Pozycjonowanie zagraniczne – jak do tego podejść?
7 min
7 min
Na skróty
Pozycjonowanie zagraniczne pozwala osiągnąć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania poprzez wdrożenie kompleksowych działań SXO nastawionych na inne kraje (np. Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Szwecję lub Czechy). Dzięki temu pozyskasz stałych i zdecydowanych klientów zza granicy, którzy będą regularnie korzystali z Twojej oferty. Jest to zadanie wykonalne, jednak wymagające sporych nakładów czasu i pracy, a także wiedzy z optymalizacji na zagranicznym rynku (którą pozyskasz, zagłębiając się w dzisiejszy artykuł). Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapoznaj się z tym wpisem. Kompleksowo wyjaśnimy, jak przygotować sklep internetowy lub stronę usługową do pozycjonowania za granicą w 7 prostych krokach. Miłej lektury!
Żeby działania SEO ukierunkowane na inne kraje przyniosły oczekiwane rezultaty, należy przeanalizować nie tylko polską wersję strony i konkurencję, ale także państwo, w którym chcemy sprzedawać swoje usługi. Przygotowując sklep internetowy lub stronę usługową do pozycjonowania, warto wybrać domenę z konkretną końcówką (np. „.co”, „.uk” lub „.it”).
Następnie rekomendujemy wykonać kompleksowy audyt SXO, a dodatkowo stworzyć przemyślaną strategię pozycjonerską – te elementy będą pomocne w określeniu profilu i preferencji potencjalnych klientów. Dzięki temu wybraną kampanię bezproblemowo dopasujemy do naszej oferty, co zaowocuje dodatkowym ruchem z wyszukiwarek oraz wyższym współczynnikiem konwersji (np. w postaci zakupu produktu, zapisu do newslettera czy też rezerwacji szkolenia).
Kolejne działania obejmują pozycjonowanie zagraniczne on-page, czyli optymalizację kodu strony oraz optymalizację treści. Następnie należy zająć się pozyskiwaniem wartościowych odnośników poprzez link-building, czyli długofalowy proces off-page oraz regularną analizą rezultatów za pomocą starannie dobranych narzędzi (np. Senuto, Google Search Console lub Ahrefs). Zatem, jak przygotować sklep internetowy lub stronę usługową do pozycjonowania w 7 krokach? Poniżej przedstawiamy szczegóły!
Wybór konkretnej końcówki dla danej domeny (np. „.co”, „.uk” lub „.it”) ułatwi robotom Google’a (crawlerom) interpretację danej wersji językowej. Można do tego wykorzystać tzw. hreflangi, oznaczając w kodzie źródłowym kraj oraz język (zwłaszcza jeśli jest ich więcej).
Kompleksowy audyt SXO to pierwszy, fundamentalny element, który przybliży nas do uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarkach, czyli inaczej SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page). Jest podstawą działań optymalizacyjnych i promocyjnych. Prawidłowo wykonany pozwoli na m.in.:
Warto również wspomnieć, iż dzięki poprawnie wykonanemu audytowi SXO będziemy mogli ulepszyć kluczowe wskaźniki rankingowe Core Web Vitals (FID, LCP i CLS), przyczyniające się do poprawy interaktywności witryny.
Nie masz czasu na wykonanie kompleksowego audytu SXO? Zależy Ci wyłącznie na podstawowej weryfikacji strony? Zdecyduj się na darmowy audyt SEO.
Staranne opracowanie przemyślanej strategii SXO przyczyni się do m.in.:
Podczas tworzenia strategii SXO, należy uwzględnić przede wszystkim sposób wdrożenia konkretnych treści, dobór fraz kluczowych do założeń projektowych, konkretne kroki umożliwiające optymalizację aspektów technicznego SEO (np. rekonstrukcja kodu HTML i CSS), specyfikę zagranicznego rynku, a także plan pozyskiwania linków.
„Opracowując strategię SXO w celu pozycjonowania zagranicznego, uwzględnij specyfikę doboru słów kluczowych. Pamiętaj, że fraza, która jest często wyszukiwana w Polsce, nie musi cieszyć się popularnością przykładowo w USA. W zależności od wybranego kraju internauci mogą wpisywać ją w innej formie (bardziej lub mniej złożoną)”. – Maja Filipiak, Marketing Specialist |SEMCORE|
Dobór zagranicznych fraz jest dosyć prostym zadaniem. Wystarczy przeczytać kilka branżowych artykułów w kontekście danego słowa kluczowego, aby zweryfikować, czy polska fraza odpowiada dokładnie tej zagranicznej. Można też zapytać o poradę pozycjonerów na zagranicznych grupach Facebookowych.
