Na skróty
Paginacja, stosowana w świecie cyfrowym, odnosi się do techniki dzielenia treści na wielu stronach, w celu zapewnienia lepszej czytelności oraz użyteczności serwisu. Na pewno spotkałeś się z nią podczas przeglądania list produktów w sklepie internetowym lub czytania artykułów w serwisie informacyjnym. Odpowiednio zaprojektowana paginacja jest niezauważalna, natomiast jej brak lub nieprawidłowe wykonanie może frustrować i zniechęcać do korzystania z wybranej strony WWW. Interesują Cię najważniejsze zasady paginacji na stronie internetowej? W takim razie przeczytaj ten artykuł!
Kiedy odwiedzasz stronę, chcesz od razu wiedzieć, jak się po niej poruszać. W przypadku paginacji oznacza to stosowanie prostych i znanych symboli. Strzałki wskazujące kierunek oraz cyfry oznaczające numery stron – wszystko powinno być jasne i zrozumiałe na pierwszy rzut oka. Użytkownik nie powinien zgadywać, co robi dany przycisk.
Zdj 1. Jasne i zrozumiałe strzałki oraz przyciski.
Źródło: AliExpress.
Paginacja nie może być ukryta w rogu strony lub zbyt mała. Powinna być dobrze widoczna, ale nie krzykliwa. To trochę jak znaki drogowe – ważne, żeby je zauważyć, natomiast gorzej, jak przytłaczają cały krajobraz.
Zdj 2. Prawidłowo widoczna paginacja.
Źródło: iHerb.
Wyobraź sobie książkę z tysiącem zakładek. Byłoby trudno się połapać, prawda? Podobnie jest z paginacją. Zamiast pokazywać wszystkie numery stron, lepiej pokazać kilka najbliższych i ewentualnie skróty w postaci trzech kropek„…”, aby użytkownik miał świadomość, że jest ich więcej.
Zdj 3. Skróty w paginacji.
Źródło: Amazon.
Potencjalni klienci mogą chcieć wrócić do samego początku wyników wyszukiwań lub przejść na ostatnią stronę w celu zweryfikowania pozostałości w asortymencie. W tym celu powinieneś zadbać o prawidłowe oznaczenie zarówno pierwszych stron, jak i ostatniej.
Zdj 4. Pierwsza i ostatnia strona w paginacji.
Źródło: Strefa mocy.
Klient powinien wiedzieć, na której stronie aktualnie się znajduje. W tym celu zastosuj wyróżnienie kolorem lub pogrubienie.
Zdj 5. Miejsce paginacji, w którym znajduje się aktualnie klient.
Źródło: Envato Elements.
Jeśli przyciski są zbyt małe lub zbyt blisko siebie, Twój klient może przypadkowo kliknąć nieodpowiedni. Wiąże się to z wyższym współczynnikiem odrzuceń (szczególnie na telefonach lub tabletach) oraz gorszymi efektami pozycjonowania.
Zdj 6. Widoczna i responsywna paginacja na stronie.
Źródło: Morele.
Wdrażając paginację do swojego sklepu internetowego, pamiętaj dodatkowo o kilku istotnych elementach:
Zdj 7. Prawidłowo zaimplementowany system przewijania stron.
Źródło: Adidas.
Paginacja na stronie WWW to kluczowy element zapewniający użyteczność oraz czytelność treści, dzieląc je na mniejsze, zarządzalne segmenty. Kluczowe zasady w tym przypadku obejmują przede wszystkim: intuicyjność, widoczność, ograniczenie liczby wyświetlanych stron, wyróżnienie pierwszej i ostatniej strony, jasne wskazanie bieżącej pozycji oraz odpowiedni odstęp między elementami. W praktyce dobrze zaprojektowana paginacja powinna być spójna z designem strony, oferować przejrzystą strukturę URL i elastyczność w nawigacji, z uwzględnieniem różnych preferencji użytkowników.
Sprawdź, czy wdrożyłeś poprawnie paginację na swojej stronie – zainwestuj w profesjonalny audyt SEO!
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.