Optymalizacja PDF pod SEO – jak to robić?
3 min
3 min
Na skróty
E-booki, poradniki, cenniki, bilety wstępu na rozmaite wydarzenia… Z pewnością nie raz pobierałeś dokumenty PDF z różnych stron internetowych. Zastanawiałeś się jednak nad tym, jaką rolę pełni PDF w SEO? Warto wiedzieć o tym, że roboty Google indeksują pliki w tym formacie tak samo jak inne treści, pojawiające się np. we wpisach i jak można to wykorzystać w pozycjonowaniu witryny. Sprawdź, jak poprawnie optymalizować PDF pod SEO!
PDF swoją popularność zyskał dzięki uniwersalności – dokument ten możemy otworzyć na każdym komputerze i w każdej przeglądarce, nie musząc martwić się o jego formatowanie, dodatkowo pliki te są łatwe w nawigacji. Co równie ważne, format ten wyróżnia mały rozmiar, nic więc dziwnego, że tak skompresowane materiały są łatwe do przesyłania oraz zamieszczania na stronach internetowych. Przesyłając pliki PDF pod SEO, musisz jednak pamiętać o tym, żeby nie były one szyfrowany. Aby Googleboty mogły poprawnie odczytać treść pliku, włącznie z linkami, nie może on być chroniony hasłem. Obrazy i zdjęcia nie są indeksowane – natomiast adresy URL wpływają pozytywnie na PageRank, a więc i wyświetlenia w wyszukiwarce Google. Pamiętaj jednak o tym, że zawarte w dokumencie PDF linki nie posiadają atrybutów, takich jak nofollow czy dofollow. Co to oznacza? Najprościej mówiąc: nie wpływają one na jakość strony w taki sposób, w jaki inne odnośniki zamieszczone w witrynie. Mianowicie, roboty indeksujące odnotują, że taki link istnieje, ale nie będą za nim podążać. Zapewnią one natomiast informacje o tym, jak tematyka publikacji nawiązuje do treści zamieszczanych na witrynie. Są one jednak ważne z punktu widzenia użytkownika, ponieważ kierują do źródeł i zwiększają ruch na docelowej stronie internetowej. Jakie jeszcze działania należy więc wykonać, aby optymalizacja PDF pod SEO przyniosła oczekiwane efekty?
Plik PDF nie jest stroną internetową, nie posiada więc kodu HTML. Z tego względu, przygotowując PDF pod SEO, należy się skupić na zupełnie innych elementach optymalizacji. Dużo zależy już od samego formatowania dokumentu, dlatego zanim jeszcze trafi on na stronę, upewnij się, że:
Optymalizacja PDF pod SEO na początkowych etapach nie jest więc wcale trudna – również i dalsze pozycjonowanie nie będzie problemem, jeśli tylko dodawane przez Ciebie treści będą ciekawe oraz zgodne z Twoimi dotychczasowymi działaniami marketingowymi. O co więc należy zadbać, udostępniając plik PDF na stronie internetowej?
Ważnym, a często pomijanym posunięciem w przypadku optymalizacji PDF pod SEO jest nadanie plikowi odpowiedniej nazwy – a przecież najłatwiej umieścić tam słowo kluczowe oraz wskazać zawartość publikacji. W nazewnictwie nie stosuj jednak polskich znaków, spacji i liczb – zamiast spacji oddziel słowa myślnikami, dzięki czemu uzyskasz czytelny i prosty adres URL, kierujący do pliku, co wpłynie na wyświetlenia w wynikach wyszukiwania Google. PDF pod SEO powinien także posiadać znaczniki meta title oraz description, zoptymalizowane pod konkretne słowa kluczowe. Nie zapomnij również przystosować pliku do wyświetlaczy smartfonów. Na koniec – przed załadowaniem PDF na stronę internetową, koniecznie zwróć uwagę na to, czy plik jest skompresowany do mniejszego rozmiaru. Szczególnie, jeśli w dokumencie zamieszczasz dużą ilość obrazów. Szybkość ładowania to jeden z ważniejszych wskaźników pozycjonowania, do którego Google przywiązuje ogromną uwagę, warto więc zawsze pamiętać o tym, aby jak najbardziej ułatwiać odbiorcom witryny jej użytkowanie i pobieranie plików. Optymalizacja PDF pod SEO nie należy do trudnych, a może przynieść bardzo ciekawe efekty – zwłaszcza w połączeniu z dedykowaną stroną lądowania, czyli landing page’em. Zaniedbując tego typu aspekty prowadzenia witryny możesz stracić wartościowy ruch, generowany poprzez odpowiedni dobór słów kluczowych. Dlatego pamiętaj o tym, aby zadbać o SEO w każdych działaniach!