Naśladowanie reklamy, podobnie jak kopiowanie modelu sprzedaży, to bardzo popularne zjawisko w niemal każdej branży. Firmy odnoszące sukces są często przykładem dla innych, mniejszych marek, które zamiast czerpać inspirację, podążają dokładnie tą samą, wytartą już ścieżką. Dowiedz się, dlaczego kopiowanie modelu sprzedaży nie jest dobrym rozwiązaniem dla Twojego biznesu.
Na skróty
Kopiowanie modelu sprzedaży – wady
Trudno znaleźć naprawdę dobre modele sprzedaży pozbawione niedoskonałości. Niestety, ale praktycznie każda strategia posiada jakieś słabe punkty, niedopracowania oraz luki. To właśnie dlatego kopiowanie modelu sprzedaży nie jest do końca dobrym pomysłem. W ten sposób powielasz błędy konkurencji, zamiast wykreować własną, oryginalną strategię. Korzystanie z gotowego rozwiązania dodatkowo sprawia, że zdecydowanie trudniej jest wychwycić wszystkie wady danego modelu sprzedażowego. Co więcej, Twoja marka stanie się powtarzalna i w żaden sposób się nie wyróżni. Analogicznie, nie zachęcisz klientów unikalnym pomysłem – usługi oraz produkty będą traktowane jako jedne z wielu, stanowiąc alternatywę dla konkurencyjnych ofert.
Kopiowanie modelu sprzedaży mogą dostrzec potencjalni klienci. Nagminne, agresywne wręcz powielanie konkurencji zbuduje negatywny wizerunek wokół Twojej marki. Wówczas jeszcze trudniej będzie Ci pozyskać konsumenta, a zbudowanie silnej więzi (społeczności) z odbiorcami stanie się niemal niemożliwe.
Zrezygnuj z naśladowania reklamy – czerp inspirację
Podobnie jak kopiowanie modelu sprzedaży, także i naśladowanie reklamy może wywołać kryzys wizerunkowy. Bez względu na to, czy prowadzisz sklep stacjonarny, czy internetowy, potrzebujesz oryginalnego pomysłu. Oczywiście spoglądanie na konkurencję oraz wyciąganie wniosków nie jest niczym złym – wręcz przeciwnie. Warto podpatrywać, w jaki sposób działają inne firmy w branży. Pamiętaj jednak, aby prowadzić obserwacje, a nie naśladować reklamę, czy model sprzedaży. Wykorzystaj konkurencję do własnej inspiracji.
Pobudź kreatywność do działania i przygotuj unikalną promocję firmy, której efektem będzie poszerzenie grona klientów, czy zbudowanie świadomości wśród konsumentów. Zrezygnuj z naśladowania reklamy na rzecz własnego, nieszablonowego pomysłu. Jeżeli samodzielnie nie potrafisz nic zdziałać, możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów, działających zawodowo w marketingu. Wówczas, zamiast kopiować model sprzedaży, będziesz mieć własny, oryginalny wariant.
Przygotuj indywidualną strategię promocyjną
Jeżeli chcesz samodzielnie przygotować strategię promocyjną, musisz odpowiedzieć na kilka ważnych pytań. W ten sposób zdecydowanie łatwiej będzie Ci się komunikować z klientami, dodatkowo spersonalizujesz reklamy pod oczekiwania konsumentów.
Co daje wyjątkowego Twój produkt lub usługa? Swoje przemyślenia możesz spisać na kartce, aby do nich wracać podczas przygotowywania reklam czy tekstów ofertowych wdrażając własny model sprzedażowy. Gdy dokładnie określisz wyjątkowość swoich produktów lub usług, postaraj się wspomnieć o nich, gdy tylko konsument będzie mieć styczność z Twoją ofertą.
Dlaczego warto kupić? Konkurencyjnych propozycji z pewnością nie brakuje – to właśnie dlatego musisz jasno przedstawić potencjalnemu klientowi zalety swojej oferty. Zrób to w sposób atrakcyjny, możesz wykorzystać akcent humorystyczny lub kontrowersję. Usiądź i pomyśl nad tą kwestią.
Co zmienia Twój produkt lub usługa? Nikt nie skorzysta z Twojej oferty przypadkowo. Każdy chce coś zmienić w swoim życiu lub coś zyskać. Zastanów się, w jaki sposób produkt lub usługa wpłynie na konsumenta, następnie podaj te elementy na tacy w swoim tekście sprzedażowym, reklamie, czy opisie oferty.
Jakich doświadczeń dozna konsument? Przedstawiając zalety produktu lub usługi, postaraj się wspomnieć o tym, jak Twoja oferta zmienia codzienność konsumenta. Chcesz poznać prosty przykład? Proszę – telefon komórkowy pozwoli szybko komunikować się z różnymi osobami, samochód jest bezpieczny i komfortowy, a luksusowy zegarek nie tylko odmierza czas, ale i doskonale się prezentuje na nadgarstku. Podpowiedz klientowi, jak Twoja oferta wpłynie na codzienne doświadczenia.
Kiedy pojawią się rezultaty i jaką przybiorą postać? Ten punkt jest przydatny tylko dla niektórych produktów lub usług. Jeżeli Twoja propozycja powinna przynieść klientowi jasne, miarodajne efekty, postaraj się je przedstawić. W takim przypadku z pomocą przychodzi na przykład studium przypadku (case study), czy recenzje zadowolonych konsumentów. Skoro Twoja oferta działa i warto z niej skorzystać, udowodnij to!
Zbuduj silną więź z konsumentami, zamiast naśladować innych
Wiesz już, że naśladowanie reklamy oraz kopiowanie modelu sprzedaży nie jest odpowiednim pomysłem na rozwój biznesu. Postaraj się poznać dokładnie potrzeby klientów i daj im dokładnie to, czego oczekują. Swoją propozycję umieść w atrakcyjnym „opakowaniu”, aby do niej zachęcić. Przede wszystkim pamiętaj, aby unikać powielania konkurencji. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie czerpanie inspiracji oraz przygotowanie własnego modelu sprzedażowego i strategii promocji marki.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.