Nowoczesny marketing – jak dziś promować biznes?
5 min
5 min
Na skróty
Sukces każdej firmy zaczyna się od przemyślanej strategii marketingowej. W czasach, gdy statystyczny polski internauta spędza w sieci kilka godzin każdego dnia, nie można w jej ramach nie uwzględnić działań prowadzonych właśnie w internecie. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie ścieżki dotarcia do potencjalnych klientów oferuje internet — i dlaczego są one podstawą nowoczesnego marketingu!
Czasy, gdy każda firma potrzebowała fizycznej siedziby już dawno minęły. Dziś domem wielu przedsiębiorstw jest ich strona internetowa. To do niej prowadzą reklamy AdWords, linki w artykułach sponsorowanych i posty na Facebooku — i tam też Twój potencjalny klient po raz pierwszy w pełni zapozna się z Twoją ofertą. Aby go przy niej zatrzymać, powinieneś o swoją stronę zadbać jak najlepiej. Bez tego nawet najskuteczniejsze reklamy nie przełożą się na wzrost wskaźnika konwersji i wyższą sprzedaż.
Budując stronę internetową należy uwzględnić zarówno perspektywę użytkowników, jak i robotów Google’a — o pozycjonowaniu powiemy nieco więcej w dalszej części artykułu, ale już teraz warto zaznaczyć, że poszczególne elementy nowoczesnej strategii marketingowej zawsze są zależne od siebie nawzajem. Jeśli jeden ze składników strategii nie zostanie wdrożony prawidłowo, obniży to skuteczność pozostałych działań. Dlatego też warto powierzyć opiekę nad marketingiem agencji SXO, która kompleksowo zadba o pozycję Twojej firmy w sieci.
Wracając jednak do stron internetowych — tworząc swoje miejsce w internecie musisz zwrócić uwagę na:
Jeżeli przygotowałeś już funkcjonalną, responsywną i wypełnioną wartościowymi treściami stronę, powinieneś zadbać o to, aby każdy mógł na nią trafić. Najprościej — poprzez wyszukiwarkę Google. Amerykański gigant daje przedsiębiorcom kilka sposobów na dotarcie do potencjalnych klientów — przybliżmy najważniejsze z nich.
Pozycjonowanie strony internetowej to cały zestaw działań on-site (bezpośrednio na stronie) i off-site (poza nią), które mają na celu podwyższenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Dla budowania świadomości marki i zaufania do niej wśród potencjalnych klientów ma to kluczowe znaczenie — witryny na wysokich pozycjach są przez użytkowników postrzegane jako bardziej wiarygodne i, po prostu, wielokrotnie częściej odwiedzane. Badanie jednej z amerykańskich agencji SEO (How People Use Google Search — Backlinko) pokazało, że zaledwie 9% użytkowników dociera do dziesiątej pozycji na liście wyników Google’a… a niecałe pół procenta trafia na drugą stronę.
Trzeba jednak zaznaczyć, że proces pozycjonowania jest dosyć czasochłonny — pierwsze efekty są zauważalne dopiero po kilku miesiącach pracy. Do tego algorytmy Google’a bardzo surowo oceniają strony pod kątem ich wartości dla użytkowników — warto zatem, aby pozycjonowaniem zajęła się profesjonalna agencja SEO, której specjaliści są na bieżąco z wymaganiami Google’a i zadbają między innymi o:
Szczególną formą pozycjonowania jest tzw. pozycjonowanie lokalne — targetowane z myślą o odbiorcach z danego miasta lub regionu. Jeśli spotkałeś się z treściami, których tytuł brzmiał na przykład „Wynajem mieszkania we Wrocławiu — jak znaleźć mieszkanie w stolicy Dolnego Śląska?” – to znaczy, że prawdopodobnie trafiłeś właśnie na przykład pozycjonowania lokalnego.
Inną formą promocji witryny w wynikach wyszukiwania jest Google Ads. W skrócie — są to linki reklamowe, które wyświetlają się w wyszukiwarce przed wynikami organicznymi. W porównaniu do działań pozycjonerskich ich efekty są widoczne niemal natychmiast — można je również edytować na bieżąco, co pozwala szybko reagować na zmieniające się wśród internautów trendy.
