Reklama salonu kosmetycznego w Internecie
4 min
4 min
Na skróty
Branża beauty to w ostatnich latach jeden z lepiej rozwijających się segmentów gospodarki. Wpływ na to miał m.in. influencer marketing, dzięki któremu nowości pielęgnacyjne oraz makijażowe zaczęły się wyprzedawać na pniu. Również masaż Kobido, kwasy BHA i AHA, manicure, czy laminacja brwi oraz rzęs to usługi, które stały się popularne dzięki Internetowi. Pomimo tego, że można je wykonać samemu w domu, wiele osób decyduje się na odwiedziny w salonach kosmetycznych — powodów jest wiele, przede wszystkim jednak miło jest zrobić coś dla siebie, ważna jest też świadomość, że zabiegi zostaną odpowiednio dobrane do potrzeb skóry. Według raportu Beauty and the Future z 2021 roku, aż 66% polskich internautów korzysta z usług salonów kosmetycznych, z czego aż 75% to kobiety. Nie oznacza to jednak, że reklama w tej branży jest niepotrzebna, konkurencja pozostaje bowiem ogromna.
Zastanawiasz się, czy ktoś jeszcze szuka salonów kosmetycznych w Google, czy może wszyscy przenieśli się na Instagram? Do social mediów jeszcze wrócimy, chwilowo skupmy się jednak na pozycjonowaniu lokalnym, ponieważ to ono będzie bardzo istotne w marketingu dla tego segmentu branży beauty. Z pewnością nie raz wpisywałaś lub wpisywałeś w wyszukiwarkę hasła takie jak “kosmetyczka Katowice”, “Kobido Wrocław” czy “paznokcie Warszawa”. Na pierwszym miejscu w takiej sytuacji wyświetlają się zwykle wyniki z Google Maps, oparte o Twoją aktualną lokalizację lub tą, która została podana we frazie kluczowej. Jeśli firma ma wysoką pozycję, zwiększają się szanse, że użytkownik wybierze właśnie ją, a przynajmniej odwiedzi stronę i zapozna się z ofertą oraz cennikiem. Lokalne pozycjonowanie salonu kosmetycznego nie jest jednak oparte na optymalizacji strony internetowej, a na optymalizacji Profilu Firmy w Google. O co należy zadbać? Po pierwsze, uzupełnij informacje o firmie tak, aby były jak najbardziej aktualne (adres pocztowy, URL witryny, numer telefonu, zakres cen, zdjęcia). Po drugie, interakcje z klientami będą kluczowe — im więcej opinii, tym lepiej, nie zapomnij jednak na bieżąco odpowiadać na komentarze i pytania.
Wspomniane frazy kluczowe to natomiast nieodłączna część procesu pozycjonowania strony. W konkurencyjnych branżach warto postawić na frazy long-tail, czyli z długim ogonem. Składają się one z kilku słów, zwykle trzech lub więcej, są też nieco rzadziej wyszukiwane, co przekłada się nie tylko na tańsze stawki w przypadku kampanii Google Ads, ale też osiąganie nieco szybszych wyników (w przypadku działań, które nie są płatne). Słowa kluczowe dobrze jest wykorzystywać w treściach na stronie, a także na firmowym blogu. Przykładowe wpisy to m.in. opisy różnych zabiegów, dostępnych w ofercie oraz ich korzyści, porady dotyczące pielęgnacji skóry twarzy i ciała, a także informacje dotyczące składników aktywnych w używanych przez salon kosmetykach. Ze względu na to, że trendy w branży beauty zmieniają się dosyć często, tematów do publikacji na pewno nie zabraknie.
