Place Topics w Google Maps – czym jest i jak działa?
5 min
5 min
Na skróty
Poza wprowadzaniem nowych narzędzi Google stara się też regularnie dopracowywać te dobrze znane, z których korzystamy od lat. Przykładem są Mapy, które w wyniku wzbogacania o kolejne funkcje stają się coraz bardziej praktyczną aplikacją dla biznesu. Jedną z nich jest Place Topics. Czym jest i do czego może się przydać?
Place Topics to funkcja w Google Maps, która odpowiada za pokazywanie głównych tematów związanych z firmą. Są one określane na podstawie opinii użytkowników. Wszystkie najczęściej powtarzające się tematy wyświetlają się nad listą komentarzy w wizytówce. Obok każdego można zauważyć liczbę – w ten sposób można się dowiedzieć, jak często dana kwestia została wspomniana.
Z uwagi na to, że dla Place Topics podstawą są opinie, firma nie musi samodzielnie zarządzać funkcją, co jest dużym ułatwieniem. Jednak chcąc skorzystać z tego rozwiązania i przekonać się, jak działa, należy zebrać odpowiednią liczbę komentarzy. To, ile dokładnie ich potrzeba, nie zostało podane przez Google. Nie można włączyć Place Topics samodzielnie. Dlatego czasami konieczne jest uzbrojenie się w cierpliwość i pozyskiwanie opinii do momentu uaktywnienia się opisywanej opcji.
Tematy powiązane z firmą wyświetlane w postaci tagów nie są dobierane przypadkowo. W procesie ich selekcji wykorzystywana jest m.in. sztuczna inteligencja. Wszystko po to, aby szybko, a jednocześnie precyzyjnie wyszukać kluczowe dla danego biznesu frazy. Warto podkreślić, że po kliknięciu w wybrany przez siebie temat zostaje on podkreślony w każdej opinii, w której się znalazł, dotyczy to też jego odmian (np. wolny czas – wolnego czasu, wolnym czasie itp.). To znacząco ułatwia użytkownikom znalezienie informacji, których potrzebują.
Place Topics pozwala na wyszczególnienie charakterystycznych cech firmy. To funkcja uzupełniająca recenzje. Ze względu na fakt, że dopasowane do danego biznesu tagi są wyszczególnione na podstawie publikowanych treści, opinie zawierające wyłącznie gwiazdki nie są brane pod uwagę. Kluczowe są więc bardziej merytoryczne komentarze, które uzasadniają przyznanie firmie dobrej lub złej oceny.
Funkcje takie jak Place Topics w Google Maps są dużym ułatwieniem dla użytkowników. Osoby, które przed zakupem produktów czy skorzystaniem z oferty firmy szczegółowo analizują opinie klientów, mogą szybko przefiltrować wszystkie pod kątem pożądanych informacji. Nie tracą cennego czasu na przeglądanie komentarzy, które są według nich mało wartościowe i nie rozwiewają wątpliwości.
Bardzo często jest tak, że w Google Maps firmy mają podobne oceny i nie różnią się pod wieloma względami. Wówczas podjęcie decyzji zakupowej nie należy do najłatwiejszych zadań. Co prawda w takiej sytuacji można przeanalizować negatywne komentarze, ale to przeważnie nie jest wystarczające. Ponadto zdarza się, że użytkownicy chcą poznać konkretne informacje. Za sprawą Place Topics dowolnie filtrują opublikowane opinie i mogą skoncentrować się na kwestiach odgrywających dla nich najważniejszą rolę.
Patrząc na tę funkcję z perspektywy klientów, można dostrzec jeszcze jedną zaletę. Właściciele firm nie mają wpływu na to, jakie tematy pojawiają się w opiniach najczęściej. Nie mogą oni więc wybrać żadnych tagów charakterystycznych dla swojego biznesu. Tym samym użytkownicy mają pewność, że informacje, z którymi się zapoznali, nie są w żaden sposób zmanipulowane czy też dobrane w taki sposób, aby przedstawić firmę w jak najlepszym świetle. To dla nich przydatne, dodatkowe informacje, za sprawą których upewniają się, że dokonują dobrego wyboru.
