Pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron stworzonych w kreatorach

5 min czytania
Strony w kreatorze a pozycjonowanie

Stworzenie własnej strony internetowej od podstaw to nie lada wyzwanie, zwłaszcza, jeśli rozpoczynamy działalność biznesową i dysponujemy ograniczonym budżetem – stąd m.in. wciąż utrzymująca się popularność kreatorów www. Co stanowi o ich atrakcyjności? Przede wszystkim fakt, iż nie wymagają specjalistycznych umiejętności programistycznych czy graficznych, są niedrogie (lub zupełnie bezpłatne), a projektowanie witryny nie zabiera wiele czasu i poradzi sobie z nim nawet zupełny laik. Mamy więc do dyspozycji proste rozwiązanie, które kusi niejednym profitem, niemniej rodzi się wiele pytań, co do efektywności przygotowanej w ten sposób strony, jej ewentualnego rozbudowywania, dostosowania do określonych funkcji, a także kwestii związanych z jej pozycjonowaniem.  

Pozycjonowanie stron z kreatorów 

Czy projektowanie w kreatorze stron i pozycjonowanie w jakikolwiek sposób się wykluczają? Badając ten temat, znajdziemy bez problemu zarówno przeciwników, jak i zwolenników tej teorii – jak często bywa, prawda leży po środku. Decydując się na skorzystanie z kreatora, musimy mieć świadomość, że w przygotowywaniu strategii SEO, zmierzymy się z kilkoma ograniczeniami. Do tych najczęstszych zaliczyć możemy przede wszystkim.: 

  • Brak kontroli nad kodem strony – nieustrukturyzowany, nieczytelny czy też zawierający błędy kod może być ogromnym kłopotem, biorąc pod uwagę, że nie możemy wprowadzać koniecznych zmian. Google docenia witryny, które są dobrze zorganizowane, hierarchiczne, mają odpowiednio uproszczony kod, dlatego usprawnienia w tym zakresie są bardzo ważne, a w przypadku pozycjonowania strony z kreatora – zablokowane.
  • Wolniejsza witryna – szybkość ładowania się strony to jeden z bardzo ważnych czynników w pozycjonowaniu, a w przypadku kreatorów (mimo ciągłych prób udoskonaleń w tym zakresie) nierzadki problem. Długi czas reakcji serwera może również ograniczyć zainteresowanie ze strony użytkowników, co przełoży się np. na wskaźnik konwersji. 

Należy pamiętać, że w strategii SEO uwzględniamy nie tylko tzw. działania on page (w obrębie strony), ale i off page (poza nią), a skorzystanie z kreatora www niewątpliwie wpłynie na tę drugą grupę zadań pozycjonujących.

Zobacz  Algorytm Google – aktualizacje i podstawy dla SEO

Strony w kreatorze a pozycjonowanie

Czy wszystkie kreatory są złe? 

Nie jest oczywiście tak, że każdy dostępny na rynku kreator ma takie same funkcje i zakres możliwości – część z nich nie bez powodu się wyróżnia. Do tych najpopularniejszych możemy m.in. zaliczyć: 

  • Wix – kreator udostępnia np. narzędzie Wix SEO Wiz, dzięki któremu użytkownik może skorzystać ze spersonalizowanego przewodnika, który krok po kroku wyjaśni zakres opcji pozycjonowania (np. w zakresie biblioteki słów kluczowych).
  • WebWave – pozwala m.in. na podłączenie do swojej strony narzędzia Google Analytics czy Google Search Console i korzystanie z precyzyjnej analityki witryny, istnieje również możliwość skorzystania z funkcji sprawdzenia SEO, dzięki której bada się, czy dana podstrona lub też artykuł jest odpowiednio zoptymalizowany pod wyszukiwarki.
  • WordPress – oprócz standardowych opcji w zakresie dodawania meta description, title, adresów URL itd., WordPress oferuje funkcjonalne wtyczki, takie jak Yoast SEO, SEO Auto Linker i inne usprawniające np. strategie linkowania. 
  • Site123 – istnieje możliwość dodania metatagów do strony głównej i zintegrowania Google Analytics, można także skorzystać z wtyczek, które poszerzą skuteczność działań pozycjonujących. 

