Reklama optyka w Internecie – poradnik
4 min
4 min
Na skróty
Może się wydawać, że reklama optyka w Internecie nie jest zbyt potrzebna, jednak dla mniejszych salonów konkurencja w postaci firm takich jak Vision Express, dostępnych praktycznie w każdym centrum handlowym, jest dosyć spora. Marka kusi potencjalnych klientów dużą ilością rabatów, m.in. znaną chyba wszystkim promocją ile lat, tyle zniżki, mocno reklamowaną jeszcze w telewizji we wczesnych latach dwutysięcznych. Co więc mogą zrobić firmy, które nie są ani tak mocno osadzone w świadomości społeczeństwa, ani nie mają możliwości oferowania wielu promocji?
Pomimo tego, że Vision Express zdecydowanie jest liderem w swojej branży, nie oznacza to, że ludzie korzystają tylko z ich usług. Wystarczy poczytać opinie na Facebooku czy w sieci, aby przekonać się, że to, co potencjalnie jest mocną stroną, jest również wadą tego biznesu. Jak wspomniałam, salony marki dostępne są w wielu centrach handlowych, niekoniecznie jednak przekłada się to na jakość usług. Wiele osób narzeka bowiem na wykonanie okularów, przedłużające się czy odrzucone reklamacje, a nawet obsługę klienta. Nie chcę oczywiście przekonywać do tego, że przez to nie warto korzystać z usług firmy — jak wiadomo, każda sytuacja ma różne perspektywy. Jednak konkurencja to konkurencja i właśnie tutaj można dostrzec ogromną szansę dla innych firm, zlokalizowanych na osiedlach czy w mniejszych miejscowościach. Być może Twój salon optyczny to rodzinny biznes, prowadzony od pokoleń, kojarzony przez wszystkich mieszkańców, dzięki czemu dobrze znasz swoich klientów. A może zatrudniasz optyka z wieloletnim doświadczeniem, który jest prawdziwym mistrzem w swoim fachu oraz równie dobrego optometrystę? Wszystko to stanowi Unique Selling Proposition, czyli unikatową propozycję sprzedaży, którą warto komunikować na stronie internetowej, m.in. w treściach o nas.
Pozycjonowanie optyka w Internecie, jeśli wiesz już, co wyróżnia Twoją markę, na pewno będzie odrobinę prostsze — pomoże bowiem wskazać kierunek działań w przypadku tworzenia treści. Stronę internetową oczywiście warto mieć zawsze, choćby po to, by klienci mogli sprawdzić zakres usług, godziny otwarcia, a także dowiedzieć się więcej o wizycie (na przykład pierwszej wizycie z dzieckiem) i oferowanych rozwiązaniach z zakresu optyki. Prowadzenie bloga na pewno przełoży się na lepszą pozycję w wyszukiwarce (dzięki zastosowaniu odpowiednich słów kluczowych), a także pomoże budować wizerunek marki jako zespołu profesjonalistów. Optymalizacja to jednak nie tylko dodanie nowych treści, ale też poprawa szybkości ładowania strony, uporządkowanie hierarchii podstron oraz dostosowanie witryny do przeróżnych wymagań technicznych Google. W kwestii UX, czyli user experience, które jest istotną częścią SXO, możesz pomyśleć np. o wprowadzeniu możliwości rezerwacji poprzez stronę internetową; istotne będą także kwestie dotyczące łatwości obsługi oraz czytelności informacji.
Temat pozycjonowania optyka w Internecie zakończmy na optymalizacji Profilu Firmy w Google. Narzędzie to wcześniej było znane jako “wizytówka” i tak w skrócie można opisać jego funkcję — pozwala ono bowiem przedstawić potencjalnym klientom najważniejsze dane, takie jak fizyczną lokalizację, obsługiwany obszar, zakres cen, numer telefonu, etc. Na to, jak wysoko będzie się wyświetlać Twój Profil Firmy nie ma jednak wpływu strona internetowa, a aktywność w komentarzach. Im więcej ocen i opinii klientów, na które reagujesz, tym lepiej dla Ciebie, bowiem gwarantuje to lepszą pozycję w Mapach Google.
