Pozycjonowanie sklepu przy pomocy grafik. Jak to robić?
3 min
3 min
Na skróty
Oprócz dbałości o wysokiej jakości treści, a także linkowanie zewnętrzne oraz wewnętrzne, warto zadbać o pozycjonowanie także przy pomocy grafik. Będzie to opcja przydatna zwłaszcza w e-commerce, ale także dla fotografów, blogerów, właścicieli hoteli czy projektantów wnętrz. Jeśli więc chciałbyś zdobyć również ruch z wyszukiwarki obrazów, sprawdź jak możesz zoptymalizować Twoją stronę internetową!
Google Grafika to wyszukiwarka dedykowana obrazom, często jednak zapomina się o tym, że również i ona może stanowić wartościowe źródło organicznego ruchu na stronie. Optymalizacja to proces wymagający kompleksowych działań, warto więc nie zaniedbywać pozycjonowania przez grafikę. Wyświetlenia wyników w Google Images w bardzo łatwy sposób przenoszą użytkownika na stronę docelową. Wystarczy kliknięcie w przycisk z adresem strony lub po prostu kliknięcie w wyświetlany obraz. Zdecydowanie więc Google sam ułatwia użytkownikom korzystanie z tej opcji wyszukiwania. Optymalizacja grafik pozwoli jednak nie tylko zwiększyć zainteresowanie witryną internetową, ale również zapewnić szybsze jej ładowanie, co z kolei będzie miało wpływ na jakość strony. Warto pamiętać, że jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google! Kolejną korzyścią jest nie tylko dotarcie do świadomości potencjalnych klientów, ale również wzrost ich zaangażowania. Zdjęcia mogą być zapisywane np. na Pintreście lub udostępniane w social mediach. Internauci dużo chętniej publikują same grafiki, które przyciągają uwagę, niż treści bez zdjęć. W przypadku pozycjonowania grafiką należy pamiętać również o wskazówkach Google. Przede wszystkim, zdjęcia i obrazy muszą być optymalizowane z myślą o użytkownikach.
Obrazy to nie tekst – to pierwsza zasada pozycjonowania grafik, którą należy mieć na uwadze. Dlatego też grafiki oraz zdjęcia, jakie zamieszczane są na stronie internetowej, muszą pasować do jej kontekstu. Tematycznie dobrane grafiki będą miały większą szansę na poprawę widoczności Twojej strony, ze względu na to, że będą one spełniać najważniejszą dla wyszukiwarki zasadę: będą użyteczne i wzbogacą treść. Warto przemyśleć także ich umieszczenie, w przypadku artykułów czy podstron produktowych zdjęcia zawsze powinny znaleźć się w jak najbardziej widocznym miejscu, na przykład obok tekstu, z którym są związane. Konieczne będzie także dostosowanie strony z obrazami do różnych urządzeń, ze względu na to, że na ekranie monitora i telefonu są one wyświetlane w odmienny sposób. W kwestiach technicznych natomiast ważne będzie:
Dodanie parametru ALT
Odpowiednie nazewnictwo zdjęcia
Optymalizacja rozmiaru grafiki
Uzupełnić rozszerzone opisy, czyli rich sippet
Dodanie parametru ALT jest kluczowe. Warto umieścić tam frazę kluczową, ale tylko wtedy, gdy dotyczy tego, co znajduje się na grafice. W razie problemów z wczytaniem obrazu zapewni użytkownikom informacje o tym, co znajduje się na zdjęciu. Jest to opis słowny, bardzo krótki, zawierający najważniejsze dane. Wykorzystują go również przeglądarki dedykowane dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Zadbaj więc o to, aby był on uzupełniony!
Odpowiednie nazewnictwo zdjęcia. Podobnie jak w przypadku pozycjonowania plikami PDF, grafiki w nazwie muszą zawierać frazę kluczową. Należy także unikać polskich znaków. Często konieczne jest również Zmniejszenie rozmiaru grafiki. Zwłaszcza w przypadku sklepów, gdzie zdjęć produktowych może być bardzo dużo. Im ich więcej, tym wolniej może ładować się strona. Zadbaj o optymalizację grafik w taki sposób, aby nie były one jednocześnie niskiej jakości. Duże pliki powodują, że strona internetowa ładuje się wolno, co obniża jej jakość. Wpływa to mocno na pozycję strony w Google. Im wolniej się ładuje, tym mniej przyjazna dla użytkowników jest. A więc Google nie będzie jej wyróżniał w wynikach wyszukiwania. Szybkość ładowania się strony jest bardzo istotna dla użytkowników mobilnych.
Jak widać, pozycjonowanie sklepu z wykorzystaniem grafik, wymaga od pozycjonera dokładnego przemyślenia tego, jaką funkcję będą one pełnić na stronie. Warto więc poświęcić trochę czasu na to, aby odpowiednio uporządkować pliki graficzne na stronie. Efekty tych działań mogą Cię naprawdę pozytywnie zaskoczyć!
Grafiki nie służą tylko pozycjonowaniu. Są przede wszystkim dla odbiorców. Dlatego też warto zadbać o dobranie takich zdjęć, które zachęcą do pozostania dłużej na stronie sklepu, a także zakupu produktów. Powinny prezentować produkt w sposób dokładny – nie mogą odbiegać od rzeczywistości. Ponadto powinny też mieć możliwość powiększenia, aby klient mógł dokładnie się przyjrzeć wszystkim elementom.
Grafiki pojawiają się na stronach sklepów każdej branży. Nawet, jeśli obrazy nie stanowią dużej części Twojej strony internetowej, zadbaj o to, aby były one odpowiednio zoptymalizowane, skup się jednak również na unikalnych treściach, które będą ciekawe dla odbiorców. Na najlepsze rezultaty może liczyć m.in. e-commerce oraz szeroko pojęta branża turystyczna. Pozycjonowanie sklepu grafiką będzie zwłaszcza skuteczne w przypadku odzieży. Zaprezentowanie modeli sukienek i innych ubrań, okolica hotelu, potrawy z menu – tego typu usługi oraz produkty przede wszystkim zwracają naszą uwagę nie za pomocą tekstu, a zdjęć. Dlatego unikalne obrazy są tak ważne w działaniach tych firm, a ich optymalizacja będzie wartościowa dla potencjalnych klientów.