Pozycjonowanie przyjazne telefonom komórkowym
4 min
4 min
Na skróty
Zanim podpowiemy, jak wygląda pozycjonowanie pod telefony komórkowe, należy wspomnieć, w jaki sposób prezentują się mobilne strony internetowe. Jako użytkownicy mamy styczność z witrynami responsywnymi bądź ich wersjami na smartfony. Oba te rozwiązania wyróżniają się odrębnymi wadami i zaletami. Osobna strona mobilna dostępna jest pod innym adresem URL. Natomiast witryna responsywna otwiera się na różne sposoby, zależnie od urządzenia użytkownika, ale zawsze pod tym samym adresem. Posiadanie odrębnej wersji jest popularne w aplikacjach webowych – takie rozwiązanie stosuje między innymi Facebook, wystarczy otworzyć serwis za pomocą przeglądarki na smartfonie. Natomiast responsywne witryny są powszechne w sklepach online, czy na stronach wizytówkach. To, jakie rozwiązanie wybierzesz, zależy tylko i wyłącznie od Twoich potrzeb oraz preferencji.
Rozwój technologii sprawił, że coraz częściej zaglądamy do naszych smartfonów, zamiast korzystać z komputerów stacjonarnych bądź laptopów. Nie ma w tym absolutnie nic dziwnego. Telefony komórkowe są wygodne i pozwalają komfortowo załatwić wiele ważnych spraw życia codziennego oraz służbowego. Wraz z upływem czasu spore zmiany zaszły także w kontekście pozycjonowania mobilnego. Strony, które dawniej musiały otwierać się tylko dla komputerów, dziś muszą być odpowiednie również dla smartfonów – a to istotne dla SEO oraz organicznych wyników wyszukiwania.
Postęp technologiczny dotyczy nie tylko naszych urządzeń, ich funkcji oraz wyglądu. Wraz ze zmianami podąża także Google, dostosowując się do wymagań współczesnych użytkowników. Wyszukiwarka stawia na personalizację oraz dopasowanie wyników do konkretnego użytkownika. W jaki sposób zobaczyć to zjawisko w praktyce? To proste. Dokładnie takie samo zapytanie wysłane do wyszukiwarki spowoduje wyświetlenie innych wyników organicznych na komputerze stacjonarnym oraz smartfonie. Dzieje się tak z kilku powodów. Przede wszystkim telefony komórkowe będą „chętniej” wyświetlać strony internetowe przedsiębiorstw z naszej okolicy. Za aspekt ten odpowiada udostępnianie lokalizacji urządzenia. Ponadto w pozycjonowaniu mobilnym ogromną rolę odgrywa UX, czyli user experience. Strony na telefonach muszą wyświetlać się szybko i być odpowiednio zoptymalizowane. W przeciwnym wypadku ich pozycja w organicznych wynikach spadnie. Kwestia ta ma także znaczenie w kontekście SEO dla stron wyświetlanych na komputerze, ale w przypadku pozycjonowania dla telefonów ma jeszcze większy priorytet.
Wspomnijmy także o różnicach w funkcjonowaniu stron mobilnych. Jak przedstawiliśmy we wstępie, wyróżniamy witryny responsywne z takim samym adresem URL oraz ich specjalne wersje na smartfony, z odrębnym adresem URL. Bardzo często taka osobna strona posiada przedrostek „m.” bezpośrednio przed nazwą domeny, na przykład „m.facebook.com”. To, jaki rodzaj witryny wybierzesz, ma znaczenie w kontekście pozycjonowania mobilnego. Strona z osobnym adresem wymaga oddzielnej optymalizacji oraz innego contentu. Ważne są także linki zewnętrzne, które muszą prowadzić bezpośrednio pod ten adres. W Google Search Console tworzy się dwa osobne widoki dla wersji „stacjonarnej” oraz „mobilnej”. Choć cały proces może w teorii i praktyce wydawać się skomplikowany, to dla pozycjonowania mobilnego może być niezwykle korzystny. Osobną wersję strony łatwiej zoptymalizować pod kątem smartfonów.
Nieco mniej komplikacji powoduje responsywna strona internetowa. To witryna, która automatycznie dopasowuje się do rozmiarów urządzenia, więc dostępna jest pod takim samym adresem URL w każdej sytuacji. Edytowanie strony sprawia, że zmienia ona swój wygląd dla wszystkich urządzeń. Większość sklepów internetowych korzysta z tego rozwiązania, ponieważ jest intuicyjne. Co więcej, wiele platform SaaS (Software as a Service) nie daje możliwości przygotowania osobnej wersji witryny, więc od samego początku e-sklep jest responsywny. Rozwiązanie to także ma swoje zalety. Jeśli strona jest odpowiednio zaprojektowana, jej optymalizacja jest banalnie prosta.