Kompleksowo przygotowana strategia SXO powinna zawierać również prawidłowo zoptymalizowany lejek sprzedażowy. Wynika to z prostego powodu – należy opracować stronę w taki sposób, aby zagraniczny klient po wejściu na Twój serwis był kierowany od „A” do „Z”, czyli od pierwszej wizyty, aż po zakup produktu lub skorzystanie z usługi (jego uwaga musi być kierowana do finalizacji transakcji – nie mogą go rozpraszać zbyt rozbudowane funkcjonalności).
Optymalizacja kodu strony to bardzo ważny proces on-page (nazywany również pozycjonowaniem on-site) obejmujący różnorodne działania optymalizacyjne mające na celu poprawić użyteczność strony oraz jej wartość z punktu widzenia robotów Google’a. W tym przypadku warto zadbać o m.in.:
Rekomendujemy również zoptymalizować nawigację wewnętrzną – aby potencjalni klienci mogli sprawnie poruszać się po Twojej stronie zbudowanej w celu maksymalizacji sprzedaży na zagranicznych rynkach.
Na ogół optymalizacja kodu strony ma za zadanie również przyspieszyć działanie serwisu (np. poprzez zmniejszenie objętości kodu źródłowego witryny). Jest to bardzo ważne, ponieważ według Jakoba Nielsena prawdopodobieństwo opuszczenia witryny przez potencjalnego klienta może wzrosnąć nawet o 123%, jeśli dany serwis ładuje się dłużej, niż 6 sekund.
Optymalizacja treści strony ma za zadanie sprawić, aby internauci mogli bezproblemowo odnaleźć interesujące ich informacje. Zagraniczne trendy wskazują, że potencjalni klienci z rynków tj. Stany Zjednoczone, Wielka Brytania czy też Hiszpania wyłącznie skanują tekst wzrokiem (nie czytają całości). Dlatego ważne, żebyś zoptymalizował treści, zwracając uwagę na:
Pamiętaj również, aby prawidłowo nasycić teksty słowami kluczowymi – zarówno ogólnymi (np. spodnie), chunky middle (np. łóżko podwójne, komoda do sypialni) oraz long tail (np. buty air max 90 męskie białe).
Z doświadczenia możemy stwierdzić, że najbardziej opłacalne są frazy z długiego ogona (składające się z więcej, niż trzech wyrazów), ponieważ zawierają one w sobie słowa ogólne, jak i chunky middle, sprawiając, że pozycjonujesz się na kilka fraz jednocześnie.
Pozycjonowanie zagraniczne on-page to dosyć zaawansowany proces. Tak samo jest w przypadku link-buildingu, czyli działań off-page. W tym przypadku kierujmy się identycznymi zasadami jak w polskim SEO, pozyskując odnośniki dofollow (czyli te, które mają wartość z punktu widzenia algorytmów) z rzetelnych źródeł. Róbmy to naturalnie, publikując wpisy gościnne, komentując na blogach czy też opracowując artykuły sponsorowane.
Bardzo cenioną opcją wśród zagranicznych pozycjonerów jest tzw. relinkowanie, czyli analiza backlinków konkurencji, a następnie dywersyfikowanie profilu linków swojej strony o podobne odnośniki z tych samych źródeł.
Aby pozycjonowanie zagraniczne było skuteczne, możesz skorzystać także z linków oferowanych przez portale typu Whitepress.com.
Kupowanie linków nie jest traktowane przez Google zbyt pobłażliwie, jednak wykorzystanie tego typu portali może okazać się dobrym sposobem na dywersyfikację. Nie powinna być to główna metoda link-buildingu, jednak jako drugorzędna jest naprawdę skuteczna (szczególnie, jeśli kupujemy linki z serwisów o wysokiej jakości).
Naturalne linki z rzetelnych domen wysokiej jakości kosztują na platformie Whitepress w granicach 350-800 zł netto za sztukę.
Wszelkie działania związane z pozycjonowaniem zagranicznym należy skrupulatnie analizować. Osobiście uważamy, że najłatwiej będzie to zrobić, wykorzystując narzędzia typu Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki temu będziemy mogli bez problemu sprawdzić m.in.:
Oprócz analizy rezultatów rekomendujemy także dokonywać regularnie analiz konkurencji. Można to zrobić za pomocą wysokiej jakości instrumentu analitycznego Majestic SEO. Jeśli natomiast zależy nam na opcji weryfikacji profilu linków, polecamy narzędzie Ahrefs.
Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania zagranicznego? To zależy. Między innymi od branży, w której działasz (zagraniczne dziedziny obejmujące hostingi, medycynę i marketing są najbardziej konkurencyjne). Ważna jest także jakość profilu linków Twojej strony (wskaźnik DR w Ahrefs), historia pozycjonowania domeny (im dłużej była pozycjonowana, tym łatwiej uzyskać wyższy ranking w SERP-ach) oraz jej wiek.
Eksperci Ahrefs w swojej publikacji pt.: „How long does it take to rank?” przebadali ponad 2 miliony stron internetowych, aby ostatecznie odpowiedzieć na pytanie dot. tego, jak długo trzeba czekać na efekty związane z SEO. Okazało się, że głównie wpływa na to wiek domeny, a w konsekwencji strony, które miały więcej, niż 2 lata odnotowywały najwyższe pozycje w SERP-ach.
Czy powyższa grafika oznacza, że nowe serwisy utworzone w Polsce lub za granicą nie mają szans na wysokie pozycje w SERP-ach? Nic bardziej mylnego. Specjaliści reprezentujący jedno z najpopularniejszych narzędzi do pozycjonowania i analizy stron odnotowali, że dokładnie 5,7% nowych domen osiągnęło TOP 10 na słowa kluczowe o niskiej, średniej lub wysokiej popularności w ciągu 61-182 dni.
Pamiętajmy jednak, że eksperci z Ahrefs przebadali ponad 2 miliony domen, a co za tym idzie – ponad 95% nowych stron internetowych nie osiągnęło TOP 10 w ciągu roku. Warto również wspomnieć, iż tylko 0,3% spośród wszystkich domen, którym udało się zarankować w TOP 10 maksymalnie w rok, uzyskały wysokie pozycje na kaloryczne słowa kluczowe.
Jak możemy zauważyć – na efekty pozycjonowania najdłużej muszą czekać domeny najmłodsze.
Nasze wewnętrzne analizy dowodzą, że strony, które mają za sobą jakąkolwiek przeszłość pozycjonerską, przynajmniej 2 lata i chociaż minimalnie wykreowaną wiarygodność (np. poprzez wcześniejsze działania link-buildingowe), działające w średnio-konkurencyjnych branżach mogą zauważyć pierwsze efekty w ciągu 3 miesięcy od wdrożenia strategii SEO. Wówczas ruch w witrynie ulegnie zwiększeniu, przez co stanie się ona jeszcze bardziej zaufana z punktu widzenia robotów Google’a. Po mniej więcej 6-12 miesiącach poprawi się współczynnik konwersji zakupowej, co spowoduje, że pozycjonowanie zacznie się zwracać. Kto może liczyć na najszybsze efekty SEO?
Jeśli natomiast Twoim celem jest tzw. monopolizacja konkretnego rynku za granicą, na efekty SEO będziesz musiał poczekać powyżej roku (chyba, że dysponujesz kilkuletnią domeną z wysokim autorytetem).
Pozycjonowanie zagraniczne to dosyć skomplikowany proces składający się z wyboru domeny, wykonania kompleksowego audytu SXO oraz opracowania profesjonalnej strategii SXO. Aby dokładnie dostosować stronę do panujących wymogów algorytmów, należy również zadbać o działania on-page oraz działania off-page mające na celu zwiększenie wartości serwisu zarówno z punktu widzenia robotów Google, oraz użytkowników (np. poprzez poprawę wydajności strony).
Synergia powyższych elementów (łącznie z zaawansowanymi procesami analitycznymi) ułatwia uzyskanie wysokiego rankingu w wyszukiwarkach. W zależności od branży i specyfikacji Twojej domeny (np. jej wieku, historii pozycjonerskiej), można tego dokonać mniej więcej w ciągu roku od wdrożenia optymalnej strategii SXO.
Chcesz dowiedzieć się, jak pozycjonujemy klientów za granicą? Zależy Ci na uzyskaniu wysokich pozycji w SERP-ach międzynarodowo? Napisz do nas maila na kontakt@semcore.pl, zadzwoń lub wypełnij niezobowiązujący formularz kontaktowy. Porozmawiamy merytorycznie o SXO dla Twojego biznesu. Czekamy na Ciebie.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.