Niecodzienny sposób na zaoszczędzenie budżetu indeksowania w SEO
2 min
2 min
Na skróty
Budżet indeksowania to ważny element efektywnego zarządzania widocznością strony w wyszukiwarkach. W obliczu coraz bardziej zaawansowanych technologii i złożonych witryn, właściwe zarządzanie zasobami staje się sporym wyzwaniem. W tym wpisie dowiesz się, jak wykorzystać mało znane, lecz niezwykle skuteczne techniki, aby zoptymalizować ten proces.
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/front-view-businessman-with-wooden-building-blocks_23-2148780640.jpg?t=st=1733735868~exp=1733739468~hmac=b8a60992f60602c88a4be3a3b3e4a0cd38a2ddbe4e195b1ad7c86f1c0c31ee6e&w=1060
Googlebot, robot indeksujący wyszukiwarki Google (odpowiadający za indeksowanie treści SEO), działa w oparciu o określony budżet – ilość stron i zasobów, jakie jest w stanie przetworzyć w konkretnym czasie. W przypadku skomplikowanych witryn, bogatych w JavaScript czy CSS, ten budżet może zostać szybko wyczerpany – ograniczona jest wówczas skuteczność indeksowania.
Zdj 1. Omówienie robotów i modułów pobierania Google.
Źródło: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/overview-google-crawlers?hl=pl
Google stosuje własne mechanizmy cache’owania umożliwiające przechowywanie zasobów strony do 30 dni, niezależnie od ustawień HTTP cache. To oznacza, że zmiana adresów URL zasobów za pomocą parametrów „cache-busting” może być kosztowna dla budżetu indeksowania.
Rozważ w tym przypadku:
Jednym z najprostszych sposobów na odciążenie głównego serwera strony jest przeniesienie zasobów JavaScript czy obrazów, na zewnętrzne serwery, np. CDN (ang. Content Delivery Network).
Dlaczego to działa?
Chociaż blokowanie zasobów w pliku robots.txt wydaje się szybkim rozwiązaniem, może ono przynieść więcej szkody niż pożytku. Googlebot, nie mając dostępu do ważnych plików, CSS czy JavaScript, nie jest w stanie prawidłowo zinterpretować zawartości strony. Efekt? Spadek jakości indeksowania i potencjalne obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania (za które odpowiada pozycjonowanie stron).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.