Pozycjonowanie dla telefonów może powodować problem z ilością treści. Jak prawdopodobnie wiesz, SEO opiera się między innymi na tworzeniu wartościowego contentu z frazami kluczowymi. Natomiast urządzenia mobilne są małe i zwykle zbyt duża ilość treści wygląda mało estetycznie. Istnieje kilka rozwiązań przedstawionego problemu. Warto dowiedzieć się o nich nieco więcej, bowiem mają one istotne znaczenie w kontekście pozycjonowania dla telefonów.
Dość popularną techniką jest ukrywanie tekstów pod specjalnym przyciskiem „Rozwiń zawartość”. W takiej sytuacji widoczny jest na przykład tylko nagłówek z kilkoma linijkami. Dopiero po kliknięciu w stosowny przycisk content zaczyna się pojawiać na ekranie. Rozwiązanie proste i skuteczne, ale musi być poprawnie zaimplementowane, aby wpływało pozytywnie na pozycjonowanie mobilne.
Kolejną metodą jest umieszczenie dużej ilości tekstu pod listą produktów w sklepach, bądź u dołu witryny na stronach wizytówkach, forach i innych portalach. Użytkownik zobaczy content dopiero wtedy, gdy zjedzie do samego końca. Minus tego rozwiązania jest taki, że w przypadku naprawdę długich treści, okienko ze stroną staje się bardzo długi – często wydłuża się także czas ładowania.
Jako osoba posiadająca stronę internetową pamiętaj, że czasami do pozycjonowania dla telefonów wystarczy niewiele treści. To, ile dokładnie contentu potrzebujesz, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim wpływ na tę kwestię wywiera branża, w jakiej działasz. Czasami zdecydowanie lepiej napisać krótki, ale merytoryczny tekst, niż na stronie umieścić materiały długie, ale bezwartościowe.
Kwestia optymalizacji grafiki nie wymaga większej dyskusji – duże pliki ładują się dłużej, obciążają stronę internetową i negatywnie wpływają na jej pozycjonowanie dla telefonów. Nie oznacza to, że musisz stosować zdjęcia o niskiej jakości. Należy znaleźć złoty środek między wagą plików, ich ilością oraz czasem ładowania danej podstrony. Do optymalizacji rozmiarów fotografii doskonale sprawdzają się takie narzędzia jak JPEGmini oraz TinyPNG. Odpowiednio dobrana grafika do strony responsywnej automatycznie zostanie zmniejszona, zależnie od tego, jaki rozmiar ma urządzenie mobilne. Nie zapominaj również o atrybucie alt dla grafik. To ważny element w kontekście pozycjonowania dla telefonów. Informacje zawarte w opisie zdjęcia powinny bezpośrednio odnosić się do zawartości obrazu. Właściwe ustawienie atrybutu alt dla pliku umożliwia jego wyświetlenie w zakładce Google Grafika oraz pozytywnie wpływa na organiczne wyniki wyszukiwania.
Jeśli chcesz rozpocząć samodzielnie pozycjonowanie mobilne, pamiętaj o kilku ważnych kwestiach. Dzięki nim zdecydowanie szybciej pojawią się solidne efekty Twojej pracy.
AMP – Accelerated Mobile Pages to technika, dzięki której strony internetowe zawierające wartościowy content mogą wyświetlać się zdecydowanie szybciej. Bardzo często z tego rozwiązania korzystają serwisy z wiadomościami oraz inne portale o podobnej charakterystyce.
Nie blokuj CSS lub JavaScript – robot indeksujący Google powinien „zobaczyć” całą stronę internetową. Nie stosuj blokowania zawartości.
Technologia Flash – nie wykorzystuj technologii Flash. Nie jest ona w użyciu od kilku lat, więc większość smartfonów i tak jej nie obsługuje.
Prędkość ładowania – regularnie badaj prędkość ładowania strony, na przykład za pomocą PageSpeed Insights. Im krótszy czas, tym lepiej.
Jeśli nie jesteś w stanie przeprowadzić pozycjonowania mobilnego, skorzystaj z pomocy specjalistów. Wykwalifikowani profesjonaliści z dziedziny SEO zrobią wszystko, aby witryna zdecydowanie lepiej prezentowała się w organicznych wynikach wyszukiwania.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
To, jak często użytkownicy korzystają z urządzeń mobilnych, powinno stanowić wystarczający argument do tego, aby wprowadzać działania jak najszybciej. Rady jak najbardziej przydatne.