Od czego zależy efektywność sklepu internetowego?
4 min
4 min
Na skróty
Przez efektywność sklepu internetowego rozumiemy przede wszystkim poziom sprzedaży w tym sklepie. Im więcej sprzedajemy, tym lepiej rozwija się nasz biznes w sieci. Co zatem powinniśmy zrobić, aby uzyskać maksymalne zwiększenie efektywności sklepu internetowego, sprzedawać więcej, wypromować swój sklep w internecie?
Zakupy w internecie są dziś aż tak popularne, że nawet niektóre sklepy, które posiadają swoje stacjonarne placówki, w pierwszej kolejności dbają o sprzedaż online. Nic dziwnego. Sklepy internetowe pozwalają na szybsze przejrzenie większej liczby konkurencyjnych produktów, prezentują je w sposób wystarczający do podjęcia decyzji zakupowej, a także oferują zwykle niższe ceny. Sama wygoda. Sklepy internetowe, ich efektywność sprzedażowa, z jednej strony niczym nie różni się od tradycyjnej sprzedaży: oferta, cena, zaopatrzenie, dostępność, promocje, odpowiedź na potrzeby klienta – to wszystko zna każdy, kto prowadził chociażby sklepik z pieczywem lub kwiaciarnię. Jednakże umiejscowienie sklepu w przestrzeni internetu wnosi nowe, istotne elementy, które okazują się być decydujące dla efektywności sklepu internetowego.
Aby sklep internetowy osiągnął ten poziom efektywności, na którym nam zależy, musi być dobrze zorganizowany. Zarówno klient musi czuć się fachowo obsłużony, dostawy towarów powinny dostarczać poszukiwane produkty, ale niezbędne są również działania promocyjne w sieci. Na początku ustalmy, kto jest naszym klientem. Do jakiej grupy należy? Jakie ma preferencje? W jaki sposób się zachowuje? Sklep internetowy będzie efektywny, jeżeli będzie działał dla klienta. Nawet layout witryny sklepowej, prezentacja produktów, ich opisy tworzone przez copywriterów – to wszystko ma znaczenie. Efektywność sklepu internetowego podniesiemy także przez integrację z social media, szczególnie z Facebookiem, skąd może przyjść wiele ruchu na stronę sklepu. Jak zawsze w internecie – czymś trzeba przykuć uwagę, wyróżnić się, być oryginalnym. Ta zasada dotyczy każdego aspektu działania sklepu. Na przykład opisy kategorii produktów muszą być atrakcyjne, ponadto spełniać wymagania SEO. Bardzo dobrym pomysłem jest zakładka z blogiem, na którym będziemy publikować artykuły, np. o naszej działalności, produktach, promocjach lub nawet życiu wewnętrznym sklepu, który prowadzimy. Warto włożyć trochę wysiłku w doskonałe wypromowanie produktów wiodących. Ich nazwy zostaną wyświetlone w wynikach wyszukiwania, będą często klikane, a nawet jeśli klient się rozmyśli, to i tak odwiedzi naszą stronę sklepową, więc można liczyć, że wykona jakieś działania zakupowe.
W jaki sposób klient trafia na produkt w naszym sklepie? Wpisuje wyrażenie do wyszukiwarki, które często będzie po prostu nazwą produktu. Dlatego efektywność sklepu internetowego w dużej mierze zależy od posłużenia się urządzeniami podpowiadającymi nam słowa kluczowe, a następnie stosowanie ich w artykułach, opisach produktów i innej zawartości tekstowej strony sklepu. Nie można także zapomnieć o właściwej prezentacji produktów. Przyda się wiele zdjęć dobrej jakości. Zasadą jest to, aby produkt został zaprezentowany w sposób na tyle pełny, że klient nie będzie miał potrzeby udawania się do sklepu stacjonarnego – na stronie sklepu internetowego znajdzie wszystko, co chce wiedzieć o poszukiwanej przez siebie rzeczy. Nie wolno zaniedbać kontaktu z klientem. Nasze linie telefoniczne powinny być czynne, aby odpowiadać na pytania klienta – tak samo jak w trakcie zakupów tradycyjnych robi to obsługa sklepu. Jeszcze niedawno uważano moduł czatu z klientem przez stronę za coś zniechęcającego. Dziś wiemy, że krótka rozmowa tekstowa na czacie w pracownikiem sklepu pomaga klientowi się zdecydować – zaleca się więc mieć na stronie sklepu czat dla większej efektywności sprzedaży. Podobnie powiadomienia typu push, dzięki którym klient otrzyma więcej informacji. (Powiadomienia push służą także celom czysto marketingowym, np. ogłaszaniu promocji).
Pozycjonowanie sklepu internetowego można uważać za odpowiednik ślicznie przygotowanej witryny sklepu tradycyjnego, dobrego designu szyldu sklepu i tym podobnych elementów. Chcemy zwrócić na siebie uwagę, chcemy wyjść z cienia anonimowości, chcemy, aby nasz sklep internetowy był rozpoznawalny. Zabieramy się więc do sprawy od strony optymalizacji witryny. Dostosowujemy treści tekstowe, poprawiamy czas wczytywania strony, wykonujemy internal linking, opisujemy obrazki – wszystko, co Google zauważy jako czynnik pozycjonujący nasz sklep internetowy. Konieczna jest wersja mobilna strony (większość ruchu nadejdzie z urządzeń typu smartfon), a czasem również wersje obcojęzyczne (zależnie od tego jak myślimy o zasięgu naszego działania, a więc o rynku, który przecież nie musi ograniczać się do kraju rodzimego). Gatunek tekstu w internecie, którym jest opis produktu, ma szczególnie ważne zastosowanie w budowie sklepu internetowego i zwiększeniu jego efektywności. Potrzebne będą też informacje o działaniach konkurencji w naszej branży, gdyż nie chcemy przecież przegrać rywalizacji – rywalizacja jest wpisana w działalność sklepu na wolnym rynku. W końcu trzeba zadbać o bazę linków kierujących do naszego sklepu. Zadanie jest czasochłonne, ale bardzo opłacalne, przynosi świetne efekty SEO.
Powiedzieliśmy o samych podstawach tworzenia efektywnego sklepu internetowego. Niektóre z wymienionych działań wykonujemy tylko raz, inne będą musiały być powielane, tak samo jak umowy podpisywane z dostarczycielami towaru. Pewne jednak jest to, że wiedza o tym jak osiągnąć efektywność sklepu internetowego nie jest tajemnicą i każdy przedsiębiorca może z niej korzystać dla rozwoju swojego sklepu, aby odnosić rzeczywiste sukcesy.