Na pozycję w wyszukiwarce wpływ ma również UX, czyli user experience. Jeśli chcesz, aby w witrynie klienci mieli możliwość rezerwacji wizyty, koniecznie zadbaj o to, by cały proces był prosty i przyjemny, na pewno pozytywnie wpłynie to na ilość konwersji. Także wersja mobilna strony internetowej będzie bardzo istotna — 93,1% polskich internautów wykorzystuje bowiem smartfony do przeglądania sieci.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego oraz audyt SEO
Zależy Ci na tym, by szybko dotrzeć do potencjalnych klientów lub poinformować o nowej usłudze w ofercie? Najszybsze efekty zapewni reklama salonu kosmetycznego w Google Ads. Kampanie w wyszukiwarce wyświetlają się wtedy, gdy użytkownicy wpisują hasła powiązane z ofertą firmy, dzięki czemu będziesz miała lub miał pewność, że targetujesz osoby rzeczywiście zainteresowane np. konkretnymi zabiegami. Dużym plusem tej reklamy salonu kosmetycznego jest elastyczny budżet, a także możliwość dodania rozszerzeń. Dzięki temu pod tytułem oraz opisem strony będą się wyświetlać dodatkowe informacje, np. linki do podstron, cennik, numer telefonu lub adres, godziny otwarcia, etc.
Inną opcją, z której warto skorzystać w przypadku Google Ads, jest remarketing. Dzięki temu będziesz mogła lub mógł docierać do osób, które odwiedziły stronę salonu kosmetycznego lub dokonały rezerwacji, np. miesiąc lub dwa miesiące temu. Aby takie działania były możliwe, konieczne jest dodanie tagu remarketingu dynamicznego razem z parametrami niestandardowymi, a także przesłanie specjalnego pliku, zawierającego dane o usługach. Tego typu działania dobrze jest zlecić agencji SEO — zwłaszcza, jeśli nie masz dużej wiedzy o pozycjonowaniu oraz Google Ads.
Być może pozycjonowanie salonu kosmetycznego w zupełności wystarcza, aby kalendarz rezerwacji był pełny. W przypadku mniejszych miejscowości taka sytuacja nie będzie niczym dziwnym. Biznesy, które działają w większych miastach, często muszą się jednak dodatkowo wyróżnić, aby zainteresować klientki i klientów. Instagram oraz Facebook (w mniejszym stopniu) pozwalają zbudować zaangażowaną społeczność, m.in. dzięki publikacji zdjęć prezentujących efekty zabiegów czy stylizacji brwi. To także świetny sposób na to, by zaprezentować technikę zdobienia paznokci. Obecnie Meta mocno wspiera Reels, popularne są też “karuzele”, które można natomiast wykorzystać do postów, w których salon będzie dzielił się wiedzą. Klientki na pewno docenią informacje dotyczące tego, jak pielęgnować skórę po nałożeniu kwasów lub czego nie robić po laminacji rzęs. Nie zapomnij również przedstawić zespołu. Niech każdy napisze o sobie kilka słów, informując m.in. o skończonej szkole wyższej i kursach. W branży beauty, jak sama nazwa wskazuje, chodzi o piękno, co ma także związek z wystrojem salonu. Warto więc publikować zdjęcia wnętrz, aby dodatkowo zachęcić do odwiedzin.
Facebook Ads można wykorzystać na wiele sposobów. Czy będzie to informacja o zapisach na makijaż ślubny na przyszły rok, zdjęcia Twoich prac, czy promocja z okazji Dnia Matki, dobrze jest targetować reklamy salonu kosmetycznego na najbliższą okolicę (np. dzielnicę) lub całe miasto (jeśli Twoja oferta wyróżnia się specjalnymi usługami). Zwłaszcza Instagram sprawdzi się tutaj bardzo dobrze — począwszy od story, aż po sponsorowane posty, ten portal społecznościowy jest idealnym miejscem, aby dotrzeć do potencjalnych klientek. “Darmową” promocję możesz także zapewnić Twojemu biznesowi dołączając do tematycznych grup na Facebooku lub tych skupiających lokalne społeczności.
Pomimo tego, jak ogromną rolę mają influencerki w branży beauty, taka forma reklamy niekoniecznie sprawdzi się we wszystkich salonach kosmetycznych. Przeszkodą jest zarówno budżet, jak i miejsce prowadzenia biznesu. Z tych względów zdecydowanie jest to opcja, z której mogą skorzystać firmy z większych miast, takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław. Mowa wtedy zwykle o współpracy barterowej, czyli świadczeniu usług w zamian za reklamę w social mediach.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.