Nieskończone przewijanie, mity o E-E-A-T, problemy Google
4 min
4 min
Na skróty
Google ogłosiło koniec nieskończonego przewijania w wynikach wyszukiwania, wzbudzając pytania wśród specjalistów SEO o prawdziwe motywy tej zmiany. Jednocześnie firma zdradza, jak mierzy jakość swoich wyników, ujawniając kompleksowe podejście do analizy danych.
Źródło: https://img.freepik.com/free-vector/abstract-infinity-background_1217-1189.jpg?t=st=1719919392~exp=1719922992~hmac=f08cf2f59c78e10edb67ecefc13a0518733e75c6c8f8f86b80e1c6420683e835&w=740
Oprócz tego: Google wciąż boryka się z problemami przy złożonych zapytaniach zawierających przyimki i słowo „not”, co może wpływać na jakość wyszukiwania. Dodatkowo rozwiewamy mity wokół E-E-A-T, ujawniając, jak naprawdę działa ten system oceny treści.
Najnowsze newsy o SEO z Semcore… czas start!
W 2021 roku Google wprowadziło ciągłe przewijanie w mobilnych wynikach wyszukiwania, wyświetlając do czterech stron wyników bez konieczności kliknięcia, aby zobaczyć więcej. Ta zmiana została pozytywnie przyjęta przez właścicieli stron internetowych i specjalistów SEO, ponieważ dawała większe możliwości na wyświetlenie ich witryn w organicznych wynikach wyszukiwania.
Zdj 1. Post internauty, który zauważył zmianę jako jeden z pierwszych.
Źródło: www.x.com/Kevin_Indig/status/1805627923811950701
Według serwisu The Verge, Google postanowiło usunąć ciągłe przewijanie, aby przyspieszyć wyniki wyszukiwania. Najpierw zmiana nastąpi na komputerach, a następnie na urządzeniach mobilnych. W zamian pojawi się klasyczny pasek paginacji lub przycisk „Więcej wyników” na dole strony.
Zdj 2. Ogłoszenie zakończenia ciągłego przewijania.
Źródło: www.x.com/googlehonesty/status/1805591610794951031
Chociaż Google twierdzi, że zmiana ma na celu przyspieszenie wyników wyszukiwania, wielu specjalistów SEO jest sceptycznych. Ujawnione e-maile pokazują, że zarząd Google szukał sposobów na zwiększenie liczby reklam w wynikach wyszukiwania. Brett Tabke, założyciel konferencji Pubcon, uważa, że zmiana ta zwiększy liczbę kliknięć na reklamy i zarobki Google, minimalizując widoczność organicznych wyników wyszukiwania.
W ostatnim odcinku podcastu Google’s Search Off The Record, Elizabeth Tucker, dyrektor zarządzający produktami w Google, omawia, w jaki sposób firma ocenia jakość wyszukiwania.
Zdj 3. Podcast w którym Google przedstawia metody pomiaru jakości wyszukiwania.
Źródło: www.youtube.com/watch?v=YrqpIPQ0Pmc
Tucker wyjaśnia, że Google wykorzystuje różne metody, w tym m.in.:
Z tego, co się dowiedzieliśmy, Google polega na ręcznej ocenie przez swoich pracowników oraz analizie wzorców zachowań internautów w celu zrozumienia, czy wyniki są pomocne.
Tucker podkreśla, że technologia i strony internetowe ciągle się zmieniają, więc Google musi stale doskonalić swoje metody pomiaru jakości wyszukiwania.
Pomimo postępów w zrozumieniu intencji użytkowników, Google nadal ma trudności z niektórymi typami zapytań. Elizabeth Tucker omawia te problemy w podcaście Google’s Search Off The Record.
Zapytania zawierające słowo „not” stanowią wyzwanie dla algorytmów Google. Przykładowo, „buty nie produkowane w Chinach” będzie interpretowane na różne sposoby – niekoniecznie takie, jak nam się pierwotnie wydaje (np. przedstawiając buty z mniej znanych chińskich lokalizacji).
Przyimki, które pokazują relacje między słowami w zdaniu, stanowią również spore wyzwanie dla Google. Zapytania typu „restauracje z miejscami na zewnątrz” wymagają precyzyjnego zrozumienia kontekstu – w innym wypadku otrzymamy nieprawidłowe wyniki.
Długie zapytania składające się z wielu słów często sygnalizują wysoką intencję użytkownika. Jednak jeśli Google nie jest w stanie zrozumieć skomplikowanych zapytań (np. ze względu na zbyt dużą złożoność), będzie miał trudności z wyświetleniem najbardziej odpowiednich wyników.
E-E-A-T, czyli Experience, Expertise, Authoritativeness, i Trustworthiness, jest jednym z najważniejszych elementów wytycznych Google dotyczących jakości wyszukiwania. Jednak mimo jego znaczenia, wiele kwestii dotyczących E-E-A-T wciąż budzi pytania.
Zdj 4. Najnowszy update Google obejmujący E-E-A-T.
Źródło: developers.google.com/search/blog/2022/12/google-raters-guidelines-e-e-a-t
Elizabeth Tucker podkreśla, że nie ma jednego sygnału rankingowego, który idealnie pasowałby do wszystkich elementów E-E-A-T. Google ocenia w tym przypadku różne czynniki, m.in. doświadczenie, autorytet i wiarygodność, jednak jeśli mowa o jednym, spójnym sygnale – po prostu go nie ma.
Tucker zauważa, że PageRank, jeden z klasycznych sygnałów Google, jest w pewnym sensie związany z autorytatywnością, ponieważ mierzy on znaczenie strony na podstawie liczby i jakości linków prowadzących do niej.
E-E-A-T nie jest stałą koncepcją. Google dostosowuje swoje wytyczne wraz ze zmianami w technologii i zachowaniach użytkowników. Strony internetowe powinny inwestować w dokładne, aktualne informacje, jasne źródła i autorów o uznanych kompetencjach.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.