Pozycjonowanie

Programmatic SEO — czym jest i jak z niego korzystać?

4 min czytania
Programmatic SEO — czym jest i jak z niego korzystać?

Optymalizacja dużych serwisów pod SEO jest niezwykle czasochłonnym zadaniem — dlatego też niektóre portale decydują się na automatyzację tego procesu. W efekcie są w stanie wygenerować tysiące dobrze pozycjonujących się stron — na podstawie prostego szablonu i odpowiednio rozbudowanej bazy danych. Tym właśnie jest programmatic SEO — wyjaśniamy, na czym polega i przedstawiamy najciekawsze przypadki użycia.

Programmatic SEO a tradycyjne metody SEO

Programmatic SEO to strategia pozycjonowania oparta na automatycznym generowaniu dużej ilości landing page’y przy pomocy:

  • bazy danych — zawierającej główne słowa kluczowe i modyfikatory (dodatkowe informacje, pozwalające tworzyć frazy długiego ogona);
  • wizualnego szablonu strony.

Odpowiednio zaprogramowany algorytm jest w stanie na podstawie tych zasobów tworzyć kolejne „landingi”, dostosowane do bardzo konkretnych zapytań w Google.

Od tradycyjnych działań pozycjonerskich programmatic SEO różni się przede wszystkim skalą — tworzone pod SEO wpisy blogowe to efekt pracy grupy copywriterów z ograniczonymi „mocami przerobowymi”, zaś generowane automatycznie landingi — są tworzone przez algorytm w błyskawicznym tempie i niemalże hurtowych ilościach.

Praktyczne zastosowanie programmatic SEO

Dynamiczne tworzenie treści SEO przy pomocy algorytmu jest w praktyce możliwe tylko w kilku obszarach, niewymagających dużego zróżnicowania contentu.

Tworzenie skalowalnych landing page’y

Czyli najczęstsze zastosowanie strategii programmatic SEO. W mniejszym lub większym stopniu z automatyzacji tworzenia treści mogą skorzystać wszystkie serwisy i platformy, które mają w swoim katalogu ogromne ilości ofert, różniące się pomiędzy sobą kilkoma łatwymi do opisania cechami.

Przykład — platformy do rezerwacji noclegów. Z programmatic SEO korzystają zarówno Booking.com, jak i KAYAK, czyli największe serwisy porównujące ceny w hotelach i apartamentach. Jeżeli wpiszemy w Google hasło „tanie hotele Warszawa”, okaże się, że czołowe pozycje są zajęte przez landingi idealnie dopasowane do naszego zapytania:

Zobacz  Skuteczne techniki marketingowe w 2023 roku

Programmatic SEO — czym jest i jak z niego korzystać?

Zdj 1. Algorytm wygeneruje za nas nie tylko samą stronę, ale także odpowiedni meta title oraz opis wyniku wyszukiwania w Google.

Źródło: Google

Podobne wyniki otrzymamy dla hasła „najlepsze hotele Poznań”:

Programmatic SEO — czym jest i jak z niego korzystać?

Zdj 2. Im większą bazą słów kluczowych dysponuje algorytm, tym bardziej zróżnicowane treści będzie generował.

Źródło: Google

Po kliknięciu w któryś z powyższych linków trafimy na stronę dosyć dobrze dopasowaną do naszych potrzeb — z lokalizacją ustawioną na wyszukiwane miasto oraz filtrami, które z puli wszystkich dostępnych miejsc noclegowych wybierają te najtańsze (zdj 1.) lub wręcz przeciwnie, 5-gwiazdkowe (zdj 2.). 

Z podobnej strategii korzystają m.in. Airbnb oraz Tripadvisor. I nic dziwnego — automatyczne pozycjonowanie stron według lokalizacji wymaga tak naprawdę tylko jednego, prostego modyfikatora — nazwy miasta.

Świetnym przykładem jest również Zapier — firma oferująca proste, intuicyjne integracje pomiędzy aplikacjami webowymi. Wystarczy, że wpiszemy w Google hasło typu „Google Calendar and Slack”, a w czołówce SERP-ów z pewnością znajdziemy odnośnik do wygenerowanej automatycznie strony:

Programmatic SEO — czym jest i jak z niego korzystać?

Zdj 3. Jedna z tysięcy wygenerowanych automatycznie przez Zapier stron.

Źródło: Zapier

Automatyzacja optymalizacji treści

Oczywiście, przy pomocy algorytmu nie musimy tworzyć całej strony; możemy się nim posłużyć jedynie do wdrożenia określonych elementów. Świetnie sprawdzi się na przykład przy personalizacji treści, które nasi odbiorcy zobaczą w mailach promocyjnych, albo jako wsparcie przy budowie zaplecza linkowego — automatycznie identyfikując anchory i dodając odnośniki do artykułów blogowych.

Kluczowe korzyści z programmatic SEO

Uzyskanie przewagi konkurencyjnej dzięki programmatic SEO jest możliwe — przykłady Zapiera czy Booking.com dobrze to pokazują. A jakie konkretnie zalety ma ta strategia?

Zobacz  Jak sprawdzić historię strony internetowej?

Skalowalność i automatyzacja

NIezależnie od tego, ile stron mamy do wypozycjonowania — algorytm sobie z tym poradzi. W przypadku serwisów, których baza ofert rośnie z minuty na minutę jest to szczególnie ważne.

Oszczędność czasu i zwiększona efektywność

Przy pomocy algorytmu jesteśmy w stanie w krótkim czasie stworzyć tysiące skutecznych, dobrze pozycjonujących się landingów — dobremu copywriterowi zajęłoby to długie miesiące.

Dokładność i zaawansowana analiza danych

Tak duża ilość wygenerowanych treści oznacza dla specjalisty SEO ogromną próbkę danych do analizy — a ich nigdy dosyć.

Wady i wyzwania programmatic SEO

Z drugiej strony, powierzenie bardzo istotnej części naszej strategii SEO algorytmowi wiąże się z pewnym ryzykiem.

Problemy z indeksowaniem

Wbrew pozorom, roboty wyszukiwarki Google nie są wszechmogące. Przy dużej ilości stosunkowo podobnych do siebie stron mogą mieć problem z ich indeksowaniem.

Ryzyko powtarzania treści

Musimy pamiętać, że algorytm odpowiedzialny za generowanie treści ma do dyspozycji ograniczoną pulę danych: fraz kluczowych i modyfikatorów. Prędzej czy później treści zaczną się dublować, co może zostać negatywnie odebrane przez roboty wyszukiwarki.

Zagrożenie kanibalizacją słów kluczowych

Co wynika z poprzedniego problemu. Strony zoptymalizowane pod identyczne słowa kluczowe będą wzajemnie ze sobą rywalizować, a to z reguły nie jest korzystne dla naszej witryny (chyba że kilka jej podstron dostanie się jednocześnie do TOP 10 wyników wyszukiwania).

Programy i narzędzia pomocne w programmatic SEO

Wdrożenie strategii programmatic SEO nie jest, wbrew pozorom, trudne — pod warunkiem że posługujemy się odpowiednimi narzędziami. Potrzebne nam będą:

    • kompleksowe narzędzie SEO do analizy i selekcji słów kluczowych — np. Ahrefs lub Senuto;
    • platforma, na której zbudujemy szablon naszego landing page — np. Webflow
    • przestrzeń, w której stworzymy bazę danych — może być nią… standardowy Arkusz Google, chociaż my polecamy raczej skorzystać z Airtable, które w prosty sposób można zintegrować z innymi narzędziami;
  • data scrapper — czyli narzędzie automatyzujące zbieranie danych ze stron internetowych — np. ScrappingBee, Data Fetcher lub ScrapeHero;
  • narzędzie, które połączy bazę danych z szablonem strony — najczęściej wykorzystuje się do tego platformę Whalesync.
Zobacz  Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro? 6 sposobów

Podsumowanie – dlaczego programmatic SEO jest przyszłością optymalizacji

Strategia programmatic SEO jest bardzo ciekawym (i skutecznym) połączeniem standardowych technik pozycjonerskich z możliwościami, jakie oferują nam dobrze zaprogramowane algorytmy i dostępne w sieci narzędzia. Dla platform operujących na ogromnych bazach danych takie rozwiązanie jest nie tylko przyszłością, a wręcz koniecznością. Dla nieco mniejszych witryn — będzie dobrym sposobem na wykorzystanie do maksimum potencjału słów kluczowych. 

Trzeba tylko pamiętać o tym, że pozycjonowanie stron przy pomocy tej strategii ma sens jedynie wtedy, gdy za każdym wygenerowanym landing page’em stoi wartościowy produkt — samo tworzenie stron przy pomocy algorytmu nie jest jeszcze żadną sztuką.

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy