej spotkamy ich także w przedsiębiorstwach technologicznych z sektora B2B.
Idealny New Business Manager wyróżnia się zdolnościami w zakresie sprzedaży, strategii biznesowej oraz analizy rynkowej. Jest cierpliwy i zaangażowany — na swoje projekty patrzy długofalowo — a nawiązywanie nowych relacji na rynku nie przysparza mu trudności. I wreszcie — wykazuje się samodzielnością. To pozycja o dość dużej autonomii i bardzo szerokim zakresie zadań, na której nie ma miejsca na „mikrozarządzanie”.
Jak wspomnieliśmy — listą zadań należących do New Business Managera można by było obdarzyć kilka stanowisk. Standardowo należą do nich:
Jeżeli przyjmiemy, że najważniejszym zadaniem New Business Managera jest pozyskiwanie nowych klientów (i źródeł przychodu) — okaże się, że pozycja ta niewiele się różni od roli specjalistów ds. sprzedaży B2B czy, mówiąc już najogólniej — handlowców.
Różnice jednak są — i to istotne. Po pierwsze, New Business Manager skupia się na rozwijaniu potencjalnych przedsięwzięć i partnerstw handlowych — obsługa stałych, już ugruntowanych klientów firmy stanowi znacznie mniejszą część jego pracy, choć wciąż może być w nią zaangażowany.
A po drugie — zakres obowiązków New Business Managera jest po prostu szerszy. Handlowcy oraz specjaliści ds. sprzedaży zajmują się realizacją bieżących celów sprzedażowych i są skupieni niemal całkowicie na procesie sprzedaży (prowadzeniu negocjacji, budowaniu bezpośrednich relacji z klientami, prezentowaniu oferty). W przypadku New Business Managera do tych zadań dochodzi opracowywanie strategii działań sprzedażowych w dłuższej perspektywie, opieka nad projektami sprzedażowymi oraz monitorowanie rynku.
Dobry New Business Manager jest niezastąpionym członkiem zespołu każdej agencji digital marketingu — np. agencji SEO. Dzięki nowym możliwościom prospektowania klientów i budowania relacji, jakie daje nam internet, jego rola jest przynajmniej tak samo istotna, jak w tradycyjnych agencjach — o ile nie jeszcze większa.
W marketingowej „układance” agencji digitalowych to właśnie jego zadaniem jest rozpoznanie potrzeb potencjalnego klienta i uświadomienie go, co (i ile) może zyskać na współpracy. New Business Manager musi być więc zawsze o krok przed klientem i rozumieć jego biznes tak dobrze, jak on sam — co jest zadaniem niełatwym, ale kluczowym dla rozwoju działalności i wzrostu zysków. A z punktu widzenia samego managera — niezwykle angażującym i rozwijającym.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.