Marketing

Real Time Bidding? – jak działa?

3 min czytania
Co to jest Real Time Bidding?

Reklamy internetowe, które wyświetlają się na stronach, czy w grach mobilnych można nabyć na wiele różnych sposobów, jednym z nich jest Real Time Bidding. Jak wyglądają takie transakcje i na czym polegają?

Co to jest Real Time Bidding? – definicja

Określanie stawek w czasie rzeczywistym (RTB) to podkategoria zautomatyzowanego kupowania mediów. Odnosi się do praktyki kupowania i sprzedawania reklam w czasie rzeczywistym na podstawie wyświetlenia w aukcji natychmiastowej. Zwykle ułatwia to platforma podaży (SSP) lub giełda reklam.

Platforma SSP to oprogramowanie, które umożliwia wydawcom sprzedaż wyświetleń reklam displayowych, mobilnych i wideo potencjalnym kupującym – automatycznie i w czasie rzeczywistym. Obejmuje to giełdy reklam, sieci i platformy DSP, dając wydawcom większą kontrolę nad swoimi zasobami reklamowymi i stawkami CPM.

Jak działa określanie stawek w czasie rzeczywistym (RTB)?

W dowolnym momencie wielu reklamodawców może licytować jedno wyświetlenie zasobów reklamowych wydawcy, a następnie zwycięska reklama (z najwyższą stawką) jest pokazywana użytkownikowi. Dzięki RTB reklamodawcy mogą zastosować precyzyjne kierowanie i skupić się na zasobach reklamowych, które są dla nich najodpowiedniejsze. To z kolei zapewnia lepszy zwrot z inwestycji i wyższe eCPM. RTB umożliwia również reklamodawcom dostosowywanie budżetów kampanii w czasie rzeczywistym w celu optymalizacji skuteczności kampanii.

Weźmy na przykład moment w grze mobilnej, w której gracz ogląda reklamę między poziomami gry. W tym momencie platforma SSP mobilna prowadzi aukcję dla wszystkich reklamodawców zainteresowanych wyświetleniem reklamy temu graczowi. Reklamodawcy składają swoją ofertę i w ułamku sekundy wybierany jest najwyższy oferent. Ich reklama jest następnie wyświetlana graczowi.

Zobacz  Marketing i reklama w mediach społecznościowych

Wydawcy i reklamodawcy mogą zarówno ustawiać parametry RTB, takie jak ceny minimalne i stawki maksymalne, jak i nadawać priorytet określonym umowom i zasobom reklamowym.

Real Time Bidding? – jak działa?

Przeczytaj także: Audyt SEO

Dlaczego licytowanie w czasie rzeczywistym jest ważne?

RTB jest skuteczny dla reklamodawców i wydawców. Przyjrzyjmy się, jak RTB jest przydatne dla każdego z nich:

  •       Dla reklamodawców: RTB oznacza sprawniejsze, wydajniejsze i bardziej ukierunkowane kupowanie. Zapewnia im możliwość precyzyjnego dostosowania kierowania i skupienia się na najbardziej odpowiednich wynikach zasobów reklamowych przy wyższym ROI. Ostatecznie użytkownicy widzą bardziej trafne reklamy.
  •       Dla wydawców: RTB zwiększa przychody i współczynniki wypełnienia, otwierając zasoby reklamowe dla większej liczby kupujących w konkurencyjnych aukcjach. Wreszcie wydawcy uzyskują wgląd w to, kto kupuje dane zasoby reklamowe i mogą wykorzystać tę wiedzę, aby pobierać wyższe opłaty za miejsca docelowe premium.

Co to jest Ad Exchange?

Giełda reklam to zasadniczo rynek, który łączy reklamodawców i wydawców. Wewnątrz giełdy reklamy czekają na kupno i sprzedaż po najbardziej odpowiednich i najwyższych stawkach. Wydawcy mogą używać tej platformy do sprzedaży wyświetleń reklam, a reklamodawcy do ich kupowania. Giełdy reklam ułatwiają reklamodawcom znajdowanie zasobów reklamowych, a wydawcom przynoszą korzyści, ponieważ pozwalają im zarabiać na każdym wyświetleniu, zamiast czekać na bezpośredni kontakt.

Co to jest DSP?

DSP to platformy, które pomagają reklamodawcom kupować przestrzeń reklamową i zarządzać swoimi reklamami. Reklamodawcy ustawiają żądaną kwotę, jaką chcą wydać, tworzą daty wyświetlania kampanii i wybierają segmenty odbiorców — następnie DSP (Platforma strony popytu) bierze ją stamtąd, wyszukując dostępne wyświetlenia spełniające pożądane kryteria. Dzięki automatycznemu znajdowaniu zasobów reklamowych spełniających kryteria kampanii zamiast współpracy z agencją zewnętrzną dostawcy DSP oszczędzają czas, energię i pieniądze reklamodawców.

Zobacz  Remarketing w wyszukiwarkach – czy jest Ci potrzebny?

Co to jest SSP?

Platformy DSP są tworzone dla reklamodawców, ale działają na drugim końcu procesu kupowania zasobów reklamowych i pomagają wydawcom. Dzięki platformie SSP (Supply Side Platform) wydawcy mogą wystawiać zasoby reklamowe na rynku, który reklamodawcy mogą przeglądać i licytować. Dzięki temu wydawcy mogą szybko i łatwo sprzedawać zasoby reklamowe, zamiast kontaktować się z poszczególnymi reklamodawcami w celu udostępnienia dostępnych zasobów reklamowych.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy