Na skróty
Jeżeli zakładasz sklep internetowy, musisz koniecznie pomyśleć o przygotowaniu pełnego regulaminu. W dokumencie określisz zasady dokonywania zakupów i zwrotów, a także wiele innych kwestii np. dotyczących płatności. Dlaczego taki regulamin jest konieczny, jeżeli chcesz prowadzić działalność e-commerce zgodnie z prawem? Na co należy zwrócić uwagę, tworząc regulamin sklepu internetowego? Podpowiadamy!
Zdj 1. Regulamin sklepu internetowego to jego istotna część
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/business-business-man-home-indoors-8690142/
Sklepy internetowe to niezwykle popularny rodzaj działalności, które zaczynają dominować w świecie handlu. Według danych Santander Banku, ponad 60 procent Polaków regularnie kupuje już w sieci, a prawie wszyscy przynajmniej raz spróbowali takiej formy zakupów. Jeżeli chcesz założyć taki sklep, albo dostosować go do obowiązujących przepisów – musisz pomyśleć o przygotowaniu regulaminu. Dlaczego?
Każdy sklep internetowy zobowiązany jest do stworzenia i wdrożenia własnego regulaminu, dostosowanego do prowadzonej działalności. Właścicieli sklepu zobowiązują do tego przepisy, a dokładnie Art. 8. ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
O konieczności posiadania własnego regulaminu wielokrotnie wspominali również kontrolerzy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Jednak przepisy to niejedyny powód, dla którego sklep musi mieć swój regulamin. W dokumencie tym wskazujesz prawa i obowiązki klienta i sprzedawcy. Dzięki temu łatwiej rozstrzygnąć ewentualne kwestie sporne (np. dotyczące zwrotów czy reklamacji). Regulamin usprawnia działalność sklepu.
Kompleksowe przygotowanie regulaminu sklepu internetowego jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania firmy. Na jakie elementy należy zwrócić uwagę, tworząc taki dokument?
Pamiętaj, że w regulaminie muszą znaleźć się wszystkie elementy, które są istotne z punktu widzenia Twojego (jako właściciela sklepu) i użytkownika (jako klienta). Po zapoznaniu się z regulaminem klient musi wiedzieć, z czym wiążą się zakupy u Ciebie.
Pamiętaj, że regulamin musi być czytelny, zwięzły i zrozumiały dla laików. Nie warto stosować zaawansowanych zwrotów prawniczych. Te mogą być wprawdzie zgodne z przepisami, ale jednocześnie – nie do końca będą spełniały swoją funkcję. Otóż funkcją regulaminu (poza zabezpieczeniem praw) jest informowanie użytkowników o charakterystyce zakupów.
Zdj 2. W regulaminie sklepu internetowego znajdują się informacje o wysyłce paczek
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/business-business-man-home-indoors-8690142/
Ustawodawca nie nakłada na właściciela sklepu internetowego obowiązku tworzenia regulaminu przez pośrednictwo specjalistów. Mimo to nie zawsze warto samodzielnie przygotowywać takie dokumenty. Jeżeli nie jesteś doświadczoną osobą pod względem działalności e-commerce i w handlu, nie masz podstawowej wiedzy prawnej i nigdy nie tworzyłeś regulaminu – na początku pomoże Ci wyspecjalizowana agencja marketingowa.
Ta nie tylko stworzy regulamin oparty o przepisy prawa (konsultując działania z prawnikami), ale też przygotuje go językiem zgodnym z zasadami optymalizacji stron internetowych oraz dopasowania treści do języka odbiorców.
Koszt przygotowania regulaminu sklepu internetowego zależy od jego objętości, formy działalności e-commerce, zakresu analizy prawnej itd. To ile kosztuje stworzenie regulaminu sklepu będzie jasne po pierwszych konsultacjach ze specjalistami. Cena nie powinna przekraczać jednak kilkuset złotych.
Regulamin sklepu internetowego wpływa na optymalizację strony. Google bierze pod uwagę obecność takiego dokumentu i jego publiczną formę. Sprawdza też, czy regulamin jest napisany od podstaw, zrozumiały i dopasowany do formy prowadzenia działalności. Brak dobrego regulaminu może utrudnić optymalizację witryny w sieci.
Uwaga! Jeżeli chcesz, aby Twój regulamin sklepu internetowego był zgodny z obowiązującymi przepisami i trendami, koniecznie stwórz go od podstaw. Kopiowanie treści z innych sklepów e-commerce to przede wszystkim złamanie przepisów prawa autorskiego. Poza tym źle wpływa na pozycjonowanie stron internetowych (duplikacja treści). Podkreślmy też, że regulaminy z innych stron mogą być niedopasowane do Twoich potrzeb i nie zawsze są poprawne. Każdy regulamin powinien być więc tworzony od podstaw.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.