Opieranie strategii SEO na Google Ads ma jednak dosyć poważne wady. Przede wszystkim — odnośniki reklamowe cieszą się mniejszym zaufaniem użytkowników niż wyniki organiczne; a co za tym idzie, mają również niższy współczynnik klikalności. Drugi problem to dosyć wysoka cena — kampanie Google Ads rozliczane są „za kliknięcia”, a koszt jednego wejścia na stronę jest w dużej mierze zależny od słów kluczowych, pod które prowadzimy kampanię (im bardziej konkurencyjne, tym koszt jest wyższy).
Z zasady Google Ads powinno być więc uzupełnieniem szerszych działań pozycjonerskich, a nie ich fundamentem.
Kolejna strategia nowoczesnego marketingu to tak zwany content marketing. Polega ona na publikowaniu w internecie merytorycznych, wartościowych dla potencjalnych klientów treści. Mogą być to:
Zdj 1. Firmowy blog jest jednym z lepszych sposobów na połączenie działań z zakresu content marketingu i pozycjonowania
Źródło: Semcore – blog
Celem takich treści jest przede wszystkim dotarcie do odbiorców, którzy mogliby być zainteresowani Twoją ofertą. Wartościowy, unikalny content pozwala zbudować pozytywny, ekspercki wizerunek marki, zwiększyć jej świadomość i wzbudzić do niej zaufanie. A jeżeli zadbamy także o optymalizację treści pod SEO (nasycimy je odpowiednimi frazami oraz dodamy prowadzące na Twoją stronę linki), to posłużą one jako element strategii pozycjonowania… i sposób na zwiększenie ruchu na Twojej witrynie.
Na koniec zostawiliśmy temat mediów społecznościowych — które nie tylko są podstawą nowoczesnego marketingu, ale także odmieniły sposób, w jaki podchodzimy do planowania strategii komunikacji z (potencjalnymi) klientami.
Prowadząc profil swojej marki w social mediach możesz dotrzeć do szerokiego (a jednocześnie starannie dobranego — portale społecznościowe oferują bardzo skuteczne narzędzia do badania i segmentacji grup docelowych) grona odbiorców — i przedstawić im swoją firmę od zupełnie innej strony. Portale społecznościowe dają szansę na bezpośredni kontakt z Twoją marką — dla dobrego marketera to okazja, aby zbudować wśród potencjalnych klientów zaufanie i przywiązanie do marki na znacznie wyższym poziomie, niż umożliwiają to inne kanały marketingowe.
Oczywiście, każda platforma społecznościowa ma swoją specyfikę. Dzięki LinkedIn dotrzesz do profesjonalistów i potencjalnych partnerów biznesowych, a za pośrednictwem TikToka — opartego na dynamicznych, walczących o każdą sekundę uwagi filmikach — trafisz do odbiorców z generacji Z. Instagram jest z kolei platformą mocno wizualną — jeśli Twoje produkty mają pod tym względem duży potencjał, możesz spróbować swoich sił także i tam. Nie zapominamy naturalnie o Facebooku — portalu z największą bazą użytkowników, dysponującą najbardziej zaawansowanymi narzędziami analitycznymi i pozwalającą publikować w zasadzie każdy rodzaj treści. Spośród wymienionych platform to także on daje najszersze możliwości jeśli chodzi o budowę trwałej społeczności wokół marki. Większość firm zaczyna swoją „przygodę” z social media właśnie na Facebooku.
Zdj 2. Dzięki menedżerowi reklam Meta (do niej należą m.in. Facebook oraz Instagram) możesz bardzo precyzyjnie określić swoją grupę odbiorców
Źródło: How To Use (Meta) Facebook Ads Manager: A Guide for 2023 – Shopify
Warto jeszcze zaznaczyć, że platformy społecznościowe, poza organicznymi metodami dotarcia do klienta (czyli poprzez rozwój profilu firmy i zgromadzonej wokół niego społeczności), pozwalają także na publikację płatnych reklam. W połączeniu z dostępnymi narzędziami analitycznymi i stojącymi za sukcesem social mediów algorytmami taka reklama może naprawdę skutecznie dotrzeć do ściśle określonej grupy odbiorców.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.