Administracja stroną z kreatora 

Jak widać, choć kreatory www z założenia bazują na gotowych rozwiązaniach w zakresie kodu strony czy wybranego szablonu graficznego, liczby modułów i ich funkcjonalności, to jednak wciąż mamy możliwość zarządzania stroną z poziomu panelu administracyjnego. Aktualizacje, poprawki, usprawnienia – wszystko to możemy zazwyczaj robić w prosty i intuicyjny sposób, a jeśli mamy wątpliwości, większość firm oferuje poradniki online lub możliwość rozmowy z konsultantem, który przekaże potrzebne wskazówki. Bez względu na to, jaki konkretnie kreator wybraliśmy, warto dokładnie sprawdzić, co umożliwia nas w zakresie SEO. Dobrą praktyką jest zintegrowanie strony z narzędziami analitycznymi, podpięcie rekomendowanych wtyczek SEO, dodanie meta tagów na podstronach. Nierzadko pojawia się także możliwość modyfikacji adresów URL, zarządzania przekierowaniami 301 itp. Podczas publikowania treści kreatory pozwalają na dodanie hierarchicznych nagłówków czy zoptymalizowanie zdjęć poprzez dodanie tekstu alternatywnego za pomocą atrybutu ALT. Z wszystkich tych udogodnień należy korzystać, aby zadbać w ten sposób o jak najlepszą widoczność witryny. 

Zobacz  Jak wybrać firmę SEO do współpracy?

Kiedy warto skorzystać z kreatora stron?

Znając możliwości i ograniczenia kreatorów, trzeba zadać sobie jedno ważne pytanie – czy jest to rozwiązanie dla mnie? Jeśli strona internetowa ma być silnie powiązana z działalnością biznesową, według opracowanej strategii będzie regularnie rozbudowywana i aktualizowana, a potrzeby w zakresie jej funkcjonalności mogą rosnąć, wtedy korzystanie z kreatora może przynieść więcej komplikacji niż korzyści. Warto jednak skłonić się ku tej opcji, jeśli: 

  • interesuje Cię prosta strona wizytówkowa, która ma wstępnie informować o zakresie oferty;
  • tworzysz tymczasową lub próbną witrynę, która ma być Twoim pierwszym krokiem na drodze do działania w sieci;
  • masz ograniczone możliwości budżetowe, zależy Ci na szybkim zaprojektowaniu witryny oraz jej publikacji;
  • chcesz skorzystać z gotowych, profesjonalnych szablonów graficznych, 
  • nie masz możliwości skorzystania z pomocy programisty, nie dysponujesz również wiedzą oraz umiejętnościami w zakresie tworzenia stron www;
  • chcesz wygodnie i szybko administrować witryną, korzystać z opcji analitycznych, bez ciągłej kontaktu z zewnętrznymi specjalistami;

Przed podjęciem ostatecznej decyzji, należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak: przeznaczenie witryny, główny cel jej stworzenia, ilość publikowanego contentu, nietypowe potrzeby w samym designie witryny, zakres docelowych odbiorców, konkurencyjność etc. 

Strony w kreatorze a pozycjonowanie

Kreator stron – plusy i minusy 

Nie istnieją rozwiązania idealne, nie inaczej jest w przypadku projektowania i tworzenia stron internetowych, możemy jednak skrupulatnie przeanalizować mocne i słabe strony wszystkich, dostępnych opcji i dzięki temu określić optymalny sposób działania. W przypadku kreatorów www niewątpliwe profity to ograniczenie kosztów – opłat związanych nie tylko z projektem strony, ale (w niektórych przypadkach) także z zakupem domeny czy hostingiem. Skorzystanie z profesjonalnego designu – zyskanie estetycznej i przejrzystej witryny bez wielkiego wysiłku to kusząca możliwość dla tych, którzy nie mają chęci lub możliwości, aby śledzić najnowsze trendy w tym zakresie, ale zależy im np. na odpowiednim dostosowaniu wyglądu strony do prezentowanych na niej treści. Rozwój kreatorów, kolejne udoskonalenia pozwalają na stworzenie strony o wysokim standardzie, responsywnej, wygodnej w nawigacji dla użytkowników oraz łatwej w obsłudze dla jej właścicieli. Minimalizowanie czasu i zaangażowania twórcy jest szczególnie ważne w ekspresowych i pilnych projektach. A co z głównymi wadami? Ograniczenia kreatorów dostrzegalne są nie tylko we wspomnianych już działaniach pozycjonujących, ale także w zakresie samego designu witryny – np. nie pozwalają one na stworzenie bardziej zaawansowanych i nietypowych elementów strony – takich jak rozbudowane formularze. Gotowe szablony mają również swój minus – korzysta z nich wiele innych firm, przez co trudno określić dany projekt jako oryginalny. Nierzadko możemy spotkać się także z ograniczeniami parametrów hostingu, limitem transferu, potencjalnymi lukami w zabezpieczeniach czy utrudnieniami w aktualizacjach. Wniosek? Nie podejmuj pochopnej decyzji – skorzystanie z konkretnego kreatora ma sens tylko wtedy, jeśli wiesz dokładnie, z czym będzie się to wiązało na dalszych etapach zarządzania witryną.  

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 2.8 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy