Na skróty
Co to jest landing page i do czego służy? Pod tym pojęciem kryje się nic innego, jak strona internetowa, na której zaprezentowane są najważniejsze informacje o produkcie lub usłudze. Landingi zachęcają klienta do podjęcia działania, jakim jest na przykład zakup produktu.
Landing page to docelowa strona internetowa, zaprojektowana i opublikowana z myślą o zachęceniu użytkowników do wykonania konkretnego działania. Tradycyjna strona to znacznie szerszy zakres informacji i dostępnych opcji względem landing page. Strony docelowe są precyzyjne, zwykle mało rozbudowane, atrakcyjne wizualnie i z widocznym przyciskiem CTA. Taka strona jest też w dużej mierze nastawiona na to, aby zbierać leady, a więc dane kontaktowe do osób, które na tę stronę trafiają.
Landing page tworzy się głównie na potrzeby kampanii marketingowych. Jest to świetna opcja na zdobycie wielu nowych klientów. Na takiej stronie możesz w pełni zaprezentować swój nowy produkt, konkretną usługę. Jeżeli wprowadzasz do sprzedaży nową wersję produktu również sprawdzą się tutaj landing pages. Przycisk CTA umieszczony na stronie daje możliwości do tego, aby pozyskiwać nowych klientów lub same dane kontaktowe do nich.
Zdecydowanie nie jest to strona główna, choć na tej zwykle roi się od zachęt do różnych działań, ale strona w tej samej witrynie, która dedykowana jest właśnie jednej, konkretnej akcji. Jest bardzo istotna wówczas, kiedy chcemy wypromować konkretny produkt lub usługę. Szczególnie przydatne rozwiązanie stanowi w przypadku oferty sezonowej. Za każdym razem, kiedy przyciągnięcie uwagi klienta do konkretnego elementu oferty stanowi priorytet – właśnie landing page przychodzi nam w sukurs. Najistotniejszym i obowiązkowym punktem jaki powinna zawierać, oprócz innych treści, jest tzw. przycisk CTA, czyli: Call To Action. Call To Action oznacza nic innego, jak: Wezwanie Do Działania. Wokół niego właśnie budowana jest i tworzona cała reszta owej strony docelowej.
Warto tutaj przygotować choćby wyjątkowy opis oraz zachętę do zakupu nowości albo urodzinową promocję – nawet na różne produkty.
Mając na uwadze: landing page co to jest i „z czym to się je”, warto nie tylko zwrócić uwagę na to, aby była ona atrakcyjna wizualnie, ale także podkreślić bardzo wyraźnie korzyść dla klienta wynikającą z podjęcia konkretnego działania, jakie ta konkretna strona ma za zadanie promować. Na przykład rabat na zakupy po zapisaniu się na newsletter itp. To naturalnie bardzo istotny aspekt generowania aktywności na tej stronie oraz pozyskiwania ruchu.
Aby strona docelowa spełniła swoje zadanie, musi posiadać kilka bardzo ważnych elementów. O czym zatem musisz pamiętać tworząc landing?
Jednym z powszechnych i podstawowych błędów popełnianych przez właścicieli stron internetowych bywa ochocze przekierowywanie z reklam bezpośrednio na stronę główną witryny. Strona docelowa konstruowana jest przecież specjalnie w celu przykucia uwagi na konkretnej ofercie bądź aktywności. Wiedząc czym jest landing page i jak wykorzystać jej potencjał możemy dodatkowo zwiększyć ruch w całej swojej witrynie. To na jej wypromowaniu zwykle zależy nam najbardziej. I o ile strona główna może przyciągnąć uwagę na nieco dłużej, to ta zasada działa w obie strony: jej zawartość może szybko zacząć przytłaczać lub rozpraszać oglądającego, zanim dotrze on do tej wyjątkowej treści. Właśnie dlatego warto kierować linki zewnętrzne, także te z płatnych kampanii, na landingi.
Pamiętaj, dobry landing page to taki, który zawiera najważniejsze z punktu widzenia odbiorcy informacje o danym produkcie lub usłudze. Zachęca do zakupu, przyciąga uwagę, sprawia, że odbiorca chce wiedzieć więcej o Twojej ofercie. Pamiętaj o tym, aby zadbać o jakość treści na takiej stronie, bo to właśnie content tam zamieszczony będzie dla odbiorcy źródłem informacji i na jego podstawie klient zdecyduje, czy jest w ogóle zainteresowany prezentowaną na landingu ofertą. Współczesny marketing wykorzystuje landing pages w wielu kampaniach, ponieważ jest to bardzo skuteczne rozwiązanie w zakresie pozyskiwania leadów, nowych klientów, odbiorców. Na takiej stronie możesz szczegółowo przedstawić swoją ofertę. Strona musi posiadać wszystkie niezbędne elementy, aby rzeczywiście zrealizować cel marketingowy. Warto więc znać podstawowe zasady tworzenia takich stron, żeby skutecznie realizować poszczególne kampanie.