Ze względu na to, że Place Topics wyszczególnia najbardziej popularne i charakterystyczne dla firmy tagi, możliwe staje się łatwiejsze dotarcie do grupy docelowej. Osoby zaciekawione ofertą mogą zyskać pewność, że jest to dla nich dobry wybór, co pozwala na wzrost zainteresowania produktami lub usługami, a tym samym na większe zyski. Za sprawą tej funkcji można też lepiej poznać potrzeby i oczekiwania klientów, wyjść im naprzeciw. Place Topics pokazuje, jak biznes jest postrzegany przez odbiorców, a w połączeniu z opiniami staje się wskazówką, co warto poprawić, aby zyskać lepszą pozycję na rynku.
Im więcej komentarzy pojawia się na temat firmy, tym większe szanse na to, że zostanie uznana za godną zaufania – zwłaszcza gdy jest oceniana pozytywnie. To dobra motywacja, aby nad sobą pracować i dążyć do zagwarantowania zadowolenia klientom. Funkcja Place Topics może być również szansą na zwiększenie swojej rozpoznawalności w internecie. Dotyczy to w szczególności tych przedsiębiorstw, które skupiają się na lokalnej działalności i do tej pory ignorowały prace nad swoją stroną www czy SEO.
Place Topics może okazać się przydatnym, dodatkowym narzędziem marketingowym. Pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku i kreowanie konkretnych skojarzeń z marką (choć tu dużo zależy od treści opinii użytkowników). Tagi są generowane automatycznie, dlatego nie trzeba poświęcać cennego czasu na ich samodzielne typowanie i opracowywanie. Wprowadzenie tej funkcji nie powoduje, że obsługa wizytówki firmy staje się bardziej kłopotliwa.
Pojawienie się Place Topics to kolejny sygnał, że Google stara się jak najlepiej zrozumieć przedsiębiorstwa. Jest to także krok do tego, aby promowane były firmy, które są doceniane przez klientów i robią wszystko, aby wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Im bardziej wiarygodny i wartościowy jest biznes, tym lepiej widoczny stanie się w Google. Chcąc osiągnąć dobre rezultaty za sprawą Place Topics, trzeba zrobić wszystko, aby nakłonić użytkowników do publikowania swoich recenzji – oczywiście najlepiej pozytywnych.
Pojawienie się nowej funkcji w Google Maps potwierdziło, że opinie na temat firmy są ważne. Jednak nie wszyscy wiedzą, w jaki sposób je pozyskać. Warto tu podkreślić, że kupowanie recenzji nie jest dobrym rozwiązaniem. To nieuczciwe, a jednocześnie mało skuteczne. Oczywiście tuż po tym, gdy kupione opinie się pojawią, popularność biznesu i jego widoczność w internecie może wzrosnąć, ale tylko na chwilę. Gdy Google wykryje manipulację komentarzami, nałoży karę – w skrajnych przypadkach grozi to nawet usunięciem konta.
Nie warto więc ryzykować i lepiej zastosować inne metody pozyskiwania opinii. Do tych najczęściej wykorzystywanych należą:
Równie istotny jest przy tym profesjonalizm. Na pozytywne oceny trzeba zasłużyć, dlatego ważne jest spełnienie oczekiwań i wymagań klientów. Należy też w odpowiedni sposób mierzyć się z negatywnymi komentarzami, jeśli się pojawią. Niewskazane jest oburzanie się czy zaprzeczanie. Lepszym rozwiązaniem jest przeproszenie, poznanie powodu wystawienia złej oceny i zaproponowanie rozwiązania pozwalającego na złagodzenie sytuacji. W ten sposób firma udowadnia, że klient rzeczywiście jest dla niej ważny i robi wszystko, aby spełnić jego oczekiwania.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.