Sprawdź także: Audyt SEO oraz Pozycjonowanie sklepów
Płatna reklama optyka w Internecie za pomocą Google Ads umożliwia dotarcie do potencjalnych klientów na różne sposoby. Wśród rodzajów kampanii, które sprawdzą się w przypadku tej branży, na pewno warto polecić kampanię w sieci wyszukiwania, która dociera do osób aktywnie poszukujących danych usług lub produktów. Kiedy użytkownik wpisze w Google wybrane przez Ciebie słowa kluczowe, na pierwszych pozycjach wyświetlą mu się wyniki sponsorowane, oczywiście odpowiednio oznaczone jako content promowany. Co istotne, ten typ reklamy jest dosyć łatwy w konfiguracji i nie wymaga udostępniania dodatkowych zasobów, takich jak pliki z danymi produktowymi czy grafiki. Dobrym wyborem w branży optycznej będą również kampanie graficzne w witrynach partnerów Google. Najlepiej, aby wyświetlane były one na lokalnych portalach informacyjnych, ale nie tylko. Jeśli targetujesz rodziców i chcesz zaprezentować ofertę skierowaną do dzieci, np. promocję na nowy rok szkolny, warto, by reklama była widoczna także na stronach o charakterze parentingowym, a nawet w sklepach online z zabawkami. Kampanie graficzne są też często wykorzystywane w remarketingu, aby docierać do osób, które miały już kontakt z marką, aby zachęcić do ponownego sprawdzenia usług.
Zarówno pozycjonowanie optyka, jak i reklama w Google Ads to świetny sposób na to, by zdobyć nowych klientów, a z pewnością zbudować świadomość marki wśród lokalnych konsumentów. Bez social mediów jednak działania marketingowe się nie obejdą. Czy warto rozwijać zarówno profil na Facebooku, jak i Instagramie? Jak najbardziej — trzeba tylko odpowiednio dopasować content do każdego z tych medium. Na Facebooku możesz umieszczać dłuższe posty, np. dotyczące doboru szkieł, nowych rozwiązań optycznych, badań, etc., a także informacje mające związek z pracą salonu. Instagram dobrze sprawdzi się, jeśli chcesz prezentować ofertę oprawek, wrzucając kreatywne zdjęcia flat lay, konkretne modele na różnych kształtach twarzy, czy nawet porównania różnych dostępnych produktów. Oczywiście, warto trochę recyklingować treści i w zmienionej formie publikować formaty na obu platformach, aby przekonać się, co podoba się Twoim odbiorcom.
Chcesz docierać ze swoją ofertą także do osób, które aktualnie niekoniecznie poszukują usług optyka? Dzięki Facebook Ads jak najbardziej jest to możliwe. Wystarczy wybrać cel (zaangażowanie, leady, polubienia strony, świadomość marki, etc.), grupę odbiorców, harmonogram wyświetlania i budżet. Co istotne, nie zapomnij dodać do kodu strony internetowej Piksela — dzięki niemu, po zebraniu odpowiedniej ilości danych przez narzędzie, będziesz mógł lub mogła tworzyć tzw. lookalike, targetując osoby o podobnych zainteresowaniach i wykazujących podobne zachowania (przykładowo: częściej dokonujące rezerwacji), jak ci, którzy już weszli w interakcję z promowanymi postami. Ważny jest także remarketing, dodatkowo Facebook Ads pozwala obsługiwać reklamy na Instagramie. Działania SEO oraz kampanie Google Ads na pewno warto wspierać także w social mediach, aby zbudować jak największą bazę klientów. Jednak aby osiągać najlepsze efekty, potrzebna jest dobra strategia marketingowa, dzięki której zaplanujesz różne etapy działania, cele oraz wyznaczysz KPI.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.