Najlepszy landing page to taki, który jest przede wszystkim skuteczny. Powinien mieć konkretny cel, dlatego warto zastosować jasne i widoczne CTA. Bardzo często landing page powstaje po to, aby kierować na niego ruch z kampanii reklamowych Google Ads. Podczas tworzenia takiej podstrony warto także zadbać o SXO (SEO+UX). Wówczas taki adres URL będzie widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania, a przy okazji witryna stanie się użyteczna dla użytkowników, co może pozytywnie wpłynąć na współczynnik konwersji oraz CTR.
Mówiąc o landing page najczęściej myślimy o stronie internetowej, która wyświetlana jest na komputerze. Jednak obecne czasy wymagają przystosowania strony do urządzeń mobilnych. Coraz więcej osób Internet przegląda w telefonie lub na tablecie, dlatego tak ważna jest responsywność takiej strony. Każdy landing musi być w pełni responsywny, to znaczy, że niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzysta odbiorca, strona zawsze wyświetli mu się w najlepszej jakości i odpowiednio dopasowana.
Jak w przypadku każdej strony internetowej, niezależnie od jej charakteru czy też funkcji, jakie spełnia podczas pozycjonowania landing page kluczowy, jak zresztą sama nazwa wskazuje, jest dobór odpowiednich fraz kluczowych. Ważne zatem, aby zadbać o taki dobór słów i całych fraz, jakie będą korespondowały z celem tej właśnie strony docelowej. Niekoniecznie musimy wówczas odwoływać się bezpośrednio do samej marki produktu, a nawet wprost do nazwy witryny sklepu, ponieważ odwiedziny na landing page i podjęcie działania przekierują zainteresowanych i tak w inne obszary witryny.
Pozycjonowanie landing page pozwala budować widoczność w wyszukiwarce. W ten sposób pozyskuje się ruch organiczny z Google. Aby taki proces miał miejsce, należy odpowiednio zadbać o opublikowaną treść, frazy kluczowe oraz kwestie optymalizacyjne. Nie mniejszym ważnym elementem są backlinki oraz odnośniki prowadzące z wewnątrz do landing page. Takie zjawisko wspiera pozycjonowanie i wpływa na widocznosć adresu URL w Google.
Najważniejsze w przypadku strony docelowej jest przecież, aby bardzo konkretna oferta trafiła wprost do jej poszukiwaczy. To z pewnością wygeneruje pewien zakres organicznych wejść na daną stronę. Ponadto warto generować wejścia z różnych źródeł oraz za pomocą różnorodnych kanałów, takich jak między innymi serwisy społecznościowe, portale oraz inne miejsca powszechnej aktywności internautów.
W kontekście tego, czym jest landing page oraz jakie ma zadania trudno zapomnieć o jej udziale w szeroko pojętym UX, czyli tak zwanym „User Experience”. To termin, który dotyczy szeroko pojętej interakcji pomiędzy sklepem a klientami. Tak, jak w przypadku wszystkich usług stacjonarnych – w biznesie online zadowolenie klienta jest bardzo ważne. Wydawać by się mogło, że w przypadku klepów internetowych mamy w tym zakresie mniejsze pole do popisu niż podczas kontaktu twarzą w twarz. Jednak właśnie strony typu landing page stanowią skuteczne narzędzia tworzenia relacji z klientami.
Warto zatem zwrócić uwagę czym tak bardzo różni się ona od pozostałych. Oprócz tego, że musi zawierać pewne charakterystyczne elementy – na landing page automatycznie rezygnujemy z niektórych stałych pozycji widocznych na większości innych stron w witrynie: otóż, aby uczynić ją szczególnie atrakcyjną dla klientów, na tego rodzaju stronie powinniśmy ograniczyć się do treści nawiązującej jedynie do jej właściwego celu. Rezygnujemy zatem z takich elementów jak: nagłówki, nawigacja oraz inne elementy nawiązujące do pozostałych treści witryny. Strona landing page ma przecież indywidualne zadanie, a wspomniany już przycisk CTA ma na niej stanowić jedyny interaktywny motyw. I właśnie to działanie oraz treści do niego zachęcające muszą być wyjątkowo atrakcyjne dla potencjalnych klientów. Strona powinna być zatem jednocześnie możliwie minimalistyczna, a zarazem przyciągająca wzrok, o wciągającej treści i przy tym bardzo czytelna.